persoon die door een sneeuwlandschap loopt

Beste tips: Uitgestrekte landschappen fotograferen

met je Sony Alpha-camera

Benadruk de omvang

Het kan lastig zijn om de schaal van je foto’s te laten zien als je geen ijkpunt hebt. Daarom probeer ik altijd bomen of mensen in het kader te plaatsen, zodat je de grootte en afstand kunt zien.

persoon die door de sneeuw naar een klein huisje loopt © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/500s @ f/5.6, ISO 100

De camera

Ik gebruik meestal de Sony Alpha 7R IV. Mijn eerste camera uit de Alpha 7R-serie was de Alpha 7R II. Het dynamische bereik en de kleuren van deze camera zijn geweldig, om nog maar te zwijgen over de enorme bestanden waarmee je elk detail kunt vastleggen.

 

Aarzel niet om een telelens te gebruiken

Hoewel ik verschillende lenzen gebruik voor uitgestrekte landschappen, ben ik een fan van de 100-400mm GM en de 70-200mm f/2.8 GM II. De G Master-lenzen zijn licht, wat belangrijk is voor lange reizen, en de beeldkwaliteit is prachtig.

persoon die op een roodkleurige rots staat in oranje zonlicht © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/250s @ f/7.1, ISO 100

De eerste keer dat je een uitgestrekt landschap ziet, wil je een foto maken waarin je alles vastlegt. Maar nu ik meer ervaring heb, probeer ik juist kleinere stukjes te fotograferen. Als je alles in één foto wilt hebben, krijg je soms een foto die leeg aanvoelt, met te veel ruimte en te weinig diepte.

persoon in een rode jas op een bergtop © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/5.6, ISO 100

Gebruik het hele diafragma

Veel landschapsfotografen denken dat alles perfect scherp moet zijn en dat je een klein diafragma moet gebruiken om voldoende scherptediepte te krijgen. Ik pas het diafragma aan op de scène. Als ik een onderwerp wil laten opvallen, gebruik ik een diafragma van f/2.8 voor een kleine scherptediepte.

persoon die bij stuifsneeuw een sneeuwheuvel oploopt © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/8000s @ f/2.8, ISO 100

Soms gebruik ik een kleiner diafragma, zoals f/14, en voeg ik een reeks foto’s samen om een volledig scherp beeld te krijgen. Het ligt er echt aan wat ik wil vastleggen. Staar je niet blind op één of twee instellingen voor het diafragma.

De SteadyShot van mijn Sony Alpha 7 IV en GM-lenzen werkt goed. Ik heb nog nooit moeite gehad om een landschap te fotograferen zonder statief. Natuurlijk is een statief handig als er weinig licht is en ik niet een hoge ISO-instelling wil gebruiken, of als ik meerdere foto’s wil maken om samen te voegen. Maar over het algemeen gebruik ik mijn statief niet vaak.

Kleur en licht

De kleuren van het landschap zijn essentieel. Ze variëren afhankelijk van het seizoen en de tijd van de dag.

laagstaande zon boven een landschap met bergen en meren © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/5.6, ISO 100

Veel van mijn foto’s van Lapland zijn gemaakt in februari en maart. De zon stond bijna de hele dag laag aan de hemel. Geen van deze foto’s is gemaakt bij zonsopgang of zonsondergang.

Ik fotografeer het liefst vroeg in de ochtend of laat in de middag omdat het licht dan zachter is en de kleuren beter tot hun recht komen. Vroeger was dat een harde regel voor me, maar tegenwoordig vermijd ik het felle middaglicht niet meer. Je kunt er goed gebruik van maken in je scène als je de juiste apparatuur gebruikt.

persoon op een sneeuwscooter met de zon op de achtergrond © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM II | 1/640s @ f/14, ISO 100

Ik maakte bijvoorbeeld een foto van een vriend op een sneeuwscooter. Het zonlicht was scherp en de lucht was helderblauw, en ik kon de schaduwen op een mooie manier gebruiken. Met een klein diafragma kon ik de felle zonnestralen omtoveren tot een soort ster. Het lukte me om de moeilijke omstandigheden naar mijn hand te zetten.

besneeuwde bergtoppen bij zacht zonlicht © Tobias Hägg | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/640s @ f/7.1, ISO 100

Gebruik onderbelichting voor gedetailleerde hooglichten

Ik gebruik veel onderbelichting. Het belangrijkste bij landschappen is dat ik de details in de hooglichten niet verlies. Meestal fotografeer ik helemaal handmatig en gebruik ik het histogram om de belichting aan te passen. Ik maak de foto donkerder om de hooglichten goed vast te leggen. Daardoor ogen mijn RAW-bestanden soms donker, maar ik weet dat ik ze kan herstellen. Dankzij het dynamische bereik bevatten de schaduwen heel veel detail. De Alpha 7R IV is perfect om zulke details terug te halen.

Uitgelichte producten

Gerelateerde verhalen

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd