silhouet van een band op het podium

Live spelen

Morten Rygaard

“Live muziek is terug en dat is geweldig”, glundert Morten Rygaard, die net terug is van optredens en festivals in zijn thuisland Denemarken en andere landen in Europa. Het plezier van muziek en fotografie gaan voor hem al heel lang hand in hand. En als muziekfotograaf kan hij deze twee hobby’s elke dag combineren. “Mensen worden gek en gaan helemaal los”, lacht hij. “Dat vind ik geweldig om te zien, de emotie die muziek teweeg kan brengen.”

rammstein ’s avonds op het podium in blauw licht © Morten Rygaard | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/2.8, ISO 200

Datzelfde enthousiasme zie je ook bij Morten. “Via muziekfotografie heb ik een manier gevonden om te communiceren en mezelf te uiten. Ik wist al heel lang dat dit was wat ik wilde doen”, legt hij uit. Het lijkt erop dat de passie voor muziek als eerste ontstond, maar het scheelde niet veel. Hij is vanaf jonge leeftijd al liefhebber van bands. “Ik ben opgegroeid in Denemarken en vond de radiostations daar erg saai, maar mijn vader maakte een antenne waarop we Radio Luxemburg konden ontvangen”, vertelt hij. “Ik luisterde de hele dag naar rock-’n-roll en dat vond ik te gek!”

zanger op het podium omringd door groene rook © Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/250s @ f/2.8, ISO 500

Hoewel zijn onderwerpen en het publiek helemaal opgaan in het geluid, en hij trouwens ook, geniet Morten ook van het licht. Maar omdat de verlichting tijdens optredens varieert van superfel tot bijna afwezig, heb je de juiste uitrusting en vaardigheden nodig. “Een van de belangrijkste dingen is dat je alles weet over ISO, diafragma en sluitertijd”, legt hij uit. “Je moet de actie bevriezen, zodat de persoon ongeacht het licht scherp is, vooral omdat je geen flitslicht mag gebruiken bij live muziek. De artiesten vinden dat niet fijn en het kan ook de sfeer verpesten. Het gaat er altijd om dat je sluitertijd kort genoeg is om het onderwerp onbewogen vast te leggen.”

rammstein live op het podium met een vuurshow © Morten Rygaard | Sony α1 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/3200s @ f/2.8, ISO 200

“In dit soort situaties heb je een zeer hoge ISO nodig, dus het zal geen verrassing zijn dat ik voor de betrouwbare camera’s van Sony heb gekozen: de Alpha 1 en Alpha 9 II”, vertelt Morten. “Als het licht feller is, gebruik ik de Alpha 1, zodat ik van de hoge resolutie kan profiteren. Bij zeer weinig licht gebruik ik de Alpha 9 II. Dan kan ik met bizarre instellingen fotograferen, zoals een ISO van 6400, zonder enige ruis. Zelfs boven dat niveau, wanneer er ruis ontstaat, zien de foto’s er nog steeds geweldig uit. Het doet met denken aan vroeger, toen ik foto’s onderbelichtte en daarna extra lang ontwikkelde. Dat zorgde ook voor extra textuur, maar het zag er toch nog goed uit.”

Waar hij ook op vertrouwt zijn de legendarische AF-prestaties van zijn camera van Sony. “De eye-autofocus met tracking is ongeëvenaard,” vertelt Morten. “Het is voor mij het beste focussysteem ter wereld. Omdat de focus altijd op de ogen staat, kan ik het onderwerp makkelijk kaderen en weet ik dat de uiteindelijke foto 100% scherp zal zijn. De eye-autofocus werkt zelfs in het soort situaties met hoog contrast die je verwacht bij optredens, bijvoorbeeld vanwege de sterke backlights of rook.”

zanger op het podium badend in oranje licht © Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 2000

Omdat hij op de hoge ISO en de nauwkeurige AF van zijn camera’s kan vertrouwen, kan Morten de foto’s maken die hij nodig heeft en vervolgens aan de slag gaan met creatievere composities.

Zoals elke muziekfotograaf weet, mag je slechts tijdens een paar liedjes foto’s maken. Ik weet dat ik scherpe, mooie portretten nodig heb van de bandleden, maar ook foto’s van het podium en de interactie met het publiek. Zodra ik die gemaakt heb, kan ik gaan experimenteren. En dat zijn magische momenten.”
zanger en gitarist die zwaaien naar het publiek © Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 1250

Om die kansen te pakken, moet je volgens Morten volledig voorbereid zijn. Ook al kent hij de band goed, hij bekijkt altijd video’s van recente optredens, zodat hij weet wat hij kan verwachten en daar op kan inspelen om de foto’s te maken die hij wil. Om zijn kansen op succes te maximaliseren, heeft Morten een geweldige collectie lenzen. “Je hebt tijdens een optreden geen tijd om lenzen te verwisselen, dus ik gebruik vier behuizingen die zijn uitgerust met een 12-24mm f/2.8 GM, 24-70mm f/2.8 GM, 70-200mm f/2.8 GM OSS II en 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS. Dan heb ik alle invalshoeken als ik voor het podium sta. Verder heb ik ook de FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS voor foto’s van achter in een stadion.”

brian may die een gitaarsolo speelt op het podium © Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/3.2, ISO 500

Door zijn goede voorbereiding, uitgebreide ervaring met belichting en betrouwbare Sony uitrusting kan Morten doen wat hij het liefste doet: spelen. “Voor mij gaat fotograferen over spelen en plezier maken. Dat is mijn mantra. Ik houd van de creatieve uitdaging en werken met het licht dat ik voor me zie. Ik doe dit al dertig jaar, maar ik kijk nog steeds naar elke foto met de vraag hoe deze beter kan. Dat maakt het leuk en mijn Sony Alpha uitrusting helpt mij daarbij.”

Uitgelichte producten

Gerelateerde verhalen

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd