albert dros sony alpha 7RII een losstaande boom bij zonsopkomst die baadt in een rijk, paars licht

Hoe ik fotografeer | Kleuren in landschappen

Albert Dros

Kleur is echt heel belangrijk in mijn landschapsfoto's. Of het nu een verbluffend landschap met ongelofelijk levendige kleuren is of iets subtiels, ik wil de kijker altijd laten zien hoe geweldig licht en kleur kunnen zijn.

albert dros sony alpha 7RIII een adelaar die boven een in vurig oranje verlicht vulkanisch gebergte cirkelt

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/320s @ f/7.1, ISO 100

Je locatie plannen

Het begint allemaal met plannen. Ik besteed veel tijd aan het onderzoeken van de locaties voor mijn landschapsfoto's, vooral in mijn thuisland Nederland. Houd altijd je ogen open voor mogelijke plekken om te fotograferen, zelfs als je er misschien al honderden keren langs bent gelopen.

Er zijn talloze manieren om onderzoek te doen naar locaties. Bijna elke plek is wel op Instagram of Google Images te vinden. Zo krijg je een idee van de omgeving en het type licht waarmee je mogelijk moet werken. Als ik meer informatie zoek over een plek buiten de gebaande paden, gebruik ik Google Earth. Daar kan ik uren mee bezig zijn. Ik verken het landschap en bekijk potentiële locaties. Als ik die vervolgens in het echt bezoek, gebruik ik vaak mijn drone om de beste plekken te vinden voor foto's. Daarmee bespaar ik tijd en energie. Voor de juiste kleur moet ik weten hoe het licht eruitziet. Ik moet weten wanneer en waar de zon of de maan opkomt en waar hij weer ondergaat. Hiervoor gebruik ik meestal de PhotoPills-app, om te zien hoe de zon en de maan zich verplaatsen en hoe dat van invloed is op het licht op een bepaalde locatie.

albert dros sony alpha 7RIII een vuurtoren in de verte met de opkomende zon die erachter vandaan komt

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 13s @ f/10.0, ISO 200

Ik houd het weer altijd goed in de gaten, omdat dit enorm van invloed is op de kleuren in een shot. Als alles volgens plan gaat en het weer meewerkt, is het licht net voor zonsopkomst en net na zonsondergang het best. Op deze momenten kleurt de lucht rood, roze of paars en ik ben gek op deze sterke kleuren. Ik fotografeer ook wel eens 's nachts. Het lijkt misschien niet zo, maar de avondlucht bevat veel kleur die je met een lange belichtingstijd goed kunt vastleggen, met name in gebieden zonder lichtvervuiling.

Over het algemeen ben ik meestal toch op zoek naar complementaire kleuren. Een van mijn favoriete kleurencombinaties is blauw met oranje: een blauwe zee met een oranje lucht is zo mooi. Maar het kunnen ook kleine dingen op de voorgrond zijn die goed bij de kleur van de lucht passen, zoals een bloem of een steen. Ga op zoek naar dit soort dingen en probeer ze in je composities te gebruiken.

albert dros sony alpha 7RIII bergen in de verte die worden weerspiegeld in een meer met paarse bloemen op de voorgrond

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/4s @ f/11.0, ISO 200

Eén manier om kleinere, kleurrijke subjecten op de voorgrond te laten opvallen, is door lenzen met een heel grote hoek te gebruiken. Vaak gebruik ik de 12-24 mm f/4 G op een stand van 12 mm. Als je met deze brandpuntsafstand dichter bij de grond komt, zie je plotseling allerlei lijntjes en details die je als subjecten op de voorgrond kunt gebruiken. Op 12 mm wordt de voorgrond zo groot dat het lijkt alsof je in de foto wordt gezogen.

Nog een lens die ik altijd gebruik, is de Sony FE 100-400 mm f/4.5-5.6 OSS G Master. Dit is een van de scherpste zoomlenzen die ik ooit heb gebruikt. Ik ben er gek op! Als je een landschap op 400 mm fotografeert, moet je heel creatief zijn. Je moet goed in de verte kijken en zien hoe verschillende elementen in het landschap samenkomen. Als je met dit soort extreme brandpuntsafstanden schiet, word je gestimuleerd om creatief te werk te gaan. Dit levert een uniekere foto op dan wanneer je een standaardbrandpuntsafstand gebruikt.

Ik gebruikte mijn lenzen vaak met een Sony α7R II, maar ben nu overgestapt naar de Sony α7R III. De resolutie van 42,4 megapixels geeft me al het detail dat ik nodig heb en dankzij het dynamische bereik haalt de camera ook details uit de schaduwen. Naast mijn camera, lenzen en statief heb ik ook een aantal filters bij me, maar ik gebruik bijna nooit een grijsverloopfilter. In plaats daarvan stel ik de belichting in op de lichte delen. Ik weet dat de α7R III vrijwel altijd genoeg details in de schaduwen vastlegt, die ik vervolgens tijdens de nabewerking naar voren kan halen.

albert dros sony alpha 7RII een kleine kerk in de schaduw van een berg waarvan de toppen goud-oranje zijn verlicht

© Albert Dros | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/1.6s @ f/11.0, ISO 100

Nabewerken

Als ik mijn foto's nabewerk, doe ik wat nodig is om er het beste uit te halen. Ik verander echter nooit de lucht om het beeld er volledig anders uit te laten zien dan in het echt. Ik gebruik mijn beeldbewerkingstechnieken alleen om dat wat ik op die plek zag, zo mooi mogelijk weer te geven. Om mijn foto's te rangschikken, gebruik ik Adobe Lightroom. Vervolgens bewerk ik ze met Adobe Photoshop, waarbij ik de kleur en het contrast aanpas, en ik gebruik de opties doordrukken en tegenhouden voor bepaalde delen van de foto.

Mensen zeggen vaak dat foto's te veel worden bewerkt, of dat ze nep lijken. Het gaat dan vooral over zonsopkomsten en zonsondergangen. Natuurlijk licht en natuurlijke kleuren kunnen echter ongelofelijk mooi zijn en soms moest ik zelfs de verzadiging verminderen in bepaalde delen van een foto. Mijn advies is dus: sta vroeg op en zie met eigen ogen waartoe de natuur in staat is.

albert dros sony alpha 7RII een kleurrijk havenplaatsje in de avondschemering met rode wolken aan de hemel terwijl de zon ondergaat

© Albert Dros | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 GM | 15s @ f/9.0, ISO 50

Een aantal laatste tips:

Uitgelichte producten

Albert Dros

Albert Dros | Nederland

"Mijn obsessie: elke keer het perfecte shot maken"

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd