close-up van het oog van een ijsvogel

Lensprofiel | FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II

Petar Sabol

Dieren fotograferen is lastig. Je moet dichtbij genoeg komen om het onderwerp en alle prachtige, makkelijk te missen details goed in beeld te krijgen, maar als je te dichtbij komt, kan het dier schrikken.

Dit is waarom veel macrofotografen een telefotolens met macro gebruiken, meestal een lens van 105 mm. Er is echter een wildlifefotograaf die vindt dat de FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II van Sony deze tak van de fotografie op zijn kop heeft gezet.

een vlinder die bedekt is met dauwdruppels © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/6s @ f/13, ISO 200

“Dit is de perfecte lens”, zegt Petar Sabol, een wildlifefotograaf die regelmatig macrofoto’s maakt van insecten, vogels en andere dieren. “Omdat deze macrolens een zoomlens van 70-200 mm is, is deze totaal anders dan andere macrolenzen. Fotografen hebben met deze lens veel meer flexibiliteit.”

twee libellen op een stengel © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/13s @ f/13, ISO 250

“Het mooie is dat je de lens kunt gebruiken voor eenvoudige foto’s, reisfotografie en meer van dat soort zaken. Tegelijkertijd heb je ook de optie voor half macro”, zegt Petar. En de lens kan nog meer. “Als je de lens combineert met een 2,0x teleconverter, wordt de lens een 1:1 macrolens. De lens is een geweldige aanvulling op mijn uitrusting.”

Sinds Petar de lens heeft, is deze niet meer weg te denken uit zijn cameratas. Hij gebruikt de lens om allerlei kleine onderwerpen te fotograferen, zoals juffers en libellen, vlinders en ijsvogels.

close-up van het oog van een ijsvogelvrouwtje © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/125s @ f/8.0, ISO 640

Petar vertelt dat hij recent de kans kreeg om een ijsvogelvrouwtje te fotograferen in haar natuurlijke omgeving, en hoe hij deze kans kon grijpen dankzij de lens van Sony. “Ik fotografeerde vanuit een tent bij de rivier waar de ijsvogel naar eten zocht”, beschrijft hij. “Er was een ideale landingsplaats voor de vogel op een halve meter van mijn tent, dus bleef ik stil en geduldig wachten.”

veren van de vleugel van een ijsvogel © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/100s @ f/10, ISO 3200

Met de lens en zijn Sony Alpha 7R V kon Petar dankzij de stille sluiter de ijsvogel fotograferen zonder ook maar een enkel geluid te maken. De Sony Alpha 7R V focuste de lens zo precies dat hij ieder klein detail van de prachtige vogelveren kon vastleggen.

verendek van een ijsvogel in detail © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/60s @ f/8.0, ISO 1000

“Ik was zeer tevreden over deze foto, maar deze kwaliteit is te verwachten van de technologie die de camera’s en lenzen van Sony nu hebben. Dankzij het harde werk van Sony kan ik dit soort foto’s maken”, zegt Petar.

twee vlinders die rusten op een plant © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/15s @ f/16, ISO 200

Petar kan zeer gedetailleerde foto’s maken zonder de insecten af te schrikken, ook al is de afstand tussen de lens en het onderwerp slechts 96 cm voor beelden met 1:1 macro, dankzij de 70-200mm f/4 met 2x teleconverter. Deze technologie in combinatie met de praktische ervaring die hij gedurende zijn loopbaan als wildlifefotograaf heeft opgebouwd, levert zeer indrukwekkende resultaten.

“Insecten fotograferen is altijd makkelijker als ze ’s morgens nog in slaap zijn. Daar kan ik goed gebruik van maken. Wanneer ze opgewarmd zijn in de zon, worden ze actiever. Je hebt dus maar een beperkte tijd om de foto’s te nemen”, zegt hij.

libelle op een gekrulde plantenstengel © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/5s @ f/10, ISO 250

Dankzij de beeldhoek die de telefotolens produceert, kan Petar rond zijn onderwerp bewegen totdat hij de perfecte achtergrond heeft gevonden, zoals het zonlicht dat op het gras en de bladeren valt. “De lens zorgt voor een mooie bokeh, waardoor het onderwerp echt opvalt in de foto”, zegt hij. Deze prachtige, onscherpe achtergronden zijn veel terug te zien in zijn macrowerk.

Wanneer Petar het gevoel wil hebben dichter bij zijn onderwerp te zijn, gebruikt hij de aanpasbare knop op de lens om de APS-C crop-modus van de Alpha 7R V te activeren. “Alhoewel de Alpha 7R V een resolutie van 60 megapixels heeft en ik de afbeelding dus makkelijk achteraf kan bijsnijden, vind ik het soms handiger om het frame te zien in de zoeker. Met de APS-C crop-modus kan ik bij het fotograferen al bijsnijden en toch een foto van 26,1 megapixels maken.”

vlinder die opwarmt in de ochtendzon © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/25s @ f/10, ISO 100

“Ik wil de schoonheid van de natuur laten zien. Hoe meer we zien van de natuur, des te meer we deze willen behouden en beschermen. Dat is de kern van de boodschap”, legt Petar uit. Dankzij de technologie in de 70-200mm f/4 Macro G OSS II-lens en zijn Alpha 7R V kan hij de foto’s maken die hij echt wil.

“Het is een geweldige lens. Ik ben onder de indruk van de prestaties, maar ik vind het ook een fijne lens omdat ik altijd versteld sta van de nieuwe details die ik in de onderwerpen ontdek”, zegt hij.

Uitgelichte producten

Petar Sabol

Petar Sabol | Croatia

"Ik probeer mijn foto's er altijd beter te laten uitzien, hoeveel tijd en moeite dat ook kost."

Gerelateerde verhalen

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd