zwerm ganzen die opvliegen

In de wilde natuur met de Alpha 7S III

Tomasz Gładys

Alle wildlife-filmmakers willen zo dicht mogelijk bij de natuur komen. Zo ook de Poolse Tomasz Gładys. Het gaat niet alleen om het maken van geweldige beelden, maar ook om de belevenis zelf. “Een van de mooiste momenten was toen ik een enorme zwerm ganzen tegenkwam”, vertelt Tomasz. “Het waren er wel veertig- of vijftigduizend. Ik was echt onderdeel van de zwerm.”

Tomasz bedoelt dat niet alleen metaforisch. Hij ontwerpt en gebruikt apparatuur waarmee hij zijn Sony Alpha 7S III en Cinema FX3, en soms zichzelf, dicht bij zijn onderwerp kan krijgen.

“Ik heb drijvende camouflage waar ik mijn Sony Alpha 7S III en FE 200-600mm f/5.6-6.3-lens in kan zetten. Met een duikpak aan kan ik onder water blijven, zodat ik onder de camouflage zit. Alleen mijn hoofd is boven water en ik heb een platform voor mijn camera en lens. Dankzij het kantelbare lcd-scherm van de Alpha 7S III kan ik precies zien wat er gebeurt.”

gecamoufleerde hide die op het water drijft

Op deze manier kon Tomasz van dichtbij zien hoe de ganzen opvlogen.

“Ik bewoog me heel langzaam over het meer. Het was eb en in het water stonden duizenden ganzen. Plotseling vlogen ze allemaal op: duizenden ganzen die op minder dan een meter afstand over mijn hoofd vlogen. Ik kon de luchtverplaatsing voelen. Dat was een fantastisch moment.”

Tomasz is de eerste die zal toegeven dat zulke momenten zeldzaam zijn. “Vroeger voelde ik me vaak teleurgesteld. Dan had ik van tevoren een beeld in gedachten en wachtte ik dagenlang op het perfecte moment, zonder succes. Tegenwoordig waardeer ik alles wat ik tegenkom. De natuur creëert prachtige beelden. Observeren kost tijd, maar is het zeker waard.”

Hoewel de drang om zoogdieren te fotografen niet verdwijnt, hebben vogels Tomasz’ voorkeur, kraanvogels en ganzen in het bijzonder. “Kraanvogels zijn een symbool voor geluk en worden in Polen geassocieerd met hoop. Ze komen net voor het voorjaar hiernaartoe, een teken van het nieuwe jaar.”

Tomasz gebruikt over het algemeen twee camera’s van Sony, de FX3 uit de Cinema Line en de Sony Alpha 7S III. Deze twee camera’s bieden Tomasz alles wat hij nodig heeft om momenten vast te leggen die anders niemand ziet. “Deze camera’s zijn echt baanbrekend voor wildlife-filmmakers vanwege de mogelijkheden van de hoge ISO-gevoeligheid.”

Doordat de sensor de hogere gevoeligheid aankan, hebben filmmakers en fotografen van wildlife meer tijd om hoogwaardige beelden te maken.

Ik weet nog hoe het voelde, in het water midden in de nacht. Alle ganzen sliepen op het wateroppervlak. Het was een prachtig gezicht. Helaas kon ik niet filmen, want het was te donker. Dankzij de Alpha 7S III kan ik dergelijke scènes nu wél filmen, met een ISO van 12.000 of zelfs hoger. National Geographic en de BBC gebruiken zulk materiaal graag.

Net als elke andere fotograaf of filmmaker die veel tijd in de open lucht doorbrengt, weet Tomasz dat gewicht en formaat essentieel zijn bij het kiezen van een camera en lens – elke gram telt. Dit is een van de redenen waarom Tomasz liever zoomlenzen gebruikt dan vaste lenzen. Met zoomlenzen kun je aanpassingen maken op basis van het onderwerp en de omgeving zonder van lens te hoeven wisselen, iets wat moeilijk gaat als je half onder water bent.

“Ik weet dat de 200-600mm slechts een diafragma van f/5.6-6.3 heeft, maar dat geeft niets. Met de Alpha 7S III en FX3 kan ik de ISO opvoeren zonder het beeld aan te tasten. De combinatie van de Alpha 7S III met de FE 200-600mm f/5.6-6.3 werkt perfect. Alles wat ik nodig heb in één kleine bundel.”

Een van Tomasz’ favoriete lenzen is de FE PZ 28-135mm f/4 G OSS. Deze powerzoomlens heeft ingebouwde motoren waarmee hij op afstand kan zoomen.

op afstand bestuurbaar wagentje met daarop een sony alpha 7sm3

“Ik gebruik een systeem waarmee ik mijn Alpha 7S III op een kilometer afstand kan bedienen. Ik heb op afstand bestuurbare, drijvende camouflage ontwikkeld. Het is een soort bootje met daarop een stabiliserende gimbal met 3 assen, die de Alpha 7S III ondersteunt. Ik kan de boot, gimbal, camera en lens volledig besturen. Ik heb eenzelfde systeem dat lijkt op een op afstand bestuurbare auto, maar dan stil en erg langzaam. Bij beide apparaten moest ik leren hoe ik ze moest gebruiken. Dieren merken het als je recht op ze afkomt. Ik moet langzaam zigzaggen, regelmatig stilstaan en het geduld hebben om de perfecte plek te vinden voordat ik begin met filmen.”

“Dankzij al deze tools kan ik mijn Sony Alpha 7S III dichter bij de dieren krijgen”, zegt Tomasz. “Het is fantastisch dat Sony externe fabrikanten de mogelijkheid geeft om dit soort producten te maken. Dit biedt me zó veel mogelijkheden.”

Uitgelichte producten

Gerelateerde verhalen

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd