De Turkse fotograaf İlhan Eroğlu heeft een achtergrond in de beeldende kunst. Het is daarom niet verrassend dat zijn foto’s eruitzien als grootse klassieke schilderijen. Adembenemende vergezichten, dramatisch licht en rijke kleuren zorgen ervoor dat İlhan onze wereld transformeert en ons meevoert.
Het was een combinatie van zijn passies die ertoe leidde dat İlhan fotograaf werd en deze passies stellen hem in staat zulke prachtige beelden vast te leggen.
İlhans liefde voor avontuur en het ontdekken van nieuwe plekken heeft hem naar locaties over de hele wereld gebracht, waardoor hij een unieke verzameling foto’s van alle uithoeken van de wereld heeft opgebouwd. Hij legt alles op zijn eigen unieke manier vast, van de hitte en de zandduinen in de Sahara tot de besneeuwde bergtoppen in Chili.
Van alle plekken die İlhan heeft bezocht, steekt één plek er voor hem met kop en schouders bovenuit: de Bromo-vulkaan in Indonesië.
Het leek alsof ik een andere wereld in stapte toen ik naar de krater liep en rook uit de vulkaan zag komen. Het was een magisch moment.”
İlhan reist niet altijd ver van zijn thuisland Turkije. Veel van zijn meest geliefde foto’s zijn dichter bij huis gemaakt, op populaire toeristische plekken in Europa, waaronder in de straten langs de Venetiaanse grachten, bij de magische Mont Saint-Michel en in de dromerige lavendelvelden van de Provence.
İlhans foto’s hebben een kenmerkende stijl en vallen op dankzij zijn kunstzinnige oog voor klassieke composities en het samenspel van kleur en licht.
İlhan laat zich dan wel inspireren door zijn passie voor kunst, maar hij is net als andere landschapsfotografen afhankelijk van Moeder Natuur en moet veel geduld hebben om ervoor te zorgen dat het licht in de foto perfect is.
Het weer is erg belangrijk, maar voor mij maakt het niet uit of het regent, de zon schijnt, het sneeuwt of het bewolkt is. Deze weersomstandigheden leveren geen voor- of nadelen op, maar bieden juist variatie. Zo krijg je verschillende manieren om de perfecte foto te maken. Het is vooral belangrijk dat je precies weet hoe je die perfecte foto maakt.”
Hij vervolgt: “Als landschapsfotograaf maakt het licht het verschil. Ik benut graag de kracht van natuurlijk licht om een locatie volledig te transformeren. Ik fotografeer het liefst in de herfst, na een nacht met veel regen. De goudgele pracht van de zonsopgang de volgende morgen is weergaloos.”
Hoewel İlhans foto’s er qua licht en kleur misschien niet uitzien als conventionele landschapsfoto’s, komt zijn filosofie met betrekking tot het beste moment om foto’s te maken overeen met die van andere landschapsfotografen.
Ik maak niet graag foto's als het midden op de dag is, wanneer de zon hoog staat en het licht erg hard is. Ik fotografeer liever bij zonsopkomst en zonsondergang, dan is het licht zacht en kleurrijk.”
Tijdens zijn reizen neemt İlhan de Sony α7R III mee. “De α7R III is voor mij als landschapsfotograaf de ideale camera”, zegt hij. “De 42,4 megapixels zorgen voor een uitstekende resolutie en bieden me precies wat ik nodig heb om de verfijnde details van het beeld voor me vast te leggen.”
Het dynamische bereik van de sensor van de α7R III speelt ook een belangrijke rol in het werk van İlhan, omdat hij hiermee elk soort licht en kleur kan vastleggen zonder in te leveren op de kwaliteit van de uiteindelijke foto.
“Als ik bij zonsopkomst of zonsondergang fotografeer,” legt İlhan uit, “gebruik ik de DRO-instellingen (Dynamic Range Optimisation) van de camera. Hiermee haal ik de meeste details uit de belichte delen en de schaduwen. Als het licht in de lucht erg fel is, gebruik ik ook een grijsverloopfilter met een sterkte van 0,6 om het geheel iets donkerder te maken en de kleuren wat meer in het landschap te laten overlopen.”
Qua lenzen gebruikt İlhan voornamelijk zijn drie G Master-zoomlenzen: de FE 16-35 mm f/2.8, de FE 24-70 mm f/2.8 en de FE 70-200 mm f/2.8. Deze drie lenzen bieden hem elke brandpuntsafstand tussen 16 en 200 millimeter, waarmee hij zowel groothoekbeelden met objecten op de voorgrond als telelensfoto’s van bergen en kastelen in de ochtendnevel kan maken.
Ondanks de vele reizen die İlhan al heeft gemaakt, is hij nog lang niet klaar met verkennen. Er staan al veel spannende reizen en avonturen op de planning, waaronder een bezoek aan Japan om de beroemde kersenbloesem te bewonderen en fotograferen. “Het is niet de eerste keer dat ik naar Japan ga, maar ik wil graag meer te weten komen over de Japanse cultuur en natuur. Ik kan vooral niet wachten om de adembenemende kleuren van het sakura-seizoen te fotograferen.”
"De wereld is voor mij een groot canvas. In elk land dat ik bezoek, schilder ik mijn eigen beeld door middel van fotografie"