skiester die zich een pad tussen de bomen door baant

Camerapraat met Bob Martin

Internationaal sportfotograaf van Sony

Met meer dan dertig jaar ervaring in hoogwaardige sportfotografie staat Bob Martin alom bekend als een van de vooraanstaande experts in zijn vakgebied. Bob was twee jaar gelegen geïntrigeerd door het idee van muisstil fotograferen en kocht voor de eerste keer een α7R II en wil sindsdien niets anders meer.

We kregen Bob onlangs te pakken tussen twee opdrachten door en spraken met hem over zijn favoriete camera's en lenzen van Sony.

bob martin sony alpha 9 portret van mo farah en profil voor een achtergrond van groene bladeren

© Bob Martin | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/500s @ f/5.6, ISO 800

Heb ik gelijk als ik zeg dat u een groot fan van technologie bent, maar alleen als uw werk er beter van wordt?

Ik gebruik elk beschikbaar hulpmiddel als ik daarmee betere foto's kan maken. Waarom niet? Ik omarmde digitaal toen dat goed begon te worden en hetzelfde geldt voor automatische scherpstelling. Spiegelloos is voor mij de volgende grote stap vooruit, vanwege de potentiële voordelen.

Toen ik de Sony-camera voor het eerst bekeek, wilde ik hem meteen hebben omdat hij stil was, maar de elektronische zoeker sprak me niet aan. Ik zei tegen mezelf dat ik me daar overheen moest zetten, want de voordelen wogen op tegen de nadelen. Inmiddels vind ik de elektronische zoeker het belangrijkste pluspunt van deze camera's. Ik zou er niet meer zonder kunnen. Als ik portretopnamen maak onder lastige lichtomstandigheden, kan ik heel snel een voorbeeld bekijken en de nodige aanpassingen doorvoeren. En dankzij de stille sluiter heeft degene die ik fotografeer dat niet eens door! Ik kan rustig tegen het subject blijven praten terwijl ik de instellingen aanpas.

bob martin sony alpha 9 gymnast buigt helemaal voorover en draait met haar lint

© Bob Martin | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/3.5, ISO 3200

De stille sluiter is een groot voordeel. Mensen zijn tegenwoordig zo gewend de sluiter te horen, dat ze zich iedere keer een nieuwe pose of gezichtsuitdrukking aanmeten, maar als je in stilte fotografeert, heb je als fotograaf dat voordeel weer in handen; jij bepaalt wanneer ze er goed op staan, niet wanneer zij de klik horen.

Ik kan naast Tiger Woods op de achttiende hole gaan staan als hij de slag wil maken waarmee hij de Masters wint, zonder hem ooit te storen; hij heeft geen idee dat ik met 20 fps schiet.

Zoals ik al eerder zei, ik denk dat cameratechnologie de sportfotografie heeft verbeterd, omdat wij als fotografen ons geen zorgen meer hoeven te maken over de techniek en over het moment vastleggen. Misschien werden sportfotografen vroeger als tweederangsfotografen gezien door nieuws- en kunstfotografen, omdat wij alleen maar 'het moment vastleggen'. Dankzij de geweldige ondersteuning van de uitrusting heb ik nu echter het gevoel dat we ons vrijelijk kunnen concentreren op de artistieke kant van compositie en belichting.

bob martin sony alpha 9 teleurgesteld skiër hurkt bij de finishlijn na te hebben verloren

© Bob Martin | Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/4000s @ f/5.6, ISO 2000

Was de overstap van DSLR naar spiegelloos gemakkelijk?

Niet gemakkelijk, nee. Ik voelde me er pas comfortabel bij nadat ik de Sony een paar maanden veelvuldig had gebruikt. Ik heb jarenlang hetzelfde merk DSLR's gebruikt en ik kon die DSLR's op gevoel bedienen. Ik gebruikte de Sony naast mijn DSLR's en bouwde langzaamaan het vertrouwen op om helemaal te switchen. Ik vond de mogelijkheid om functies aan te passen bijzonder behulpzaam en ik kon ermee mijn veelgebruikte functies binnen handbereik plaatsen.

Afgezien van de cameratechnologie, waarover u duidelijk tevreden bent, kunnen we het even over lenzen hebben?

Om eerlijk te zijn: toen ik de Sony-camera voor het eerst oppakte, was ik alleen geïnteresseerd in de stille werking ervan. Ik dacht op dat moment dat ik mijn DSLR-lenzen wel kon gebruiken via een adapter. In de praktijk bleken die lenzen log en onhandig in gebruik en de AF-prestaties waren niet naar wens, dus ik probeerde al snel de G Master-lenzen uit.

Misschien komt het doordat de lenzen zijn gemaakt voor de nieuwste camerasystemen of omdat ze zijn voorzien van de nieuwste optische technologie, maar de G Master-lenzen leveren echt indrukwekkende prestaties. Wat mij betreft steekt vooral de 70-200 mm f/2.8 er met kop en schouders bovenuit. Ik denk dat het een enorm voordeel is dat deze Sony-lenzen vanaf het begin zijn ontwikkeld als 'digitale' lenzen. Het zijn moderne lenzen die gemaakt zijn voor moderne camera's. Ik merk ook dat de Sony-lenzen goed werken met sensoren met een hoge resolutie. Dat is voor mij weer een zorg minder. Zelfs de lenzen uit het lagere segment, als ik het zo mag zeggen, hebben verbluffende eigenschappen. Het is mij bijvoorbeeld een raadsel waarom de 12-24 mm f/4 G-lens geen G Master-lens wordt genoemd, want hij is ongelofelijk scherp! Hetzelfde geldt voor de 24-105 mm f/4 G: dat is ook echt een topper.

bob martin sony alpha 9 olympisch bobsleeteam komt met hoge snelheid voorbij op olympische spelen van pyeongchang

© Bob Martin | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/80s @ f/11, ISO 50

Zo te horen heeft u een uitgebreide verzameling lenzen! Zit er een favoriet tussen? Zoals ik al zei: ik vind de 70-200 mm f/2.8 G Master echt goed en gebruik de lens voor de meeste opdrachten. Ik had ook het geluk onlangs een 400 mm f/2.8 G Master te kunnen kopen, wat toch wel de standaardlens voor iedere serieuze sportfotograaf moet zijn. Naast de uitstekende optische prestaties is het gewichtsvoordeel immens, zeker voor iemand zoals ik die best bewegelijk is tijdens het fotograferen. Wat me verbaasde, was hoe goed de lens met een teleconverter werkt: zowel de focussnelheid als de scherpte is perfect. Het zwaartepunt van de lens ligt voorin, wat heel prettig is als je de lens het beeld in manoeuvreert voor een gelukstreffer. Voordat ik de 400 mm kocht, had ik een 100-400 mm G Master bij me en ik moet toegeven dat ik geen al te hoge verwachtingen had. Vanwege eerdere ervaringen vermeed ik liever grote zoomlenzen en gaf ik waar mogelijk altijd de voorkeur aan prime-lenzen, maar ik besloot het toch eens te proberen toen ik in Ethiopië was om Mo Farah te fotograferen. Hij gaf een paar televisie-interviews en ik stond op een afstandje te proberen close-upportretten te schieten. Ik stond versteld van de scherpte en nu neem ik de lens overal mee naartoe.

Uitgelichte producten

Bob Martin

Bob Martin | UK

"De stille Eye-AF en de interactieve zoeker van de Sony α9 maken echt het verschil voor mij!"

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd