De invloed van natuurlijk licht op je shot

 Albert Dros

Fotograaf Albert Dros laat dingen niet graag over aan het toeval, vooral niet als het om belichting gaat. “Ik plan alles. Wanneer krijg ik het beste licht? Wanneer komt de zon op en wanneer gaat hij onder? Hoe is het weer? Als ik reflecties fotografeer, zoek ik zelfs uit wat de windsnelheid en -richting worden. Al voordat ik er ben, weet ik alles over de omgeving die ik ga fotograferen.” 

Deze minutieuze aandacht voor detail maakt het verschil in de prachtige landschapsfoto's die Albert maakt. Zijn oog voor compositie en kleur komt voort uit zijn verleden als grafisch ontwerper.

“Ik houd me pas sinds een jaar of zes echt serieus bezig met fotografie. Ik was toen in Hongkong en daar is zo veel om te fotograferen! Van de neonlichten die er prachtig uitzien als ze in het natte wegdek worden gereflecteerd tot de vaak ongerepte heuvels, bergen en nationale parken op slechts 45 minuten van de stad.”

Albert-Dros-Sony-Alpha-7RII-provence-landscape-at-night-long-exposure
© Albert Dros | Sony α7R II | 25s, ISO 6400

In deze omgeving werd Albert verliefd op landschapsfotografie. “Ik heb ontdekt dat ik veel van mijn designachtergrond kan toepassen in mijn landschapsfotografie. Van de basisregels voor compositie tot het gebruik van lijnen en de manier waarop licht kleuren en contrasten kan versterken. Er zijn zo veel elementen om mee te spelen.”

Albert-Dros-Sony-Alpha-7RII-dramatic-lighting-on-distant-volcano
© Albert Dros | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 10s @ f/1.8, ISO 3200

Albert plant zijn foto's zo nauwkeurig om de kans op een geweldige foto zo groot mogelijk te maken. Hij is echter net als elke andere landschapsfotograaf overgeleverd aan de grilligheden van het weer.

“Plannen op basis van het weer is erg lastig, vooral in Nederland. Ik bekijk alle weersvoorspellingen: de hoge bewolking, de lage bewolking en de windrichting. Natuurlijk loopt niet altijd alles zoals gepland en mislukken er wel eens shots, maar ik probeer graag nieuwe dingen. Soms ga ik ergens heen en zie ik wel wat er gebeurt. Vaak heb ik een plek in gedachten om een foto te schieten, maar kom ik thuis met een ander beeld dat ik niet had verwacht vast te leggen.”

Albert-Dros-Sony-Alpha-7RII-amsterdam-canal-at-night-long-exposure
© Albert Dros | Sony α7R II | 30s, ISO 50

Albert gebruikt slechts een paar verschillende lenzen. Hij gebruikt vooral de FE 12-24mm f/4 G samen met zijn camera om de ultieme groothoeklandschapsfoto's te maken. Hij legt uit: “Ik ben dol op breedhoekopnamen en kan hier enorm creatief mee zijn. Met 12 mm krijg je een heel ander perspectief, dat maar weinig mensen gebruiken.” Als hij in de bergen gaat wandelen, neemt hij echter zijn FE 70-300mm f/4-5.6 G mee vanwege de lichtzoomfunctie, waarmee hij zijn beelden een volledig ander perspectief geeft.

Albert-Dros-Sony-Alpha-7RIII-first-light-hitting-a-snowy-mountainside
© Albert Dros | Sony α7R II + 70-300mm f/4.5-5.6 G | 1/320s @ f/10, ISO 100

Albert was aan het wandelen en gebruikte deze lens toen hij deze spectaculaire foto van een door de zon verlichte bergtop maakte. 

“Ik herinner me nog die keer dat ik foto's maakte in de bergen. Bij zonsopkomst en zonsondergang ontstaat er een soort gloed, als de zon al onder de horizon is verdwenen maar de toppen van de bergen nog net het licht vangen. Als je in de bergen woont, herken je dit beeld. Maar ik woon in Nederland, waar alles plat is, dus voor mij was het een enorm leerzame ervaring. Vaak is het licht 30 minuten voor of na zonsopkomst of zonsondergang het mooist, omdat je dan bijzondere kleuren krijgt. Als je er zelf naar kijkt, zie je die kleuren niet altijd even goed, maar met de camera kun je een langere belichtingstijd gebruiken en ze echt goed laten uitkomen.”

Albert-Dros-Sony-Alpha-7RII-the-shark-mountain-landscape
© Albert Dros | Sony α7R II + 16-35mm f/2.8 GM | 1/50s @ f/8.0, ISO 100

Dankzij zorgvuldige planning en voorbereiding krijgt Albert het voor elkaar om beelden te creëren waarvan de schoonheid wordt benadrukt door natuurlijk licht. Voor het uiteindelijke, afgewerkte beeld is nog maar één laatste stap nodig. “Ik werk het licht in mijn foto's nog bij om ze er zo goed mogelijk uit te laten zien. Ik fotografeer heel graag met drama en licht dat al aanwezig is, maar tijdens de nabewerking maak ik dat magische moment nog nét iets mooier.’’

Handige tips voor unieke landschapsfoto's

Neem overal een camera mee naartoe en ontdek welk soort fotografie je het meest aanspreekt.

Ontwikkel een eigen stijl en perspectief en wees origineel.

Plan je shoots zo veel mogelijk voordat je het huis uitgaat. Zo vergroot je de kans op het perfecte shot.

Gun jezelf genoeg tijd: zorg dat je een uur eerder op de locatie bent dan je de foto wilt maken, bijvoorbeeld een uur voor zonsopkomst of zonsondergang.

Versterk de natuurlijke kleuren en het natuurlijke licht tijdens de nabewerking.

ILCE-7RM2

α7R-II met full-frame back-illuminated beeldsensor

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm full-frame-camera met autofocus

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SEL70300G

FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS

SEL55F18Z

Sonnar T * FE 55 mm F 1.8 ZA

Albert Dros
Alpha Universe

Albert Dros

Nederland

Mijn obsessie: elke keer het perfecte shot maken.

Profiel bekijken


x