Hoe ik fotografeer | Kleuren in landschappen met Albert Dros

Kleur is echt heel belangrijk in mijn landschapsfoto's. Of het nu een verbluffend landschap met ongelofelijk levendige kleuren is of iets subtiels, ik wil de kijker altijd laten zien hoe geweldig licht en kleur kunnen zijn.

albert dros sony alpha 7RIII een adelaar die boven een in vurig oranje verlicht vulkanisch gebergte cirkelt

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/320s @ f/7.1, ISO 100

Je locatie plannen

Het begint allemaal met plannen. Ik besteed veel tijd aan onderzoek naar de locaties waar ik mijn landschapsfoto's schiet. Dat doe ik voornamelijk in mijn thuisland, Nederland. Houd je ogen altijd open voor mogelijke locaties. Zelfs plekken waar je al honderden keren langs bent gekomen, kunnen interessant zijn.

Ook als je een locatie op het oog hebt die verder weg is, zijn er genoeg manieren om onderzoek te doen. Bijna elke locatie is wel op Instagram of Google Afbeeldingen te vinden. Als je hier zoekt, krijg je een idee van de omgeving en het soort licht waarmee je te maken hebt. Als ik informatie wil over locaties die wat meer buiten de gebaande paden liggen, gebruik ik Google Earth. Hiermee kan ik me urenlang vermaken. Ik bekijk verschillende landschappen en ga op zoek naar interessante locaties. Als ik eenmaal zelf op locatie ben, gebruik ik mijn drone vaak om een goede plek te vinden. Hiermee bespaar ik veel tijd en energie.

Voor de juiste kleur moet ik weten hoe het licht eruitziet. Ik moet precies weten hoe laat en waar de zon opkomt en ondergaat of de maan verschijnt en weer verdwijnt. Hiervoor gebruik ik meestal de app PhotoPills, waarin ik kan zien hoe de zon en de maan zich bewegen en hoe dit van invloed is op het licht op een bepaalde locatie.

albert dros sony alpha 7RIII een vuurtoren in de verte met de opkomende zon die erachter vandaan komt

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 13s @ f/10.0, ISO 200

Ik houd het weer altijd goed in de gaten, omdat dit enorm van invloed is op de kleuren in een shot. Als alles volgens plan gaat en het weer meewerkt, is het licht net voor zonsopkomst en net na zonsondergang het best. Op deze momenten kleurt de lucht rood, roze of paars en ik ben gek op deze sterke kleuren. Ik fotografeer ook wel eens 's nachts. Het lijkt misschien niet zo, maar de avondlucht bevat veel kleur die je met een lange belichtingstijd goed kunt vastleggen, met name in gebieden zonder lichtvervuiling.

Over het algemeen ben ik meestal toch op zoek naar complementaire kleuren. Een van mijn favoriete kleurencombinaties is blauw met oranje: een blauwe zee met een oranje lucht is zo mooi. Maar het kunnen ook kleine dingen op de voorgrond zijn die goed bij de kleur van de lucht passen, zoals een bloem of een steen. Ga op zoek naar dit soort dingen en probeer ze in je composities te gebruiken.

albert dros sony alpha 7RIII bergen in de verte die worden weerspiegeld in een meer met paarse bloemen op de voorgrond

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/4s @ f/11.0, ISO 200

Eén manier om kleinere, kleurrijke subjecten op de voorgrond te laten opvallen, is door lenzen met een heel grote hoek te gebruiken. Vaak gebruik ik de 12-24 mm f/4 G op een stand van 12 mm. Als je met deze brandpuntsafstand dichter bij de grond komt, zie je plotseling allerlei lijntjes en details die je als subjecten op de voorgrond kunt gebruiken. Op 12 mm wordt de voorgrond zo groot dat het lijkt alsof je in de foto wordt gezogen.

Nog een lens die ik altijd gebruik, is de Sony FE 100-400 mm f/4.5-5.6 OSS G Master. Dit is een van de scherpste zoomlenzen die ik ooit heb gebruikt. Ik ben er gek op! Als je een landschap op 400 mm fotografeert, moet je heel creatief zijn. Je moet goed in de verte kijken en zien hoe verschillende elementen in het landschap samenkomen. Als je met dit soort extreme brandpuntsafstanden schiet, word je gestimuleerd om creatief te werk te gaan. Dit levert een uniekere foto op dan wanneer je een standaardbrandpuntsafstand gebruikt.

Ik gebruikte mijn lenzen vaak met een Sony α7R II, maar ben nu overgestapt naar de Sony α7R III. De resolutie van 42,4 megapixels geeft me al het detail dat ik nodig heb en dankzij het dynamische bereik haalt de camera ook details uit de schaduwen. Naast mijn camera, lenzen en statief heb ik ook een aantal filters bij me, maar ik gebruik bijna nooit een grijsverloopfilter. In plaats daarvan stel ik de belichting in op de lichte delen. Ik weet dat de α7R III vrijwel altijd genoeg details in de schaduwen vastlegt, die ik vervolgens tijdens de nabewerking naar voren kan halen.

albert dros sony alpha 7RII een kleine kerk in de schaduw van een berg waarvan de toppen goud-oranje zijn verlicht

© Albert Dros | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/1.6s @ f/11.0, ISO 100

Nabewerken

Tijdens de nabewerking haal ik in mijn foto's het beste naar voren. Ik voeg nooit kunstmatige effecten toe, bijvoorbeeld door de lucht te veranderen, maar gebruik mijn bewerkingstechnieken om dat wat er daadwerkelijk in de scène te zien was, op de best mogelijke manier weer te geven. Hiervoor gebruik ik Adobe Lightroom om mijn foto's te rangschikken en vervolgens Adobe Photoshop om ze te bewerken, de kleur en het contrast bij te stellen en delen van foto's tegen te houden en door te drukken.

Mensen zeggen vaak dat foto's, vooral van de zonsopkomst of zonsondergang, te veel worden bewerkt of dat ze er nep uitzien. Maar natuurlijk licht en natuurlijke kleuren kunnen verbluffend zijn. Soms moet ik zelfs de verzadiging verlagen in delen van een foto. Mijn advies is dus om vroeg op te staan en zelf te ontdekken waartoe de natuur in staat is.

albert dros sony alpha 7RII jpg manarola Sony 24-70 GM A7R II een kleurrijk havenplaatsje in de avondschemering met rode wolken aan de hemel terwijl de zon ondergaat

© Albert Dros | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 GM | 15s @ f/9.0, ISO 50

Een aantal laatste tips:

Zoek uitersten op: gebruik een groothoeklens en een brandpuntsafstand voor telefoto's om je foto's meer impact te geven en ze te laten opvallen tussen andere, traditionelere landschappen.

Fotografeer vanuit een lage positie: gebruik vanuit een positie laag bij de grond een groothoeklens om de voorgrond interessanter te maken.

Ga op zoek naar complementaire kleuren: een oranje zonsondergang gaat goed samen met een blauwe zee, maar kijk ook of je kleine stukjes kleur op de voorgrond kunt vinden, zoals planten en stenen.

Ervoor en erna: de zonsopkomst en zonsondergang zijn mooi, maar vaak zie je net hiervoor en net hierna de mooiste kleuren.

Uitgelichte producten in dit artikel

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm full-frame-camera met autofocus

ILCE-7RM3

ILCE-7RM2

α7R-II met full-frame back-illuminated beeldsensor

ILCE-7RM2

SEL100400GM

FE 100-400mm G Master super telephoto zoom lens

SEL100400GM

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL55F18Z

Sonnar T * FE 55 mm F 1.8 ZA

SEL55F18Z

SEL1635Z

Vario-Tessar® T* FE 16-35 mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

Albert Dros
Alpha Universe

Albert Dros

Nederland

"Mijn obsessie: elke keer het perfecte shot maken."

Profiel bekijken


x