Alpha Universe-verhaal in detail
Het glas is halfvol: de werkwijze van champagnehuizen in Frankrijk in beeld brengen 

Justin Jin

Om een verhalenverteller te worden, heb je twee dingen nodig. Je moet niet alleen een verhaal hebben om te vertellen, maar ook in staat zijn het verhaal goed over te brengen.

Justin Jin heeft in de afgelopen twee decennia laten zien dat hij over beide beschikt. Hij reist de wereld over met zijn camera, waarbij hij echte verhalen vindt en vastlegt voor klanten als National Geographic, The Sunday Times en verschillende ngo's.

Jin legt uit: “Waar ik ook naartoe ga: ik probeer altijd diepgang op te zoeken, het onderliggende menselijke verhaal te vertellen en dit met de wereld te delen. Je zou me een fotojournalist of documentairefotograaf kunnen noemen, maar ik noem mezelf liever een visuele verhalenverteller.”  

justin jin sony alpha 7r3 man en vrouw die een stoffige fles champagne bekijken

© Justin Jin | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/25s @ f/4.0, ISO 1600

Om het verhaal goed te kunnen vertellen, is het belangrijk dat je beslissende momenten vastlegt. Hierbij moet je snel kunnen werken. Voor visuele verhalenvertellers betekent dit dat ze een camera nodig hebben waarop ze kunnen vertrouwen. Als je te langzaam reageert, is het moment voorbij.

Justin gebruikt de α7R III, onder andere voor zijn recente projecten bij de champagnehuizen Perrier-Jouët en Mumm. Hierbij bracht hij het productieproces in het noordoosten van Frankrijk in beeld, evenals de reis van de producten naar klanten over de hele wereld. 

justin jin sony alpha 7r3 man die een versierde fles champagne laat zien

© Justin Jin | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/1000s @ f/4.5, ISO 400

“In dit geval,” legt hij uit, “werkte ik met twee van de grootste en meest prestigieuze champagnehuizen. Ze vroegen me een nieuwe invulling te geven aan hun merk. Dat klinkt misschien gek, want de huizen bestaan al honderden jaren en ze verkopen hun champagne over de hele wereld, maar ze vonden dat het tijd was om hun marketing in een nieuw jasje te steken. Ze hadden behoefte aan een frisse blik en vroegen mij daarom om hulp. De bedrijven kregen zo de kans om meer inzicht in hun imago te krijgen, gezien vanuit een journalistiek oogpunt en met een verhalende aanpak. Ze wisten niet precies welk verhaal ze wilden vertellen, dus het was mijn taak om dat gaandeweg te ontdekken en definiëren.” 

justin jin sony alpha 7r3 bezoeker ruikt aan een bloem in het champagnehuis

© Justin Jin | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/6.3, ISO 400

“Waar de fotojournalist op zoek gaat naar de realiteit, de waarheid en feiten,” vervolgt Justin, “willen deze bedrijven dezelfde aanpak toepassen om meer authenticiteit, meer geloofwaardigheid en een beter merkimago te realiseren. Hiervoor is het belangrijk om verhalen te vinden waarin het echte leven centraal staat, met echte mensen die laten zien waar het merk om draait.”

Justin dompelde zichzelf per project twee tot drie maanden onder in de bedrijfsprocessen en kreeg carte blanche voor de uitvoering. Hij zegt: “Er zijn maar weinig bedrijven die genoeg in zichzelf geloven om zoiets te doen. Niemand onderbrak me of bepaalde voor me met wie ik mocht praten of welke vragen ik mocht stellen. Voor zoiets is veel vertrouwen nodig, van beide kanten. Zulke bedrijven laten mij hun werk op een creatieve manier interpreteren en langere tijd met ze samenwerken, en dan laat ik zien wat ik kan.”

justin jin sony alpha 7r3 japanse dames in traditionele kleding die lunchen in het champagnehuis

© Justin Jin | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/100s @ f/3.5, ISO 1600

Dit soort projecten vraagt nogal wat van zowel de camera als de fotograaf. Beide moeten stabiel, veelzijdig en flexibel zijn. Justin zegt lachend: “Je maakt lange dagen, het is net een soort work-out voor mij en de camera. Lang reizen, een jetlag, late nachten en dag na dag in de zon en de sneeuw werken. Hier moet mijn camera wel tegen zijn opgewassen, zodat ik niet hoef te stoppen met fotograferen. Soms moet je ook in discrete situaties werken. Situaties waarin een journalist normaal gesproken meestal niet terechtkomt, zoals de CEO die zijn product aanprijst bij internationale klanten, of de keldermeester die de perfecte smaak samenstelt. Voor dat soort situaties zijn de verschillende modi van de α7R III, zoals de stillesluitermodus, essentieel.”

justin jin sony alpha 7r3 vrouw houdt pauze in de zon tijdens het oogsten van de druiven

© Justin Jin | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/1500s @ f/6.7, ISO 400

“Dan, plotseling,” vertelt hij verder, “kom je in het intense proces van de oogst terecht. Dat is net een soort reddingsoperatie. Dit deel van Frankrijk is erg regenachtig en koud, dus als de druiven rijp zijn, moeten ze meteen worden geplukt. Om dat op beeld vast te leggen, moet je zeker weten dat je camera heel snel kan scherpstellen en foto's kan schieten.”

Voor zo veel verschillende situaties heb je ook een breed scala aan lenzen nodig. Justin zegt: “In de vier jaar dat ik de spiegelloze camera's van Sony gebruik, is het assortiment uitgebreid met alles wat ik nodig heb. Mijn heilige drie-eenheid bestaat uit de G Master-lenzen van 16-35 mm, 24-70 mm en 70-200 mm. Daarnaast gebruik ik een macrolens: de FE 90 mm f/2.8 G OSS, zodat ik details naar voren kan halen die zelfs de medewerkers van het champagnehuis nog nooit zijn opgevallen.”

justin jin sony alpha 7r3 vier mannen die aan het werk zijn op een met sneeuw bedekt druivenveld

© Justin Jin | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/400s @ f/6.3, ISO 400

Hij zegt tot slot: “Daarom is de α7R III de perfecte camera voor dit soort projecten. Hij biedt de optimale balans tussen beeldkwaliteit, flexibiliteit en ergonomie. En de camera reageert erg snel, waardoor de overgang van je hersenen naar de sluiter naadloos verloopt. Dit is erg belangrijk, want aan wat voor project ik ook werk: ik wil echte momenten vastleggen. Ook dingen die je zelfs als fotograaf niet had verwacht.”

Jin vervolgt: “Niets is gepland, dus je krijgt geen herkansingen. Ik heb een foto gemaakt van de keldermeester die de sleutel aan zijn opvolger geeft. Hij had er bijna dertig jaar gewerkt en droeg op dat moment de hele kelder aan haar over... Dat had ik niet zien aankomen. En zij ook niet, zoals je aan haar gezichtsuitdrukking kunt zien! In dat soort situaties moet je snel kunnen handelen, focussen en de compositie bepalen. Dat kan alleen met een camera die precies doet wat je wilt, op het moment dat je het nodig hebt.”

justin jin sony alpha 7r3 man die de sleutel van de kelder aan zijn opvolger geeft

© Justin Jin | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/5.0, ISO 800

Uitgelichte producten
ILCE-7RM3
α7R III 35 mm full-frame-camera met autofocus

ILCE-7RM3

SEL2470GM
FE 24-70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

Gerelateerde artikelen
Justin Jin
Alpha Universe

Justin Jin

België

"Dankzij de stille sluiter, compacte behuizing en geweldige beeldkwaliteit gaat er met mijn Sony Alpha-camera's een volledig nieuwe wereld open."

Profiel bekijken


x