Achter de lens 

Luigi Baldelli

Vreemd genoeg wilde Luigi Baldelli, voordat hij 30 jaar geleden voor het eerst een camera oppakte, het liefst dokter worden. Hoewel, het is al minder vreemd als je bedenkt dat hij veel tijd heeft doorgebracht in oorlogsgebieden in onder ander Syrië, Afghanistan en Sierra Leone, om foto's te maken. Het kan ook helende waarde hebben om de toestand van de mensen in deze landen aan de kaak te stellen bij een groter publiek.

Hij begon zijn carrière in 1987 als personeelsfotograaf bij Contrasto, voordat hij bij een ander bureau ging werken (Grazie Neri) en uiteindelijk in 2001 freelancer werd. 

Luigi Baldelli
© Luigi Baldelli | Sony NEX-7 + 18-55mm f/3.5-5.6 | 1/15s @ f/3.5, ISO 800

"Ik probeer mijn foto's altijd een verhaal te laten vertellen en doe mijn best om de emotie die ik voel als ik fotografeer, over te brengen op de lezer."

Toen hij nog voor een bureau werkte en verslag deed van de Bosnische oorlog, ontmoette hij de prominente Italiaanse journalist Ettore Mo die op dat moment hetzelfde conflict vastlegde voor de krant Corriere della Sera. De mannen begonnen een partnerschap en werkten tot 2015 nauw samen als team. Gezamenlijk hebben ze vele verhalen geproduceerd, die wereldwijd in publicaties zijn verschenen.

Baldelli kwam tien jaar geleden voor het eerst met Sony in aanraking, toen hij een lichter alternatief zocht voor zijn MacBook. Omdat hij onder de indruk was van de kwaliteit en snelheid van Vaio, besloot hij het camera-aanbod van Sony te bekijken. Het formaat van de α7-camera's sprak hem vooral aan en toen hij de kwaliteit van de beelden zag, is hij vijf jaar geleden volledig overgestapt.

Luigi Baldelli
© Luigi Baldelli | Sony α7R II + 28mm f/2 | 1/80s @ f/4, ISO 2500

"Wat ik geweldig vind aan de α7, is de manier waarop je mensen van dichtbij kunt fotograferen, terwijl ze nauwelijks doorhebben dat je er bent. Het is geen opdringerige camera."

Zijn opdrachten brengen hem overal op de wereld, dus reist hij graag licht. Daarom gebruikt hij momenteel een α7 II en een α7R II met slechts een paar lenzen: de Vario-Tessar T* FE 24-70 mm f/4 ZA OSS, FE 28 mm f/2 en de Sonnar T* FE 55 mm f/1,8 ZA. Het formaat helpt hem een onderdeel van de menigte te worden, waardoor zijn objecten zich meer op hun gemak voelen, zo zegt hij. 

Luigi Baldelli
© Luigi Baldelli | Sony α7R II + 28mm f/2 | 1/3200s @ f/10, ISO 2500

"Ik kan de lenzen niet de schuld geven, die zijn minstens zo goed als, of nog beter dan de lenzen die ik vroeger heb gebruikt."

Postproductie is een gigantisch onderdeel van professionele fotografie, maar Baldelli vindt dat hij minder tijd zou moeten besteden aan het aanpassen van foto's zodra ze uit de camera komen. Hij fotografeert net zo graag in JPEG als in RAW. Volgens hem passen de kwaliteit en de verwerkingssnelheid van JPEG juist bij zijn stijl.

Veel van Baldelli's foto's bevatten terugkerende motieven: tekenende lichtbanen en donkere schaduwen. De stijl doet denken aan de Italiaanse schilderstijl uit de Barok, een trotse knipoog naar een van zijn favoriete schilders: Caravaggio.

Luigi Baldelli
© Luigi Baldelli | Sony α7 + 28-70mm f/3.5-5.6 | 1/1600s @ f/9.0, ISO 1600
TEST

"Het is een bewuste beslissing om me te focussen op mensen en licht op de tweede plaats te zetten. Het beeld wordt al snel te druk, dus probeer ik het bij twee of drie elementen te houden."

 Uitgelichte producten in dit artikel 

ILCE-7RM2

α7R-II met full-frame back-illuminated beeldsensor

ILCE-7 Body / Kit

ILCE-7 Full-Frame Mirrorless Pro-Camera

SEL28F20 / SEL28F20FEC / SEL28F20UWC

FE 28mm F2

SEL2870

FE 28-70 mm F3.5-5.6 OSS

SEL1855

E 18-55 mm F3,5-5,6 OSS

Luigi Baldelli
Alpha Universe

Luigi Baldelli

Italië

Volgens mij moet fotografie geen antwoorden geven, maar juist emoties en vragen oproepen.

Profiel bekijken

x