scandinavische huisjes voor een grote met ijs bedekte berg in de avondschemering

Door Europa reizen met de α6600

İlhan Eroğlu

Iedereen die Ilhan Eroglu volgt op Instagram, is inmiddels gewend aan zijn spectaculaire landschaps- en reisfoto’s uit alle hoeken van de wereld. Gewoonlijk neemt hij zijn vertrouwde Sony α7R III mee, maar de afgelopen maanden heeft hij ook de α6600 gebruikt. Tijdens zijn reizen door Europa heeft Ilhan het uiterste gevergd van de α6600 om te zien waartoe de camera in staat was, en de resultaten zijn op zijn zachtst gezegd spectaculair.

op zichzelf staand scandinavisch huisje in een sneeuwlandschap

© İlhan Eroğlu | Sony α6600 + E 16-55mm f/2.8 G | 1/80s @ f/7.1, ISO 100

Volgens Ilhan is het formaat het opvallendste verschil tussen de α6600 en de α7R III. De α6600 weegt op zichzelf slechts 503 gram en Ilhan gebruikte de camera samen met slechts twee zoomlenzen met E-bevestiging. Die bieden hem volledige dekking zonder dat hij een hele verzameling lenzen hoeft mee te sjouwen.

het ochtendgloren boven een sneeuwlandschap met een verlicht houten huisje op de voorgrond

© İlhan Eroğlu | Sony α6600 + E 16-55mm f/2.8 G | 1/400s @ f/11, ISO 100

"Ik nam de E 16-55mm f/2.8 G-lens en de E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS-lens mee," vervolgt Ilhan, "want daarmee heb ik een enorm bereik en ben ik voorbereid op veel verschillende scenario's. Voor de α7R III gebruikte ik meestal vier lenzen om deze brandpuntsafstand te bereiken. Nu ik de α6600 gebruik, scheelt dat dus een hoop gewicht. Als fotograaf loop ik graag rond en zoek ik naar verschillende hoeken, maar als ik een tas vol camera's, lenzen en statieven moet meesjouwen, is dat hartstikke zwaar en word ik snel moe."

De α6600 en de twee zoomlenzen hebben daar verandering in gebracht. Ilhan heeft een van de lenzen op de camera en de andere in de jaszak: “Ik kan de hele dag rondlopen alsof ik helemaal geen camera bij me heb. Er is echt een last van mijn schouders gevallen!”

zonsondergang boven de bosporus in istanboel met een brug die zich over het frame uitstrekt

© İlhan Eroglu | Sony α6600 + E 16-55mm f/2.8 G | 1/15s @ f/8.0, ISO 100

Hoewel Sony-lenzen bedoeld zijn als E-bevestiging voor APS-C-sensoren en FE-bevestiging voor full-frame sensoren, is de E-bevestiging zelf precies hetzelfde, ongeacht welke spiegelloze Sony-camera je gebruikt. Dit betekent dat fotografen de full-frame lenzen ook op de α6600 kunnen gebruiken. Hierdoor kon Ilhan op reis nog flexibeler gebruikmaken van zijn apparatuur.

Hij legt uit: "In Venetië gebruikte ik zelfs de nieuwe FE 20mm f/1.8 G-lens op de α6600. Deze geeft me dezelfde brandpuntsafstand als de 30mm en qua scherpte presteert hij net zo goed als de α7R III."
een nevelig uitzicht op het canal grande vanaf de rialtobrug in venetië

© İlhan Eroğlu | Sony α6600 + E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS | 1/400s @ f/5.6, ISO 100

Een van de lastigste foto’s waarvoor Ilhan de camera gebruikte, is gemaakt in zijn thuisland Turkije, in de doorgaans drukke straten van de hoofdstad Istanboel.

“Ik wilde de boven de stad uitrijzende maan fotograferen”, legt Ilhan uit. “Hiervoor moest ik de lens van 70-350 mm op de grootste brandpuntsafstand gebruiken, 350 mm, en het diafragma helemaal openzetten op f/6.3. Het was best een winderige avond, waardoor ik moeite had om de camera stil te houden en mijn best moest doen om de trilling zo veel mogelijk te beperken. Dat is vooral belangrijk als je met een brandpuntsafstand fotografeert die overeenkomt met 525 mm. Zoals je kunt zien, is het toch gelukt om een scherpe, heldere foto te maken. Ik was heel blij met de prestaties van de camera en de lens.”

een opvallende halve maan boven een kerktoren in istanboel

© İlhan Eroğlu | Sony α6600 + E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS | 0.8s @ f/7.1, ISO 320

Uitgelichte producten

İlhan Eroğlu

İlhan Eroğlu | Turkey

"De wereld is voor mij een groot canvas. In elk land dat ik bezoek, schilder ik mijn eigen beeld door middel van fotografie"

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd