man met make-up en een hoofdtelefoon

Tijd om iets te maken

Mathias Kniepeiss

“Wat ik heerlijk vind aan dit soort shoots,” zegt Mathias Kniepeiss glimlachend, “is dat ik niet op de tijd hoef te letten. We hebben de hele dag om samen vrij te werken, te leren, nieuwe ideeën op te doen en de best mogelijke foto's te maken!”

We praten over zijn recente project, 'The Sound of Silence', waarvoor Mathias zijn Sony Alpha 7R IV heeft gebruikt. Hij werkte daarbij samen met mediaproductiebedrijf boxquadrat en dat leverde een reeks prachtige reclameachtige foto's op.

glimlachende dame met donkere make-up, goud en een hoofdtelefoon

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/7.1, ISO 100

“Als je met een team werkt, moet dat altijd een stimulerend effect hebben”, vervolgt hij. “Het was extra leuk dat ik in alle vrijheid aan een project mocht werken met getalenteerde vrienden, zoals Philipp Schulz van boxquadrat, vakkundig visagist Jasmin Simak, modellen en videograaf Lauren Klocker. We wilden hoogwaardige, commerciële portretten maken met een sterke visuele connectie tussen het menselijk gezicht en een product. In dit geval ging het om hoofdtelefoons van Sony.”

Voor deze shoot moest de visagist flink uitpakken, maar er was nog een ander belangrijk element dat het project tot leven bracht: slimme studiobelichting. Vooral voor de foto's met zwart en goud. “Het was een behoorlijke uitdaging om precies het subtiele licht te krijgen dat we zochten,” legt Mathias uit, “zodat de hoofdtelefoon en het gezicht van het model evenveel zouden worden uitgelicht.”

Voor de foto's met model Lis O gebruikten Mathias en zijn team twee Profoto-flitsers met stripboxen. Deze plaatsten ze links en rechts van het model, met een derde flitser en een grote softbox boven haar. “Voordat we konden gaan fotograferen, hebben we veel verschillende hoeken geprobeerd voor de stripboxen”, legt Mathias uit. “We bleven ze draaien en telkens een centimeter of vijf verplaatsen totdat alleen zij en de hoofdtelefoon werden verlicht, verder niets.”

dame met donkere make-up, goud en een hoofdtelefoon

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/8.0, ISO 100

“Voor de foto's van het andere model, Alexander Cohen, was er een andere uitdaging,” vervolgt Mathias, “want met felle belichting en lampen die zowel de witte achtergrond als het model verlichten, moet je een manier zien te vinden om het gezicht genoeg definitie te geven. Je wilt niet dat het er te vlak uitziet. Daarnaast moet je oppassen dat je het beeld niet overbelicht en in sommige hooglichten alle details kwijtraakt. We wilden in deze foto de huidstructuur zichtbaar houden en een interessante lichtval creëren in zijn ogen. Als je hem van dichtbij bekijkt, zie je een weerspiegeling van de stripboxen. Hierdoor lijken de ogen van het model op die van een dier. Weer een voordeel dat we hadden omdat er genoeg tijd was om met de lichtopstelling te spelen en deze naar wens te verfijnen.”

man met make-up en een hoofdtelefoon

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/7.1, ISO 100

Met het Sound of Silence-project kreeg Mathias ook de kans om in de studio te experimenteren met zijn Alpha 7R IV en FE 85 mm f/1.8-lens: “Ik wilde hoogwaardige portretten schieten en de Alpha 7R IV is daar perfect voor. De resolutie van 60 megapixels is spectaculair en dankzij functies zoals de eye-autofocusmodus en de geïntegreerde beeldstabilisatie kun je optimaal van elke pixel genieten. Als je inzoomt, kun je de subtiele textuur van de huid zien, het vakkundige werk van de visagist en zelfs de delicate structuur van de iris.”

En de Alpha 7R IV was ondanks de experimentele, opvallende make-up uitstekend in staat om de ogen van het model te volgen. Mathias vertelt: “De camera werkte opvallend goed en dankzij de realtime autofocus bleef hij op het ooglid focussen, zelfs als de ogen dicht waren. En dat in een donkere fotostudio! Wat ik ook fijn vond, is dat ik makkelijk tussen verschillende scherpstelmodi kon wisselen, bijvoorbeeld als ik snel op het logo van de hoofdtelefoon moest scherpstellen in plaats van op het oog van het model. Dankzij de bedieningsopties is het heel makkelijk om de juiste modus te selecteren en snel te wisselen.”

dame met donkere make-up, goud en een hoofdtelefoon die opzij kijkt

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/8.0, ISO 100

Wat Mathias ook opviel in de donkere studio, was de veelzijdigheid van de elektronische zoeker op de camera.

Een enorm voordeel als je een spiegelloze camera en een studioflitser gebruikt in plaats van een DSLR, is dat je de elektronische zoeker kunt overschakelen van de Live View-modus naar de normale weergavemodus. Het was echt gaaf om daarmee te spelen, vooral omdat we op een set met minder licht werkten. In één modus zie je het effect van de flitsers en hoe het licht daarmee wordt opgebouwd, en als je naar de andere modus overschakelt, zie je een normale weergave waarin je gezichtsuitdrukkingen en de compositie goed kunt bekijken.”
man met make-up en een hoofdtelefoon die opzij kijkt

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/7.1, ISO 100

Als hij terugblikt op zijn recentste 'vrije' project, zegt hij glimlachend: “Ik was heel tevreden en dat komt doordat de foto's erg goed leken op dat wat ik vanaf het begin in mijn hoofd had. Als ik aan het begin van een shoot een idee bedenk, probeer ik daar zo dicht mogelijk bij te komen. In de loop van de dag kun je met veel uitdagingen te maken krijgen. Je past je aan en je leert nieuwe dingen met de hulp van het team en de technologie die je tot je beschikking hebt, zoals mijn Alpha 7R IV. Aan het einde van deze dag had ik veel geleerd en een aantal geweldige shots gemaakt. Dat maakt me altijd blij!”

 

 

Uitgelichte producten

Mathias Kniepeiss

Mathias Kniepeiss | Austria

"In de fotografie is niets onmogelijk, of je nu verhalen voor eeuwig wilt vastleggen of nieuwe werelden wilt creëren."

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd