"De coverfoto is het belangrijkste shot van het blad," zegt Maki Galimberti, "en tijdschriftcovers draaien bijna altijd om het gezicht. Gezichten zorgen voor de beste verbinding met de kijker. Daarom heb ik me gespecialiseerd in portretten." Maki bouwde een sprankelende carrière op in de portretfotografie. Hij werkte voor de grootste Italiaanse bladen, totdat er iets veranderde.
Hij vertelt: "Het probleem is dat uitgevers de afgelopen jaren minder budget hebben voor fotografie. Daarom ben ik meer voor particuliere en commerciële klanten gaan werken, mensen die hun imago of bedrijf willen promoten. Het blijft voor mij als professional echter essentieel om een doel te hebben en een passie te hebben voor wat ik fotografeer. Ik ga dus, hoewel ik inmiddels meer voor bedrijven dan voor tijdschriften werk, nog steeds voor die hoogwaardige, glamoureuze uitstraling."
Zo kwam 'Casting Italy' tot stand: als project dat bedoeld was om verschillende 'gewone' mensen uit Maki's land bij elkaar te brengen en te behandelen als beroemdheden.
Het biedt volgens Maki voordelen om echte mensen om te toveren tot covermodellen: "Een groep onderzoekers fotograferen voor een ziekenhuisadvertentie, kan veel interessanter zijn dan het fotograferen van een acteur of popzanger. Ik vind het mooi om normale mensen te fotograferen en ben er trots op. Het is een professionele ervaring waar ik enorm van geniet."
Als portretfotograaf is het belangrijk dat je goed bent met mensen, zodat je hun karakter naar voren haalt en ze op hun mooist op de gevoelige plaat vastlegt. Deze kwaliteit zien we overduidelijk terug in Maki's geschiedenis als fotograaf. Hij vertelt ons: "Het is waar: ik stop mijn passie voor mensen in mijn werk."
De Sony α7R III maakt het ook makkelijker om contact te leggen met mensen, vooral dankzij het Eye AF-systeem.
"De mate van detail en de kwaliteit van de foto's die ik met mijn twee α7R III's maak, zijn erg belangrijk," zegt hij, "maar voor een portretfotograaf is het ook een groot voordeel dat je niet achter de zoeker verstopt zit. Ik geloof dat als ik dat doe, ik de aandacht kwijtraak van degene die ik fotografeer, en niets is belangrijker dan de relatie met het subject. Daarom vertrouw ik op het Eye AF-systeem van de α7R III en gebruik ik het scherm aan de achterkant. Hierdoor kan ik me volledig focussen op de relatie met degene die ik fotografeer."
De relatiebevorderende werking van de α7R III wordt ondersteund door functies als de stillesluitermodus, die cameraschuwe subjecten vaak helpt zich natuurlijker te gedragen als ze voor de lens staan. Voor uitstekende kwaliteit en scherptediepte gebruikt Maki twee lenzen die geliefd zijn onder portretfotografen: de FE 24-70 mm f/2.8 GM en de FE 70-200 mm f/2.8 GM. Hij gebruikt er één op elke camera, waardoor hij ongekend veelzijdige shots kan maken, van close-ups tot groepsfoto's.
Maki zorgt ook in zijn dagelijkse werk voor een glamoureuze uitstraling, door net als bij een covershoot samen te werken met een stylist. Deze aandacht voor detail zorgt ervoor dat de interesse van de kijker wordt vastgehouden, en de stylist neemt afleidingen weg die de fotograaf misschien over het hoofd zou zien. Maki legt uit: "Toen ik voor het eerst met een stylist werkte, voelde het alsof ik in een paradijs voor fotografen was beland. Dankzij de verzorgdheid van de kleding en de details werden mijn foto's direct mooier. Daarom probeer ik dit altijd te doen." Ook het grote scherm van 3 inch van de α7R III draagt bij aan de kwaliteit. De weergave van 100% biedt namelijk een veel nauwkeuriger beeld van het frame dan een traditionele optische zoeker.
Het laatste essentiële element is, net als voor elke andere fotograaf, het licht. Voor covershoot-achtige verlichting richt Maki het liefst een grote softbox op het subject. Deze zorgt op buitenlocaties voor een balans van het natuurlijke licht. Voorbereiding is erg belangrijk voor Maki. "Het is niet alleen belangrijk om aandacht te besteden aan het subject, maar het is vaak net zo belangrijk om de locatie te bestuderen," zegt hij. "De achtergrond speelt een belangrijke rol in het verhaal van degene die ik fotografeer. Natuurlijk wil je iemand er zo goed mogelijk uit laten zien, maar het is nog belangrijker om iemands verhaal goed te vertellen. Mijn apparatuur is hiervoor van onschatbare waarde."