In de sport maken precieze momenten het verschil tussen slagen en falen. Winnen kan een moment van slechts een seconde zijn en kampioenschappen worden op de kleinste details gewonnen of verloren. Hetzelfde geldt voor sportfotografie. Alles draait om het moment en voor perfecte shots heb je een mix van de juiste vaardigheden en het juiste materiaal nodig.
De watersportfoto's van Danas Macijauskas zijn hier een mooi bewijs van. Kijk bijvoorbeeld naar zijn recente shots met de α7 III, van het kitesurfevenement Red Bull King of The Air in Kaapstad, Zuid-Afrika.
Volgens Danas draait het allereerst om waardering van het subject.
"Mijn interesse voor surfen, wakeboarden en kitesurfen ontstond buiten het fotograferen om," zegt hij, "maar uiteindelijk wilde ik de twee werelden samenbrengen. Mijn foto's stralen een gevoel van verbinding uit. Als je als fotograaf veel weet van de sporten die je in beeld brengt, communiceren de sporters beter met je en ontdek je welke shots het beste werken."
Voordat Danas zelf aan deze sport begon, besefte hij nog niet dat zijn diepgaande kennis van de sport hem zou helpen de beste foto's te maken. Hij vertelt ons: "Op mijn eerste evenement liet ik mijn foto's aan de jongens zien. Ik was er enorm enthousiast over, maar hun reactie was 'Gast, hopelijk heb je de andere foto's niet verwijderd'. Hierdoor leerde ik dat zelfs wanneer je als fotograaf denkt dat je het perfecte shot hebt, het er voor de sporters om draait dat de foto's echt iets over de sport zeggen."
Wat heb je nodig voor een goede kitesurffoto? Volgens Danas draait het allemaal om het combineren van essentiële elementen in één frame, waardoor de foto echt een verhaal vertelt.
Hij legt uit: "Je moet verschillende elementen samenbrengen: de achtergrond, de pose van de sporter, het licht, de timing… Voor een echt gaaf resultaat moet de sporter precies de juiste positie hebben." De foto's uit Kaapstad laten goed zien wat Danas hiermee bedoelt. Hierin komen alle belangrijke elementen samen in één alleszeggend moment.
Vanwege de gevarieerde onderdelen is de stijl minder vergelijkbaar met gewone sportfotografie dan je misschien zou denken, vertelt Danas.
Hij legt uit: "Bij Big Air-kitesurfen is het meer alsof je landschappen fotografeert. Het draait allemaal om schaal, want je wilt de kite, de surfer en het landschap als één geheel fotograferen. Dan zie je pas hoe ongelofelijk hoog de surfers springen. Je moet het shot daarom groter maken en niet alleen de surfer zelf in beeld brengen, zoals je bij sommige andere sporten wel ziet."
Voor de verschillende frames gebruikt hij een breed scala aan zoomlenzen, zoals de Sony FE 70-300 mm f/4.5-5.6 G OSS en de 24-105 mm f/4 G OSS. Hij gebruikt daarnaast de FE 135 mm f/1.8 GM voor portretten op het strand.
Daarbij komt het aan op techniek. Hoe combineer je de vaardigheden van landschapscompositie met het moeten volgen van en focussen op een snel bewegend subject? Danas lacht: "Het is best lastig! Maar het autofocussysteem van de Alpha helpt me hierbij. De surfer is meestal vrij klein in het frame en kan overal naartoe gaan. Je hebt geen idee welke kant de volgende sprong op gaat."
Op de α7 III gebruikt hij het touchscreen samen met de breedhoekmodi voor het volgen van subjecten en de continue autofocus.
"Je tikt op een persoon en de camera volgt het subject en houdt de focus vast," legt hij uit, "zelfs als het subject heel klein wordt. En doordat de autofocus tot alle randen van het frame komt, in tegenstelling tot bij een DSLR, is de kans veel kleiner dat je het subject uit het oog verliest."
Hij gebruikt in verband met de snelheid van de surfers ook de snelst mogelijke sluitertijd. De automatische ISO-instelling van de α7 III is hierbij heel nuttig. "De automatische ISO is zo handig. Je kunt erop rekenen dat hij werkt, waardoor je instinctief kunt reageren op de belangrijkste momenten. Ik vertrouw er volledig op en stel hem zo in dat de sluitertijd altijd minimaal 1/1000 seconden is."
De robuustheid van de α7 III is ook heel belangrijk. Danas denkt dat de camera hierdoor opgewassen is tegen alle uitdagingen waarmee hij te maken krijgt. Zijn vorige camera liet daarin te wensen over.
"Hiervoor had ik weleens problemen”, vertelt hij ons. "Nadat ik bijvoorbeeld een paar weken in Sri Lanka had gefotografeerd, bracht ik mijn camera weg voor een onderhoudsbeurt en toen kreeg ik te horen dat ik de camera beter niet kon wassen. De vochtigheidsgraad in Sri Lanka had ervoor gezorgd dat de binnenkant nat was en dat bepaalde onderdelen verroest waren. Maar mijn Alpha is heel goed bestand tegen het weer, dus ik kan de camera zelfs op een zandstrand met zeelucht en windkracht 8 probleemloos gebruiken. Ik kan er op elk moment volledig op vertrouwen."
"Vandaag is alles wat we hebben. We moeten leren van gisteren, morgen als nieuwe kans beschouwen en vandaag zien als het beste moment van ons leven."