Leg elke vlucht vast met een lichte camera. 

Petar Sabol 

Fotograaf Petar Sabol is het bewijs dat je een bridgecamera kunt gebruiken zonder concessies te doen. Petars foto's laten zelfs zien dat een dergelijke camera veel voordelen biedt.

Als je aan natuurfotografen denkt, zie je al snel grote camera's en nog grotere lenzen voor je. De Kroatische fotograaf Petar Sabol vormt hierop geen uitzondering. Voor een tweedaags bezoek aan Pusztaszer in Hongarije wisselde Petar zijn gebruikelijke uitrusting echter in voor de kleinere en veel lichtere Sony RX10 IV.

“Het voelde in het begin vreemd om een relatief kleine camera met zo'n groot zoombereik te gebruiken. De lens van de RX10 IV komt overeen met lenzen van 24-600 mm, wat geweldig is om in één camera te hebben. Als ik licht wil reizen, neem ik deze camera mee. Met de groothoeklens van de zoom kan ik landschapsfoto's maken en met 600 mm kan ik dieren in de natuur fotograferen. Dat is geweldig.” 

petar-sabol-sony-rx10IV-close-up-van-insect-in-de-bek-van-een-vogel

© Petar Sabol | Sony RX10 IV | 1/640s @ f/5.6 ISO 2500

De lens van de Sony RX10 IV is indrukwekkend, maar is niet het enige aan de camera dat indruk maakte op Petar. Veel van de technologie die in de Alpha-camera's van Sony wordt gebruikt, zit ook in de RX10 IV. 

“Deze camera heeft veel overeenkomsten met de Alpha-camera's. Ik kon meteen goed uit de voeten met de functies. Installatie was eenvoudig en ik kon de camera meteen gebruiken.”  

Telelenzen zijn de meest voor de hand liggende benodigdheid van natuurfotografen, maar er zijn ook nog andere functies die minder opvallen en in de camera zijn verborgen. Hier is de opnamesnelheid er een van: hoe sneller de camera foto's maakt, hoe groter de kans dat de fotograaf een magisch moment kan vastleggen. 

petar-sabol-sony-rx10IV-twee-asymmetrisch-vliegende-witte-vogels-tegen-een-blauwe-lucht.

© Petar Sabol | Sony RX10 IV | 1/1250s @ f/4.0 ISO 200

“Een van mijn favoriete foto's die ik met de RX10 IV heb gemaakt, is er een van twee vliegende witte vogels met hun vleugels in tegengestelde richting. De vleugels van de ene vogel wijzen omhoog en die van de andere omlaag. Ik kon dit shot maken dankzij de opnamesnelheid van 24 fps van de RX10 IV. Hiermee kon ik het perfecte moment vastleggen. Er zaten nog meer frames in dezelfde reeks, maar die zijn minder gesynchroniseerd dan deze foto. Een kwestie van precies de juiste fractie van een seconde.”

Schieten met 24 frames per seconde is één ding, maar de lens automatisch focussen met die snelheid is echt bijzonder. 

petar-sabol-sony-rx10IVa-vogel-die-een-net-gevangen-vis-uit-het-water-haalt

© Petar Sabol | Sony RX10 IV | 1/500s @ f/4.0 ISO 100

“Het aantal scherpe foto's is extreem groot, zelfs als ik met 24 frames per seconde schiet. De autofocus is zeer responsief en ik was onder de indruk van de snelheid waarmee subjecten worden opgepikt, bijvoorbeeld toen ik de foto van de twee vliegende lepelaars maakte. Ik kan vogels goed volgen met de camera en zelfs als er andere objecten in het frame komen en het plaatje verstoren, zoals takken van bomen, doet de autofocus nog steeds zijn werk. De camera blijft scherpstellen op het subject. Dat biedt zekerheid.” 

Uiteindelijk draait het toch allemaal om de beeldkwaliteit. Gelukkig biedt de in de RX10 IV ingebouwde sensor van 1” met 20,4 megapixel niet alleen een fijne resolutie, maar ook een indrukwekkend dynamisch bereik dat in zowel lichte als donkere omgevingen maximale helderheid oplevert. 

petar-sabol-sony-rx10IV-close-up-van-een-vogel-met-een-voorn-in-zijn-bek

© Petar Sabol | Sony RX10 IV | 1/500s @ f/4.0 ISO 100

“Ik ben gewend aan de 42 megapixel van de α99 en de α7R III, maar 20 megapixel is prima, zeker in combinatie met het zoombereik. Dankzij de extra zoom blijk ik minder te hoeven bijsnijden. Daarom is 20 megapixel voldoende. Zelfs als ik de hogere ISO-waarden gebruik, is de beeldkwaliteit nog steeds erg goed. Ik ben enorm onder de indruk van de prestaties van de sensor in vergelijking met grotere full-frame sensoren die ik eerder heb gebruikt.” 

De RX10 IV kan niet alleen subjecten op grote afstand vastleggen. De lens is ook heel geschikt voor close-ups: iets waar Petar gretig gebruik van heeft gemaakt om foto's van libellen te maken.

petar-sabol-sony-rx10IV-close-up-van-libelle-op-het-uiteinde-van-een-takje

© Petar Sabol | Sony RX10 IV | 1/125s @ f/5.6 ISO 640

“De camera biedt uitstekende mogelijkheden voor close-ups. Als je goed kijkt, zie je echt de kleine details. Je ziet alle kleine oogjes in insectenogen, als kleine stipjes. Voor sommige foto's van de libelle had ik nog dichterbij kunnen komen, maar ik heb bewust wat ruimte om het subject heen gelaten om de foto sprekender te maken.” 

petar-sabol-sony-rx10IV-vlinder-op-het-uiteinde-van-de-steel-van-een-gekruld-blad

© Petar Sabol | Sony RX10 IV | 1/30s @ f/8.0 ISO 125

“De vlinder is erg klein en ik heb deze met 600 mm gefotografeerd, maar ik kon zo dichtbij komen dat het lijkt alsof ik een macrolens heb gebruikt. Ik kon een mooie scherptediepte krijgen waarbij de hele vlinder scherp werd, maar de achtergrond werd vervaagd, zodat deze niet afleidt van het subject.” 

Petar vindt de RX10 IV over het algemeen een zeer geschikte camera voor natuurfotografie en overweegt deze naast zijn α7R III mee te nemen als hij gaat fotograferen. “Je krijgt bijna de prestaties van een DSLR in één camera, en dat zonder van lens te hoeven wisselen.” 

 Uitgelichte producten in dit artikel 

DSC-RX10M4

RX10 IV met 0,03s. AF/25x optische zoom

Petar Sabol
alpha universe

Petar Sabol

Kroatië

Ik probeer mijn foto's er altijd beter te laten uitzien, hoeveel tijd en moeite dat ook kost. Elk ingrediënt moet aanwezig zijn: licht, compositie, moment, verhaal en technische perfectie. Op die manier verleg ik mijn grenzen nog meer en geniet ik optimaal van het creatieve proces.

Profiel bekijken


x