Danas Macijauskas en VuThéara Kham leggen uit waarom de Sony RX100 de ultieme compactcamera is voor professionele resultaten, of je nu op het land of in het water fotografeert.
Zoals elke fotograaf weet, moet je altijd overal op voorbereid zijn. We hebben allemaal onze favoriete apparatuur en een camera waar we standaard naar grijpen, maar er zijn ook momenten waarop je wel iets compacters en lichters kunt gebruiken.
Danas Macijauskas en VuThéara Kham zijn twee fotografen die respectievelijk vooral de α7 II en de α7 III gebruiken, maar die ook de RX100 van Sony hebben omarmd. Ze gebruiken dezelfde apparatuur, de RX100 V, maar doen dit allebei op een volledig andere manier. Beiden beschouwen het formaat en de kwaliteit van de camera echter als de belangrijkste eigenschappen.
VuThéara Kham is een in Parijs gevestigde professionele fotograaf wiens werk draait om de vele straatjes van de stad. Voor VuThéara is de RX100 de ultieme kleine camera om naast zijn α7 II en α7 III te gebruiken.
Als ik straatbeelden schiet,” legt VuThéara uit, “moet ik vrij kunnen bewegen, maar ook discreet zijn. Grote apparatuur kan mijn werk echt in de weg zitten. Ik vind het fijn dat de RX100 zo efficiënt is en maak gretig gebruik van de opnamesnelheid tot 24 fps en de AF-tracking. Hierdoor vang ik alle actie en gezichtsuitdrukkingen die ik zoek.”
Danas gebruikt zijn RX100 echter op een compleet andere manier.
“Ik gebruik mijn RX100 in het water”, legt Danas uit. “Dankzij de onderwaterbehuizing die ik ervoor heb, kan ik foto's maken tijdens het duiken of surfen en ik gebruik hem ook veel als ik ga wakeboarden in mijn thuisland Litouwen. Ik drijf rond in het water terwijl de actie om me heen plaatsvindt.” Klinkt idyllisch, toch? “Het is best makkelijk”, lacht hij. “Ik blijf gewoon in het water dobberen!”
Eén ding dat de fotografen gemeen hebben, is dat ze de beeldkwaliteit als grootste pluspunt van de camera beschouwen.
Ik heb andere bekende camera's in het water uitgeprobeerd,” zegt Danas, “maar die foto's bevatten gewoon geen details, zelfs niet als je in de RAW-modus schiet. Vergelijk dat eens met de RAW-beelden die ik met mijn huidige camera en de sensor van 1,0 inch maak. Deze hebben het gewenste dynamische bereik en alle details die ik me maar kan wensen.”
VuThéara gebruikt daarentegen de lens van de RX100, die overeenkomt met een lens van 24-70 mm. Hij vindt deze perfect voor nachtfoto's. “Als ik 's nachts foto's maak, zet ik de lens helemaal open met f/1,8-2,8 en stel ik de gevoeligheid in op een ISO-waarde van 1600. Ik hoef me daarbij niet druk te maken over de brandpuntsafstand en de beeldkwaliteit”, legt hij uit. “Dankzij de sensor van 1,0 inch en de lens krijg ik natuurlijke kleuren, gecontroleerde vervorming en een geweldig dynamisch bereik.”
Een van de dingen die zowel Danas als VuThéara belangrijk vindt, is de volledige controle die ze over de RX100 hebben, net zoals ze gewend zijn van hun Sony Alpha-camera's. Ze zijn het erover eens dat de volledig handmatige bediening de belangrijkste functie van de camera is, terwijl deze ook over veel functies van spiegelloze camera’s beschikt.
Danas vertrouwt voor de witbalans op de RX100 V. Hij laat deze op de automatische instelling staan in de lastige omstandigheden waarmee hij bij het maken van waterfoto's te maken krijgt.
Danas vertelt: “Ik stel de ISO ook in op AUTO, maar ik stel de maximale gevoeligheid in op een ISO-waarde van 3200. Daar gaat de camera dan niet overheen. Zo kan ik een sluitertijd gebruiken die snel genoeg is om een bewegende wakeboarder te fotograferen. En als ik RAW-beelden schiet, kan ik de witbalans altijd nog tijdens de nabewerking aanpassen.”
VuThéara heeft bij het maken van straat- en documentairefoto's te maken met verschillende uitdagingen. Hij past de instellingen daarom aan op basis van wat hij fotografeert.
“Als ik straatfoto's maak,” zegt hij, “zet ik de RX100 in de AF-C-modus, selecteer ik een breed scherpstelgebied en stel ik een minimumsnelheid van 1/1000e seconde in om elke beweging te bevriezen. Ik kan er vervolgens op vertrouwen dat de camera het subject volgt met behulp van de 315 fasedetectiepunten van de autofocus.”
VuThéara vindt de lensbedieningsring ook een heel handig onderdeel van de RX100: “Het voelt heel natuurlijk om de belichting af te stellen met de lensring. Het dynamische bereik van de camera is geweldig voor schaduwdetails, dus ik belicht foto's soms onder om de lichtere delen te behouden. Ik weet dat ik de details in de schaduwen terug kan halen als ik de RAW-bestanden bewerk.”
De Sony RX100 is klein, maar beschikt over veel professionele functies. Het is daarom niet verrassend dat de twee fotografen hem graag als tweede camera gebruiken.
"Vandaag is alles wat we hebben. We moeten leren van gisteren, morgen als nieuwe kans beschouwen en vandaag zien als het beste moment van ons leven."