poolmeer met kleine ijsberg op de voorgrond

De monochromatische noordpool

Laurent Baheux

Veel aspirant-wildlifefotografen dromen van een safari om de gevaarlijke zoogdieren van Afrika te fotograferen, maar wat als je dat al gedaan hebt? Dit was de vraag waar Franse wildlifefotograaf Laurent Baheux mee zat.

enkele zeemeeuw die vliegt over sneeuwlandschap

© Laurent Baheux | Sony α1 + FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS + 1.4x Teleconverter | 1/500s @ f/9.0, ISO 200

“Na de leeuwen, olifanten en andere grote zoogdieren in Afrika was ik op zoek naar iets anders”, zegt Laurent. “Ik wilde nog steeds grote zoogdieren fotograferen, de grote jagers, dus leek het me logisch om naar de noordpool te gaan.”

Sinds 2016 fotografeert Laurent dieren in het Canadese en Europese poolgebied. Hij maakte zijn nieuwste serie foto’s in juni 2022, tijdens een twee weken durende reis op het Noorse eiland Spitsbergen. Het eiland heeft een monochroom landschap met fjorden, bergen en gletsjers.

somber noordpoollandschap

© Laurent Baheux | Sony α1 + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/200s @ f/13, ISO 100

“Ik was 15 dagen in het noordpoolgebied en zag gedurende mijn hele reis de wereld in zwart-wit”, zegt Laurent. Hij heeft het niet alleen over het landschap, maar ook over hoe hij fotografeert: Laurent fotografeert al zijn wildlifefoto’s namelijk in zwart-wit, wat enigszins uitzonderlijk is.

Het begin van de fotografie is zwart-wit. Ik heb geleerd te fotograferen op zwart-witfilm en maakte zwart-witafdrukken – zo leerde ik over licht en schaduw.

Veel fotografen zouden ervoor kiezen om in kleur te fotografen en de foto’s later tijdens de bewerking om te zetten naar zwart-wit, maar voor Laurent is het essentieel om te zien hoe het eindproduct er ongeveer uit gaat zien.

ijsbeer die over stenen klimt

© Laurent Baheux | Sony α1 + FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS + 1.4x Teleconverter | 1/1250s @ f/8.0, ISO 640

“Ik heb het contrast van de zwart-witinstelling op mijn Sony Alpha 1 verhoogd. Dit is mijn standaardinstelling wanneer ik dit soort foto’s maak. Ik houd van sterke zwarte vlakken in mijn foto’s. De elektronische zoeker lijkt op de optische beeldzoeker, maar heeft de kracht om de beelden te tonen die je wilt.”

Zonder kleur kan Laurent de textuur van de dieren en landschappen die hij ziet overbrengen. Dit soort details gaan vaak verloren. “Wanneer ik in zwart-wit fotografeer, kan ik het licht laten zien en delen van de scène verbergen of onthullen. Ik maak geen weergave van de echte wereld, maar van mijn wereld. Dat is waar ik zo dol op ben.”

groep zeemeeuwen die om een ijsberg heen vliegt

© Laurent Baheux | Sony α1 + FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS + 1.4x Teleconverter | 1/2000s @ f/8.0, ISO 1000

“Ik vind het leuk om via de camera dicht bij het onderwerp te komen. Ik wil het publiek het idee geven dat ze in de wildernis zijn, vlak bij het dier. Daarom maak ik gebruik van mijn lange telelenzen.” Wanneer hij zijn collectie opnoemt, wordt het duidelijk hoe flexibel Laurent moet zijn in zulke zware omstandigheden. “Ik heb de FE 100-400mm f/4.5-5.6 OSS GM, de FE 200-600mm f/5.6-6.3 OSS G en de FE 600mm f/4 OSS GM met een teleconverter”, gaat hij verder.

zeehond die zich ontspant op een rots

© Laurent Baheux | Sony α1 + FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS + 1.4x Teleconverter | 1/1000s @ f/9.0, ISO 5000

Niet alleen het dier is belangrijk, maar ook de omgeving, hun thuis. Dit hoort net zo goed bij het verhaal als het gedrag van het dier. De omgeving vormt de context voor het verhaal en dit is waarom de lens die Laurent kiest het shot totaal kan veranderen. “Ik ben dol op de lucht met grote wolken en de bergen tegen de hemel, dus heb ik een kortere lens nodig. Op dit soort momenten gebruik ik de FE 24-105mm f/4.”

een vliegende zeemeeuw

© Laurent Baheux | Sony α1 + FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS + 1.4x Teleconverter | 1/1250s @ f/9.0, ISO 2000

Laurent begrijpt dat het spectaculaire landschap het thuis vormt van de dieren die hij fotografeert. “Je bevindt je in het territorium van het dier. Jij bepaalt niet wat hier gebeurt”, legt hij uit. “Het dier besluit of het contact wil maken. Als ze zich op hun gemak voelen, komen ze misschien wel naar je toe. Maar ik werk meestal liever met een lange lens en houd voldoende afstand. Ik kom uiteindelijk slechts op visite.”

Tijdens zijn reis op Spitsbergen hield hij genoeg afstand door vanaf een boot te fotograferen. “Met de Sony Alpha 1 is fotograferen vanaf een koude, vochtige boot in het noordpoolgebied geen enkel probleem. Ik had meerdere batterijen mee wanneer ik op pad ging, maar ik heb ze niet allemaal nodig gehad. De camera werkte prima bij de lage tempraturen.”

twee ijsberen die spelen in de schaduw van een berg

© Laurent Baheux | Sony α1 + FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS + 1.4x Teleconverter | 1/500s @ f/9.0, ISO 400

In een wereld waarin we gebombardeerd worden met foto’s, wil Laurent de natuur op een andere manier laten zien. En met de Sony Alpha 1 is dat mogelijk. “Het AF-systeem is fantastisch!” zegt Laurent. “Het feit dat de AF het oog van een dier, zelfs van een vogel, kan volgen is ongelofelijk.”

Voor fotografen zoals Laurent kan het moeilijk zijn om een origineel plaatje te maken.

“Ik moet me volledig concentreren op het verhaal”, concludeert hij. “Bij het nemen van een foto is het idee het belangrijkste, niet het technische aspect. Ik wil nadenken over het frame en wat ik erin zet. Ik kan volledig vertrouwen op de Sony Alpha 1, zodat ik me helemaal kan toeleggen op het creatieve deel.”

Uitgelichte producten

Laurent Baheux

Laurent Baheux | France

"Geen kooi, geen hokken, geen circus, geen dierentuin. Vrij in het wild. Gevangenschap is een fysieke en mentale marteling voor elk levend wezen, zowel voor dieren als voor de mens."

Gerelateerde verhalen

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd