“Ik vind modefoto's niet echt interessant als ze alleen maar over kleding gaan”, zegt Sandra Åberg. “Ik wil een verhaal vertellen dat de kijker bereikt en raakt. Wat een goede foto – dus ook een modefoto – eigenlijk moet doen,” legt ze uit, “is een gevoel opwekken.”
Gespecialiseerd mode-, portret- en trouwfotograaf Sandra doet haar werk al 15 jaar. De vonk sloeg over nadat ze naar Milaan verhuisde, waar ze naar eigen zeggen geïnspireerd en geïntrigeerd raakte door de mensen en de industrie: het universum waarin iedereen iets aan het maken is. Ze ontwikkelde een opvallend lichte, luchtige en romantische stijl die gebaseerd is op emotionele bindingen en sterke verhalende thema's. Ze zegt dat haar Alpha-camera heeft geholpen deze stijl vorm te geven.
“Ik wil mensen iets laten zien waar ze verliefd op kunnen worden”, vervolgt ze. “Ik wil het gevoel overbrengen dat mensen in de kleding zouden hebben. Het gevoel dat ze mooi en vrij zijn. Ik wil ze een universum laten zien waar ze onderdeel van willen zijn. Veel daarvan komt neer op een goede samenwerking met modellen en stylisten. Ik fotografeer ook graag in de natuur, want dat zorgt voor de echtheid, het gevoel van vrijheid en de emotie waarnaar ik op zoek ben.”
Als emotie essentieel is voor een interessante foto, hoe zorg je daar dan voor? Voor Sandra draait het om visuele ideeën en communicatie. Ze legt uit: “Een van de dingen die ik zo mooi vind aan mode, is dat ik alles wat ik wil in het frame kan stoppen en precies het universum kan creëren dat ik voor ogen heb. En als je vrouwen fotografeert, kun je prachtige dingen doen met vormen, poses en figuren in de kleding. Daarnaast kun je de uitdrukking en de stemming bepalen en kiezen voor een zachte, dromerige look of een krachtige, sterke look. Alle elementen samen vertellen het verhaal.”
Ze heeft een speciale werkwijze voor shoots met modellen: “Ik begin met lelijke tekeningen met van die stokmannetjes, waar ik mijn hele leven al mee word geplaagd. Die tekeningen vormen echter de basis om uit te leggen hoe degene in de kleding zich volgens mij voelt en hoe ik dat gevoel wil overbrengen. Het is ook belangrijk om de vaardigheden van het model te interpreteren, zodat het eindresultaat ook voor haar goed voelt. Sommige modellen lachen prachtig en zijn makkelijk in de omgang, terwijl andere chagrijnig of in niet zo'n gezellige bui zijn. Dit kun je allemaal terugzien in het verhaal.”
Interactie is essentieel en de α7R III helpt Sandra hier enorm bij. Ze legt uit: “Voor mijn werkwijze is eenvoud tijdens het schieten heel belangrijk, want als ik met een model werk, wil ik niet worden afgeleid. Ik wil het moment met haar beleven en het verhaal tot leven brengen. Voorheen keek ik veel meer naar de camera, maar met functies als de EVF is het nu veel makkelijker om verschillende dingen uit te proberen en hoef ik me niet te veel bezig te houden met instellingen.”
Sandra gebruikt snelle lenzen zoals de T* FE 55 mm f/1.8 ZA om de zachte, heldere uitstraling te creëren die kenmerkend is voor haar werk. Andere onmisbare functies voor haar fotografiestijl zijn de eye-autofocus van Sony en de nieuwe realtimetrackingfuncties van de α7R IV. Ze legt uit: “Ik hoef me ook niet meer druk te maken over de perfecte scherpstelling. Als ik bijvoorbeeld shoots heb voor Vogue en andere modebladen, is het vervelend als je een perfect uitziende foto hebt en bij het inzoomen ontdekt dat hij niet scherp is! De eye-autofocus is zo nauwkeurig dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Je kunt gewoon de camera op het model richten en beginnen met fotograferen. Hierdoor kan ik grote diafragma's gebruiken en heb ik meer speelruimte.”
Ze vertelt dat het uitstekende dynamische bereik en de ISO-prestaties ook mooiere foto's opleveren. Zo kan ze haar creativiteit de vrije loop laten en zo veel mogelijk high-key foto's met belichting van achteren maken. Sandra legt uit: “De sensor pikt veel details op, dus er gaat minder verloren in de schaduwen. Het is voor mij eigenlijk een nieuwe manier van fotograferen. Ik werk met heel veel licht, dus deze eigenschap is voor mij erg nuttig tijdens de nabewerking. Natuurlijk gebruik ik reflectoren, en soms een invulflitser, maar hoe simpeler hoe beter. Ik houd niet van ingewikkelde opstellingen.”
Tot slot vertelt Sandra: “Deze nieuwe technologieën vormen een mooie aanvulling op het instinct van fotografen en laten ons nog creatiever werken. Ik heb het nooit leuk gevonden om met de instellingen van camera's te spelen. Ik wil me richten op de fotografie en op degene die ik voor mijn camera heb. En ik wil mezelf uitdagen om telkens nieuwe dingen te blijven maken. Voor mij is de α7R III daarom de perfecte keuze.”
"Als iets je zowel enthousiast als bang maakt, betekent dat dat je het waarschijnlijk moet doen!"