Het is geen toeval dat een van de meest glamoureuze soorten fotografie, muziekfotografie, ook meteen een van de moeilijkste is om in te komen. Peter Neill is dankzij hard werk en vastberadenheid een van de meest gewilde concertfotografen geworden.
De manier waarop hij artiesten tijdens optredens fotografeert, heeft ervoor gezorgd dat hij voor een aantal van de grootste namen in de muziekwereld mocht werken, waaronder The Script, Rick Astley, Will.I.am en Justin Timberlake.
Hoewel sommige van deze bijzondere foto's van liveoptredens heel spontaan overkomen, wordt er vaak een hoop uitgezocht en gepland voordat het beeld dat we uiteindelijk zien, kan worden gerealiseerd.
“Als ik voor het eerst met een artiest werk, zoek ik op waar hij of zij om bekendstaat. Nicky Wire (bassist van de band Manic Street Preachers) maakt bijvoorbeeld altijd een soort gekke sprong. En Danny van The Script springt vaak aan het einde van een optreden van het drumstel. Je moet voorbereid zijn om dit soort momenten vast te leggen.”
"Als ik een artiest ga fotograferen met wie ik nog nooit eerder heb gewerkt, vind ik het geweldig om YouTube door te spitten op zoek naar filmpjes van hun optredens, gemaakt door fans. Dat is een fantastische manier om te ontdekken wat er staat te gebeuren. Stel dat je een perskaart hebt voor drie nummers en alle fotografen tijdens het tweede nummer naar rechts gaan, omdat de bassist op de rand van het podium staat. Maar ik weet dat ik tijdens het derde nummer een nog mooiere foto kan maken, als de zanger iets bijzonders gaat doen aan de linkerkant. Dan ben ik degene die op tijd klaarstaat om een unieke foto te maken, die niemand anders heeft."
Peter probeert een relatie op te bouwen met de mensen waarmee hij werkt, net zoals we in ons privéleven doen. Het gaat er niet altijd om dat je op elk moment maar foto's blijft schieten.
“Soms krijg je de beste foto's door vertrouwen te hebben en te weten wanneer je de camera weg moet leggen. Ik was een paar jaar geleden backstage bij een concert van Gary Barlow en was in gesprek met zijn manager toen Gary's familie plotseling backstage kwam en naar zijn kleedkamer rende. Instinctief deed ik meteen de lensdop op de camera.”
“Een paar uur later zei Gary tegen me: “Ik zag wat je met de lensdop deed. Dat waardeer ik echt.” Zulke kleine momenten kunnen het verschil maken en elke keer als ik Gary daarna zag, was hij heel behulpzaam, door het vertrouwen dat ik hem eerder had gegeven.”
Peter heeft in de afgelopen jaren zowel in de studio als bij het podium gestaan, maar zijn relatie met de subjecten, ongeacht de setting, helpt hem altijd de beste foto's te maken. Tot nu toe heb ik altijd studiowerk gedaan voor mensen die ik al een tijdje kende. Hierdoor weet ik meer over hun persoonlijkheid. Rick Astley heeft bijvoorbeeld een heel vrolijke, grappige persoonlijkheid. Ik heb hem daarom in de studio gevraagd een paar dingen te doen om die kant van zijn karakter naar boven te halen. Als ik hem niet had gekend, had ik dat niet van hem kunnen vragen.
In de studio zijn de foto's voor Peter altijd het resultaat van een samenwerkingsproces, maar hij gelooft ook dat zijn rol als fotograaf op het creatieve vlak ligt en niet slechts betrekking heeft op het bedienen van de camera.
“Ik vraag artiesten vaak om me foto's te laten zien van de dingen waar ze van houden. Aan de andere kant verwachten ze wel creativiteit van je, daar huren ze je immers voor in. Ik probeer echt een balans te vinden waarbij ik voorzie in de behoeften van de artiest, maar ook anticipeer en nadenk over betere alternatieven en wat ik kan doen om de shoot naar een hoger niveau te tillen. Je moet op jezelf vertrouwen, jij bent de fotografie-expert.”
Peter gebruikt twee camera's voor zijn foto's: de Sony α7R III en de Sony α7S II. Deze beschikken elk over iets andere functies, waardoor hij voor elke shoot precies vindt wat hij nodig heeft.
“De flexibiliteit die de twee camera's me bieden, is fantastisch. Beide kunnen goede stills en videobeelden maken. Als ik bijvoorbeeld bij weinig licht prachtige stills wil maken of wil filmen, levert de α7S II fenomenale prestaties. Als ik de beste resolutie wil, schakel ik over op de α7R III. Er zijn twee lenzen die ik het meest gebruik: de f/2.8 G Master-lens van 24-70 mm en de f/2.8 G Master van 70-200 mm. Ik heb ook al vaak de f/1.4 G Master van 85 mm gehuurd. Ik ben gek op de handmatige diafragmaregeling van die lens. Dit is de volgende lens die ik ga kopen!”
Voor wie in zijn voetsporen wil treden, luidt Peters advies: wees vastberaden en geef niet op. Je zult vaak 'nee' horen voordat je echt een kans krijgt. Je moet vooral volhouden, want uiteindelijk geven de meeste mensen op. De doorzetters zijn degenen die het echt maken. Het draait vooral om het hebben van de juiste instelling.
Handige tips van Peter om het beste uit je foto's te halen
"Peter Neill is de beste fotograaf die we kennen. We gebruiken niemand anders meer." – Mark Sheehan, The Script