Alpha Universe-verhaal in detail
De Serengeti filmen met de Alpha 7S III 

Chris Schmid 

Ik ben een Zwitserse fotograaf, filmmaker en cinematograaf die is gespecialiseerd in natuurgeschiedenis op afgelegen locaties en ik richt me voornamelijk op grote katachtigen. Mijn levenswerk bestaat uit het vastleggen van het natuurschoon op onze planeet en ik heb altijd hetzelfde doel: de natuur in de kern vatten om mensen bewuster te maken van de kwetsbaarheid van de aarde en om de inzet voor natuurbehoud te stimuleren.

Ik heb een passie voor de bescherming van wilde dieren en werk nauw samen met WildAid, een milieuorganisatie uit San Francisco die de vraag naar illegale dierlijke producten wil terugdringen. In 2019 lanceerde ik STAY·WILD™, een webshop met sieraden waarvan 50% van de opbrengst wordt gedoneerd aan non-profitorganisaties die zich inzetten voor de bescherming van wilde dieren. Mijn werk is onderdeel van de National Geographic Image Collection.

Ons hoofddoel was de grote migratie van gnoes in de Serengeti in Tanzania te filmen. Elk jaar trekken anderhalf miljoen gnoes in een grote stroom naar andere delen van het gebied. Deze trek wordt gezien als een van de zeven wonderen van de natuurlijke wereld.

In deze tijd van het jaar migreren de gnoes naar het noorden van de Serengeti, waar ze een legendarische, dramatische strijd aangaan tegen water, krokodillen en andere roofdieren om de beroemde Mara-rivier over te steken. Roofdieren zoals leeuwen en jachtluipaarden zijn tijdens de trek erg actief en krijgen ruimschoots de kans om een prooi te veroveren.

Chris Schmid sony alpha 7RM4 een horde gnoes die door een rivier waadt

© Chris Schmid | Sony α7R IV + 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x teleconverter | 1/1250s @ f/7.1, ISO 400

Eerste indrukken van de Alpha 7S III

Ik ben al jaren een enthousiaste Sony-gebruiker. Momenteel gebruik ik de Alpha 9 II en 7R IV uitsluitend voor stills, maar ik wilde de Alpha 7S III graag eens uitproberen voor video.

De beste functie van de nieuwe camera is voor mij zonder twijfel de optie om in 4K 4.2.2 50/60p te filmen en zelfs tot 100/120 te gaan zonder bitdiepte te verliezen. Ik film het liefst met S-Log3 en pas kleurgradatie toe op het beeldmateriaal, dus voor mij is 10-bit een must.

Ook de aanraakscherpstelling en alle scherpstelinstellingen van de Alpha 7S III zijn een fijne aanvulling. Het was voor ons heel belangrijk dat we een leeuw in hoog gras konden volgen met een steadicam en aanraakscherpstelling via de Imaging Edge-applicatie. We vonden het niet nodig om volgfocusmotors te gebruiken op de steadicam. Je kunt alle camera-instellingen zorgeloos op afstand bedienen.

Ook het rollende-sluitereffect is flink verminderd ten opzichte van de Alpha 7S II, wat vooral opviel bij gebruik van de steadicam.

Wat tot slot erg belangrijk voor ons was, is de mogelijkheid om de ISO op te voeren. We konden moeiteloos een hoge ISO gebruiken voor 50/60p, zelfs bij weinig licht. Dat is geweldig, zeker als grote katachtigen heel vroeg in de ochtend en heel laat in de avond actief zijn.

Chris Schmid sony alpha 7RM4 chris die de compositie van een shot bepaalt met zijn alpha-camera op een statief

Chris die de compositie van een shot bepaalt met zijn Alpha 7S III en een FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS-lens

Apparatuur 

Voor de shoot hadden we maar liefst twee Alpha 7S III-camera's tot onze beschikking. Eentje gebruikten we samen met een FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS-lens voor statische shots op een statief en voor de andere gebruikten we een FE 70-200 mm f/2.8 G Master-lens (en soms een 1.4x converter) in combinatie met de Ronin 2-steadicam. We hebben voor beide camera's ook de Atomos Ninja V gebruikt om rechtstreeks via de HDMI-poort RAW-beelden te schieten.

Het was zo handig dat we de steadicamcamera konden bedienen via de Imaging Edge-app en we konden de instellingen snel aanpassen als het licht veranderde.

In deze hitte had ik het niet vreemd gevonden als een of beide camera's oververhit zouden raken, met name bij het filmen op volledige resolutie, maar we konden probleemloos uren achter elkaar doorwerken.

Chris Schmid sony alpha 7RM4 steadicam waarop een camera is bevestigd

Advies voor het filmen van wilde dieren

Film niet alles in slow motion. 100/120p is mooi, maar voor een goed ritme moet er een balans zijn tussen normale snelheid en slow motion. Snelheid speelt een essentiële rol in je film.

Neem voordat je aan de shoot begint de tijd om de camera in te stellen met behulp van de geheugenfunctie. Op mijn camera staat M1 bijvoorbeeld ingesteld op 50/60p, M2 op 25p en M3 op 100/120p, zodat ik heel snel kan overschakelen naar een andere framesnelheid.

Raak voordat je op locatie bent vertrouwd met de autofocusinstellingen, zodat je precies weet wat goed voor jou en de lens werkt. Ik vergrendelde de scherpstelling vaak op instelling 1 zodat de camera zo snel mogelijk scherpstelt op het subject, en de autofocussnelheid op instelling 2 zodat er vloeiend opnieuw kan worden scherpgesteld als de tracking wordt onderbroken.

Gebruik geen automatische ISO tijdens het filmen, want dat kan verkeerd uitpakken als je iets donkers filmt en de witbalans de kleurtemperatuur probeert te corrigeren. Stel de witbalans altijd in op 'Zonnig' of 'Bewolkt', afhankelijk van de omstandigheden waarin je filmt.

Gebruik indien mogelijk een grote externe monitor. In de buitenlucht kan het licht behoorlijk fel zijn en je moet wel goed kunnen zien wat je doet.

Een van de belangrijkste dingen is geduld. Je moet geduldig zijn en bereid zijn om uren te wachten totdat er iets gebeurt. Haast je niet, want dan mis je de mooiste momenten.

Tot slot: pas de brandpuntsafstand aan als je op locatie bent en wissel daarbij af tussen groothoekshots en close-up-opnamen, zodat je tijdens de nabewerking meer opties hebt waaruit je kunt kiezen.

Uitgelichte producten
ILCE-7SM3
α7S III is geschikt voor professionele films en foto's

ILCE-7SM3

SEL70200GM
FE 70-200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

SEL200600G
FE 200-600 mm F5.6-6.3 G OSS

SEL200600G

SEL14TC

1.4x teleconverterlens

SEL14TC

Gerelateerde artikelen
Chris Schmid
alpha universe

Chris Schmid

Zwitserland

"Foto's zijn krachtig. Je kunt met één foto een emotie vastleggen of een gevoel vanbinnen teweegbrengen."

Profiel bekijken


x