Alpha Universe-verhaal in detail

Hoe ik fotografeer | De grote katten van Afrika fotograferen met Chris Schmid

Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar ik denk dat het bij natuurfotografie het belangrijkst is dat je er passie voor hebt. Ik houd ervan om de grote katten van Afrika te fotograferen. Hun gedrag is fascinerend, hoe ze op foto's staan is interessant en het is natuurlijk adembenemend mooi om ze in hun natuurlijke habitat op beeld vast te leggen. Hier zijn een paar belangrijke tips voor iedereen die prachtige foto's van wilde dieren wil maken.

Ken je subject

Voor de beste foto's is het belangrijk dat je je subject kent. Ik heb talloze uren besteed aan het bestuderen van het gedrag van verschillende katachtigen. Vaak probeer ik slechts één of twee dieren te volgen om hun gedrag te leren kennen.

Ik volgde ooit bijvoorbeeld een paar dagen lang een luipaard die zijn linkeroog was verloren. Tijdens het volgen beseften we dat hij vanwege zijn slechte zicht niet meer kon jagen. Om zichzelf in leven te houden, stal hij karkassen van dieren die door andere luipaarden waren gedood. Als je per keer maar één of twee dieren volgt, zul je je subjecten beter begrijpen en hun volledige verhaal echt kunnen overbrengen.

chris schmid sony alpha 9 3 afrikaanse luipaarden verslinden hun prooi terwijl er één recht naar de fotograaf staart

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/5000s @ f/4.0, ISO 320

Wees geduldig en besluitvaardig

Elke dag is anders en er kan van alles gebeuren. Ik vertrek altijd 's ochtends vroeg uit het kamp, voordat de zon opkomt, en ik begin met het zoeken naar sporen van de dieren die we volgen. Soms zijn die er niet, dus dan moet je goed luisteren, kijken en op zoek gaan naar andere tekenen. Soms hoor je bavianen elkaar roepen of vind je een ongewoon stille, lege plek. Beide zijn een teken dat er mogelijk een roofdier in de buurt is. Het is een mix van factoren: de sporen, wat je ziet, wat je hoort, wat je ruikt. Je moet overal alert op zijn.

chris schmid sony alpha 7RIII een troep leeuwen die in een boom luiert terwijl de zon op de achtergrond ondergaat

© Chris Schmid | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/800s @ f/5.6, ISO 500

Het mooiste licht is altijd 's ochtends vroeg tijdens het gouden uur, en met het harde licht in Afrika moet je echt klaar zijn om in die eerste paar uurtjes van de dag te fotograferen. Als je 's ochtends vertrekt en geen sporen of tekenen vindt, moet je een beslissing nemen. Je kunt stoppen en olifanten proberen te fotograferen in het prachtige licht, of stug doorzetten en het risico lopen dat je het mooiste licht volledig kwijtraakt. Dat is een belangrijke, lastige keuze.

Weet wat je wilt fotograferen voordat je de camera oppakt

Tijdens het fotograferen gebruik ik vaak de modus voor volledig handmatige belichting. Het is belangrijk om te weten wat je op beeld wilt zetten voordat je je oog naar de zoeker brengt. Zo maak je minder foto's, want je weet precies wat je wilt bereiken en drukt dus niet gedachteloos de knop in.

chris schmid sony alpha 9 een enkele luipaard die over het graslandschap loopt op zoek naar een prooi

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/2000s @ f/4.5, ISO 400

Ik benut de elektronische zoeker op mijn Sony α9- en α7R III-camera's om de gewenste foto op de camera zelf te creëren en alvast zo dicht mogelijk bij het beoogde eindresultaat te komen. Ik let daarbij wel voornamelijk op de belichte delen, omdat ik weet dat ik de belichting kan terugschroeven om de lucht er goed uit te laten zien en de schaduwen vervolgens kan versterken tijdens het bewerken van de RAW-afbeelding. Beide Alpha-camera's beschikken over sensoren met het juiste dynamische bereik om dat te kunnen doen.

chris schmid sony alpha 9 een luipaardjong staart de fotograaf recht aan vanuit de beschutting van hangende takken

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/1600s @ f/4.0, ISO 320

Lenzen en subjecten kiezen

Ik heb het goed voor elkaar: ik gebruik een Sony α9 en twee Sony α7R III-camera's. De α9 gebruik ik met een batterijgrip, die me helpt de camera in balans te houden en vast te houden, want ik gebruik hem vaak met de 400 mm f/2.8 G Master-lens en soms met een 1.4x teleconverter. Hierdoor kan ik portretten van mijn subjecten maken zonder ze te verstoren. Een van de belangrijkste factoren voor het maken van goede foto's, is je subjecten niet storen. Daarom is de stillesluiterfunctie op mijn Alpha-camera's ook zo geweldig.

chris schmid sony alpha 9 een leeuwin die met haar ogen dicht in een boom ligt te slapen

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/500s @ f/5.6, ISO 400

Mijn andere advies met betrekking tot lenzen is dat minder vaak meer is. Veel mensen hebben tassen vol met lenzen, waardoor het soms lastiger wordt om te kiezen welke je het beste kunt gebruiken. Ik heb de 70-200 mm f/2.8 GM-lens voor bredere shots en de 400 mm f/2.8 voor telefoto's. Op mijn andere camera gebruik ik de lens van 24-105 mm. Ik fotografeer ook bijna altijd uit de hand, zodat ik bewegingsvrijheid heb. Het laatste wat je in de verzengende hitte wilt, is onnodig veel lenzen en apparatuur meedragen.

Compositie

Een van de eerste dingen die ik doe, is een lage positie innemen zodat ik op ooghoogte of lager dan de grote kat zit. Die positie biedt een interessant perspectief om het verhaal van het dier te vertellen. Qua compositie volg ik het liefst de klassieke regels. Ik gebruik de elektronische zoeker om met de rasterlijnen de regel van derden te volgen en ga ook op zoek naar mooie diagonale leidende lijnen om de aandacht van de kijker op het subject te vestigen. Ik vind het belangrijk om diepte in de foto te creëren met een voorgrond, het subject en een achtergrond. Hierdoor wordt het subject in de context van de omgeving geplaatst en staat het dier centraal in de foto.

chris schmid sony alpha 7RIII een leeuwin die op een dode boom zit en aandachtig naar het grasland staart

© Chris Schmid | Sony α7R III + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/640s @ f/8.0, ISO 500

Als het je echter een goed idee lijkt om af te wijken van de regels voor compositie, vertrouw dan op je gevoel en neem die foto. Alles kan zo snel veranderen dat je misschien geen tweede kans krijgt.

Uitgelichte producten

ILCE-9

α9 met full-frame gestapelde CMOS-sensor

ILCE-9

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm full-frame-camera met autofocus

ILCE-7RM3

SEL24105G

FE 24–105 mm F4 G OSS-lens

SEL24105G

SEL70200GM

FE 70-200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

SEL100400GM

FE 100-400mm G Master super telephoto zoom lens

SEL100400GM

SEL400F28GM

FE 400 mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

SEL14TC

1,4x-telefotoadapterlens

SEL14TC

Gerelateerde artikelen

Chris Schmid
Alpha Universe

Chris Schmid

Zwitserland

Foto's zijn krachtig. Je kunt met één foto een emotie vastleggen of een gevoel vanbinnen teweegbrengen.

Profiel bekijken


x