groep mensen die ’s avonds in een auto zit

De eindeloze horizon

Alexandru Don

Als filmmaker heb ik altijd gevonden dat een lens net zo belangrijk is als de camera zelf. Het is ten slotte de lens die het licht vangt en het beeld vormgeeft, waardoor wij met onze beelden een verhaal kunnen vertellen. Voor mij is een veelzijdige lens het allerbelangrijkst, een lens die zich aanpast aan allerlei verschillende situaties en me helpt om de essentie van een scène vast te leggen.

Toen ik de Sony FE 20-70mm f/4 G-lens voor het eerst oppakte, was ik direct onder de indruk van het formaat en gewicht. De lens biedt de perfecte balans tussen compactheid en duurzaamheid, waardoor je hem gedurende langere tijd gemakkelijk en prettig kunt gebruiken. Maar niet alleen de ergonomie is fijn: de kwaliteit van de lens is ook uitzonderlijk. Ik ben verbluft door de scherpte en beeldkwaliteit: elke foto die ik neem is kristalhelder en zit boordevol details.

Wat betreft prestaties is het een droom om met deze lens te werken. De autofocus is pijlsnel en nauwkeurig en de tracking is voortreffelijk. Zelfs onder uitdagende lichtomstandigheden werkt de lens fantastisch. Als je fan bent van eye-autofocus, vind je het vast fijn om te horen dat deze lens ook op dat gebied indrukwekkende resultaten biedt.

Een ander opvallend kenmerk van de lens is de onderdrukking van de lensademhaling. Ik zie bijna geen verschil in het beeld terwijl de lens scherpstelt en dat is een enorm pluspunt. En de handmatige diafragmaring is een prettig detail; die geeft me nog meer controle over mijn werkproces.

alexandru don die een sony fx6 vasthoudt met daarop een sel2070g

Maar het meest indrukwekkende aan deze lens en lenzen van Sony in het algemeen is dat ze naadloos aansluiten op mijn camera’s. Ik hoef me nooit zorgen te maken over compatibiliteit of een slechtere functionaliteit. Alles werkt perfect samen. Dat is weer een zorg minder als ik bezig ben met het maken van het perfecte plaatje.

Onlangs kreeg ik de kans om de nieuwe FE 20-70mm f/4 G te gebruiken tijdens een muziekvideo en een commercial over extreme sporten. Ik kan je vertellen dat de lens me niet teleurstelde. Tijdens de opnames van de muziekvideo die ik filmde met mijn Sony FX6 en FX3, bleek de lens een veelzijdig werkpaard te zijn. Dankzij het grote bereik kon ik eenvoudig wisselen tussen close-up-opnames en beelden van weelderige landschappen. De beeldkwaliteit was continu fantastisch. De lens hield goed stand onder verschillende lichtomstandigheden, van het gedimde licht binnen tot het felle licht tijdens de buitenscènes.

Maar de lens werd pas echt goed op de proef gesteld tijdens de commercial over extreme sporten, toen we in de vrieskou aan het filmen waren. De lens presteerde foutloos tijdens guur weer, maar vooral het bereik in brandpuntsafstand maakte voor mij het verschil. Ik kon één lens gebruiken voor zowel groothoekbeelden als ingezoomde close-ups, wat veel waardevolle tijd scheelde. In combinatie met een gimbal kwam de lens helemaal goed tot zijn recht. Het soepele, stabiele beeldmateriaal dat de camera vastlegde, was echt indrukwekkend.

Zelfs op een heldere, zonnige dag met scherp zonlicht leverde de lens prachtige resultaten. De hooglichten en huidskleuren werden perfect weergegeven en de algehele beeldkwaliteit was top.

Kortom: de FE 20-70mm f/4 G-lens is een juweeltje. Of ik nu een muziekvideo, een commercial over extreme sporten of alledaagse momenten film, deze lens levert altijd topprestaties. Vanwege het grote zoombereik, de uitmuntende beeldkwaliteit en betrouwbare prestaties stop ik deze lens altijd in mijn cameratas. Als je een nieuwe lens nodig hebt, raad ik ten zeerste aan dat je deze probeert. De lens zal je niet teleurstellen.

sony fx3 met microfoon en sel2070g-lens

20-70mm f/4 G vergeleken met 24-70mm f/2.8 GM

Bij het kiezen van een lens moet je rekening houden met allerlei factoren: brandpuntsafstand, diafragma, beeldkwaliteit, enz. Als je twijfelt tussen de Sony 24-70mm f/2.8 GM en de 20-70mm f/4 G, ben je niet de enige. Beide lenzen zijn perfect voor fotografen en filmmakers, maar welke lens is perfect voor jou?

Ik heb met beide lenzen mogen werken en waardeer de unieke pluspunten van beide lenzen. De 24-70mm GM is een klassiek werkpaard, met een groot zoombereik en een groot diafragma. Daarom is het een populaire keuze voor allerlei situaties. Maar voor mij heeft de 20-70mm een aantal belangrijke voordelen, waardoor deze lens mijn favoriet is.

alexandru don die een sony a7sm3 met sel2070g vasthoudt

Ten eerste is de 20-70mm aanzienlijk lichter en compacter dan de 24-70mm. Dat lijkt misschien onbelangrijk, maar als je de hele dag apparatuur met je mee sjouwt, telt elke gram. Door het kleinere formaat en lichtere gewicht wordt het een stuk prettiger en makkelijker om deze lens gedurende langere tijd te gebruiken.

Maar het formaat is niet het enige voordeel van de 20-70mm: de beeldkwaliteit is ook uitmuntend. De lens levert scherpe, gedetailleerde beelden met een uitstekende kleurweergave en de autofocus is snel en nauwkeurig. Verder bevat de lens meerdere geavanceerde technologieën, zoals onderdrukking van lensademhaling en geavanceerde optica waarmee je prachtige, filmische beelden maakt.

Mijn conclusie is dat zowel de Sony 24-70mm als de 20-70mm geweldige lenzen zijn, maar ik de voorkeur geef aan de laatste. Door het compacte formaat, de uitstekende beeldkwaliteit en de geavanceerde technologieën is deze lens een uitstekende keuze voor zowel fotografen als filmmakers.

Uitgelichte producten

Gerelateerde verhalen

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd