Iets speciaals spotten 

Andreas Hemb 

Iedereen die de natuur bestudeert, zal je vertellen dat verandering progressief is. Adaptatie en innovatie leveren nieuwe niches op en diersoorten gedijen goed bij diversiteit. Kan het zijn dat dit ook voor natuurfotografie geldt? We leven in een tijd waarin we dankzij cameratechnologie makkelijker dan ooit scherpe, gedetailleerde foto's kunnen maken. Is het dan niet van essentieel belang om iets anders te doen als je wilt opvallen?

Dat is precies de taak die Andreas Hemb, expert op het gebied van wilde dieren, zichzelf de afgelopen jaren heeft gesteld.

andreas-hemb-sony-alpha-9-a-heron-takes-off-from-the-water-with-a-strong-sunset-behind

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/1000s @ f/4.0, ISO 100

Andreas legt uit: "Voor een deel van mijn werk maak ik minder pure documentaireshots en probeer ik een ander aspect van natuurfotografie te verkennen. Het gaat mij meer om het vastleggen van de emotie van het moment. Ik noem het 'de grens tussen dromen en realiteit', waarbij het meer draait om het oproepen van een gevoel dan om het vastleggen van een dier. Misschien heb je al wel duizend keer een 'normale' foto van iets gezien, maar als je datzelfde op een heel andere manier in beeld brengt, wekt dat interesse."

Andreas heeft een brede achtergrond in de fotografie en beschikt daardoor over de benodigde ervaring en kennis om verder te gaan dan 'gewone' natuurfoto's. Hij was vroeger landschapsfotograaf en er zijn eigenlijk veel overeenkomsten tussen landschappen en dat wat hij nu fotografeert.

Hij vertelt: "Ik observeerde altijd al graag wilde dieren. Die interesse groeide toen ik landschapsfoto's maakte. Ik nam vaak een dier op in het beeld om meer verbinding te creëren. Hoe mooi een landschap ook kon zijn: het voelde alsof er iets ontbrak. Levende wezens maken de foto en de ervaring altijd dynamischer." 

andreas-hemb-sony-alpha-9-a-bird-shrouded-in-mist-stares-at-the-photographer

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/500s @ f/4.0, ISO 125 

Andreas benut niet alleen zijn kennis van landschapsfotografie, maar voor het perfecte shot is ook zijn expertise op het gebied van natuurfotografie onmisbaar. Hij vertelt: "Alle standaardaspecten van fotografie spelen een rol. Je moet bijvoorbeeld weten hoe je met het licht en de achtergrond werkt, maar het is ook belangrijk dat je het dier op een bijzonder moment vastlegt. Je moet dus ook goede veldkennis hebben en ervoor zorgen dat het dier zich op zijn gemak voelt. Zo kun je niet alleen dichtbij genoeg komen om de foto te maken, maar krijg je ook inzicht in het gedrag van het dier, zoals de manier waarop het beweegt en op zijn omgeving reageert. Daar kun je dan op anticiperen. Dat is heel belangrijk, want het moment dat je op de foto wilt hebben, kan heel snel voorbij zijn."

Tijdens recente shoots in zijn thuisland Zweden en in Florida heeft Andreas een prachtige reeks artistieke natuurfoto's gemaakt. Hiervoor gebruikte hij afwisselend de α7R III en de α9. Hij gebruikte onder andere panningtechnieken om een Amerikaanse kleine zilverreiger te fotograferen die een vis vangt. Hierover vertelt hij: "Ik volgde de reiger met een sluitertijd van 1/60 sec, wat veel langzamer is dan je normaal gesproken voor natuurfoto's zou gebruiken. Ik heb bewust wat bewegingsonscherpte gecreëerd zodat de kop scherp blijft en je ziet wat het voor dier is, maar de vleugel en de achtergrond zijn vervaagd." 

andreas-hemb-sony-alpha-9-a-bird-takes-off-from-a-lake-with-a-fish-in-its-beak

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/60s @ f/4.0, ISO 100

Panning wordt veel makkelijker dankzij de geïntegreerde beeldstabilisatie (In-Body Image Stabilisation, IBIS) van zijn Alpha-camera's. Hij vertelt: "Ik wil beweging, maar niet te veel ruis. Ik zoek op verschillende manieren naar beweging, maar de IBIS is vrijwel altijd nuttig. Je wilt dat het grootste deel van de foto scherp wordt, maar dat er op de juiste plek beweging in zit. Hiermee creëer je een interessant contrast. Het is voor panning ook heel belangrijk dat ik de IBIS-modus zo kan instellen dat er maar op één as wordt gestabiliseerd. Dat kan ik rechtstreeks via de lens doen, bijvoorbeeld met de GM 400 mm f/2.8, en dat scheelt flink wat tijd."

Andere Alpha-functies waar Andreas op vertrouwt voor deze shots, zijn bijvoorbeeld de directe terugkoppeling van de EVF en de stillesluitermodus. Hij legt uit: "Als je wilde dieren fotografeert, is het heel belangrijk dat je stil kunt werken. Je wilt het dier niet laten schrikken. Het geluid van een mechanische sluiter kan klinken als een wapen dat afgaat, maar met de α9 kan ik met 20 fps fotograferen zonder dat de dieren het überhaupt merken." 

andreas-hemb-sony-alpha-9-a-silhouette-of-2-lions

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/2.8, ISO 4000

Voor silhouetfoto's en shots met tegenlicht zijn de EVF en het histogram heel belangrijk. Hij licht toe: "Je krijgt daarmee directe terugkoppeling en weet zo instinctief hoe je de belichting moet bijstellen, handmatig of met belichtingscompensatie. Het is zo veel makkelijker om foto's te maken als de zon laag staat. En je krijgt dan ook geen pijn aan je ogen! De stille sluiter, de IBIS en de EVF komen samen bij shots vanuit een lage hoek, zoals de silhouetfoto van de steltlopers en de zwaan in het glinsterende water. Hiervoor gebruikte ik een drijfhut om dichtbij te komen."

andreas-hemb-sony-alpha-7RM3-reflection-of-trees-in-water-hiding-an-alligator-that-appears-to-be-upside-down

© Andreas Hemb | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/25s @ f/10, ISO 100

Op een andere foto die Andreas in Florida maakte, zien we een alligator rustig zwemmen. Dankzij het omgekeerde effect zie je eerst de bomen en de lucht en daarna pas de alligator. Je schrikt er bijna van als je het roofdier ineens spot. Andreas zegt lachend: "Het is een heel simpele techniek die voor een leuk verrassingseffect zorgt. Een voorbeeld van een eenvoudige manier om iets anders te doen. Ik hoop dat ik hiermee net als met mijn andere shots de aandacht van kijkers trek en ze laat nadenken over de schoonheid van wilde dieren. En uiteindelijk hopelijk over hoe we de natuur kunnen beschermen zodat volgende generaties er ook nog van kunnen genieten."

Uitgelichte producten

ILCE-9

α9 met full-frame gestapelde CMOS-sensor

ILCE-9

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm full-frame-camera met autofocus

ILCE-7RM3

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL400F28GM

FE 400 mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

SEL14TC

1,4x-telefotoadapterlens

SEL14TC

Gerelateerde artikelen

Andreas Hemb
alpha universe

Andreas Hemb

Zweden

Een foto kan zo veel meer zijn dan een weerspiegeling van onze omgeving. Ik probeer verder te gaan dan alleen documenteren wat ik zie. Een foto moet gevoelens uitstralen.

Profiel bekijken