Alpha Universe-verhaal in detail
Mijn stappen nagaan:

de eerste impressie van de Alpha 7S III

Philip Bloom 

Ik ben Philip Bloom en ik ben al 31 jaar professioneel cameraman. De eerste 17 jaar deed ik televisienieuws en vervolgens werkte ik als freelance regisseur en fotograaf aan documentaires, bedrijfsfilms en zo nu en dan speelfilms. Ik werk met allerlei camera's, maar ik ben zeer vertrouwd met DSLR's en spiegelloze camera's. Al heel lang pleit ik voor het gebruik van dit type camera in professionele videoproducties. Via mijn website ben ik ook intensief bezig met kennisoverdracht, zoals via workshops en online masterclasses.

Zes jaar geleden maakte ik een video die de ongekende capaciteiten van de Alpha 7S bij weinig licht laat zien. Het was ongelooflijk. Toen ik werd gevraagd de nieuwe Alpha 7S III te testen, dacht ik onmiddellijk aan dezelfde locatie. Ik spendeerde toen een periode van 24 uur op het strand. Hierdoor krijg je een prachtig beeld van een visueel fascinerende plek en hoe deze verandert van dag naar nacht.

Alhoewel er in de video heel veel wordt gefilmd met minimaal licht, is de Alpha 7S zoveel meer dan een geweldenaar die enkel overweg kan met weinig licht. Vooral met de fantastische 4K 50p, 60p, 100p en 120p full frame 10-bit interne opname en de full frame 200/ 240fps HD 10-bit interne opname.

Deze camera beschikt over veel indrukwekkende nieuwe features. Maar als ik een favoriet moet kiezen, dan is dat zonder twijfel de 10-bit interne opname. Zeer indrukwekkend en iets dat ik al heel lang wil: het verschil tussen 8-bit en 10-bit is gigantisch! Om het ook nog eens in 4K tot 120p te hebben is geweldig. Het automatische focussysteem in video modus bij camera's als de 7R IV is ontzettend handig, vooral het realtime Eye AF en het touchscreen met realtime tracking autofocus. Het is fantastisch om deze krachtige en handige features op de Alpha 7S III te hebben.

sony alpha 7SM3 with FE 200-600 lens mounted on a tripod with external monitor

Voor mijn derde opvallende feature moest ik echt een afweging maken. Het volledig articulerend scherm is een geweldige toevoeging, maar eigelijk is het de full-size HDMI Type A die een groot pluspunt voor me is. Micro-HDMI is allesbehalve een ideale connectie en ik gebruik de on-camera monitor heel vaak op mijn camera's. Dus ik heb nu een meer robuuste , solide manier om ze op mijn camera aan te sluiten.

Ik heb behoorlijk wat lenzen op de shoot gebruikt. Een van belangrijkste lenzen voor het filmen overdag was de 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS lens. Ik vind het geweldig om met een lange lens te schieten dit gaf me een aantal unieke perspectieven. Ik heb de 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS ook een aantal keer gebruikt, de kortere brandpuntafstand bij groothoek waren soms hard nodig. En als laatste de 24-70mm f/2.8 GM, mijn langste brandpuntsafstand.

's Nachts gebruikte ik voornamelijk de Sony primes: de135mm f/1.8 GM, 85mm f/1.4 GM, 50mm f/1.4 ZA, 35mm f/1.8 en de 24mm f/1.4 GM. Deze grote diafragma opties ten opzichte van de 70-200mm f/2.8 betekent dat je belichting krijgt bij 25,600 ISO vergeleken met een ISO waarde van over 100,000.

philip bloom adjusts focus on his sony alpha 7SM3

Het belangrijkste advies dat ik kan geven aan mensen die nieuw zijn in de filmindustrie: leer autofocus gebruiken en leer om te gaan met gevoeligheid en snelheidsopties voor de verschillende manieren van filmen. Wanneer je begrijpt hoe bepaalde instellingen werken en wanneer je ze moet gebruiken, krijg je de beste resultaten uit de camera. Er is niet één instelling die je overal kunt toepassen. Soms willen we niet dat de AF te snel is, een subtiele AF focusinstelling geeft soms veel meer voldoening. We willen soms hoge gevoeligheid terwijl we iemand filmen die aan het praten is, zodat het beeld altijd scherp is. Maar als je deze instelling gebruikt en iets komt door het beeld heen middenin je gekozen focuspunt, dan focust de AF daarop, omdat dit dichterbij is. Programmeer deze 2 functies in het quick function menu, dat maakt het een stuk gemakkelijker. Zorg er ook voor dat je één van je snelkoppelingen instelt op focus hold. Dit is een zeer bruikbare feature wanneer je een onderwerp volgt en je wilt de focus vastzetten op een bepaald punt. Zeker als ze bijna buiten het frame verdwijnen.

philip bloom filming on the beach with a run down pier in the distance

De Alpha 7S III was top om mee te werken en het nieuw ingedeelde menu is veel intuïtiever. De 10-bit interne opslagcapaciteit heeft me eindelijk de mogelijkheid gegeven om de volledige capaciteit van SLOG 3 te gebruiken. De beeldkwaliteit is prachtig en de mogelijkheid om hoge frame waarden te schieten in 4K, met dezelfde beeldkwaliteit als bij normale snelheid, zonder tijdsbeperkingen of oververhitting, is een fantastische ervaring. De autofocus, vooral de touch tracking functie, maakt het gemakkelijk bewegende objecten te filmen. Al deze features, samen met het vermogen van de 7S serie om te filmen bij weinig licht, maken het lange wachten op dit model de moeite waard.

Uitgelichte producten
ILCE-7SM3
α7S III

ILCE-7SM3

SEL24F14GM
FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL85F14GM
FE 85 mm F1.4 GM

SEL85F14GM

SEL135F18GM
FE 135mm F1.8 GM

SEL135F18GM

SEL2470GM
FE 24-70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL100400GM
FE 100-400mm G Master super-telephoto zoom

SEL100400GM

SEL35F18F
FE 35 mm F1.8

SEL35F18F

SEL50F14Z
Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

SEL50F14Z

SEL200600G
FE 200-600 mm F5.6-6.3 G OSS

SEL200600G

Gerelateerde artikelen


x