Als je fotografeert op een vissersboot heb je maar weinig ruimte om je werk te doen. Eenmaal op zee voelt het alsof je alle tijd van de wereld hebt, maar er kan opeens iets gebeuren en dan moet ik klaar staan met mijn Alpha 1 om deze momenten vast te leggen.
Mijn werk aan boord van de vissersboten is onderdeel van een groter project waaraan ik heb meegewerkt genaamd ‘Radiographie de la France’ (röntgenfoto van Frankrijk), dat werd ondersteund door de Bibliothèque Nationale de France. Voor het project werden er subsidies toegekend aan een aantal documentairefotografen om verschillende aspecten van het moderne Franse leven vast te leggen.
Ik heb jonge mensen gefotografeerd die werden opgeleid tot visser. Velen van hen zijn als immigrant naar Frankrijk gekomen. De overheid wil dat ze een gevoel van zelfstandigheid ontwikkelen, zodat ze gemotiveerd raken om te werken en een nieuw leven te starten.
Het leven aan boord is zwaar. De vissers werken vaak acht of negen uur aan een stuk door. Voor de perfecte documentairefoto’s moet ik veel wachten en goed kijken. Als er iets gebeurt, sta ik klaar om foto’s te maken met mijn betrouwbare Sony Alpha 1 en de 35mm f/1.8-lens. Daarna stap ik snel weer opzij, zodat ik niemand in de weg sta. De vissers hebben ruimte nodig om hun werk te doen. Ik moet dus mobiel zijn, altijd kijken en in beweging blijven, zodat ik foto’s kan maken zonder dat ik ze stoor.
De grote bestanden die de sensor met 50 megapixels van de Alpha 1 produceert vind ik fantastisch. De foto’s doen me denken aan de foto’s die ik maakte toen ik nog met rolletjes werkte. Het karakter van deze foto’s is ook anders ten opzichte van andere digitale camera’s.
Als het om lenzen gaat, houd ik het simpel. Ik gebruik bijna altijd de FE 35mm f/1.8-lens op de boot. Deze lens is scherp, lichtgewicht en snel. Omdat er op een boot weinig ruimte is, heb ik een lens van 35 mm nodig om alles in beeld te krijgen. En in zo’n natte en vochtige omgeving wil ik niet constant van lens wisselen. Dat gezegd hebbende, heb ik geen voorzorgsmaatregelen getroffen voor de Alpha 1. Soms beschermde ik de camera met mijn jas om te voorkomen dat hij kletsnat zou worden, maar behalve dat heb ik onder alle omstandigheden gefotografeerd.
Op het vasteland gebruik ik de 55mm f/1.8-lens voor documentairefoto’s in portretstijl. De lens is scherp, maar produceert ook een prachtige bokeh op de achtergrond en het diafragma van f/1.8 helpt me om bij weinig licht te fotograferen. Ik zet de gevoeligheid van de Alpha 1 gerust op ISO 2500, wat vaak nodig is omdat de vissers ook ’s nachts werken.
Vanwege de lange uren is het gebruikelijk dat de bemanning overdag slaapt, want het zal je niet verbazen dat ze uitgeput zijn. Ze moeten leren om snel in slaap te vallen (binnen vijf minuten), omdat ze slechts een paar uurtjes slaap kunnen pakken en dan wil je elke minuut benutten.
Als er weinig ruimte is, moet je met respect omgaan met de mensen die je fotografeert. Een van de mensen die ik voor dit project fotografeerde was een man uit Congo. Hij schaamde zich omdat hij zeeziek was, maar wilde wel dat ik dat stijlvol in beeld bracht, want het was iets waar hij overheen probeerde te komen. Op een boot kun je je niet verbergen als dit soort dingen gebeuren.
Met de Alpha 1 kan ik discreet fotograferen, dankzij de stille modus en het gedetailleerde scherm, dat ik gebruik in plaats van de zoeker. Door deze twee dingen gaat de aandacht niet naar mij uit als ik foto’s neem, waardoor de bemanning verder kan werken zonder zich aan mij te storen.
Verder kan ik erop vertrouwen dat de autofocus voor haarscherpe foto’s zorgt. De nieuwe generatie autofocus op de camera’s van Sony is geweldig. Als ik iemand volg, stelt de camera scherp op de ogen of het gezicht. Het maakt niet uit waar deze persoon naartoe beweegt, diens gezicht staat er scherp op. Ook al staan er andere mensen in het frame, zodra ik de autofocus vastzet, stelt de camera scherp op de persoon die ik heb gekozen. Daar hoef ik me dus geen zorgen over te maken.
Ik ben zo blij met het eindresultaat van dit project. Ondanks de natte omstandigheden kan mijn uitrusting van Sony alles aan, met fantastische foto’s als resultaat.