Navigatie overslaan

Het leven van een muziekproducent

Interview met Chuck Ainlay, de met een GRAMMY® Award bekroonde muziekproducent

Hoe is het om een nummer van concept een hit te zien worden? Muziekproducent Chuck Ainlay geeft ons een kijkje achter de schermen van de opnamestudio. Hij vertelt over zijn werk met artiesten zoals Mark Knopfler, Lee Ann Womack, George Strait en Taylor Swift. Lees meer over een dag in het leven van de met een GRAMMY® Award bekroonde muziekproducent.

V: Wat heeft u ertoe geïnspireerd om muziekproducent te worden?

Ainlay: Ik weet nog dat ik als jongetje de credits op de achterkant van albumhoezen bekeek en dacht hoe gaaf het zou zijn om die muziek mede tot stand te brengen. Kun je je voorstellen dat je George Martin bent en kunt zeggen dat je met The Beatles hebt gewerkt?

V: Hoe ziet een gewone dag eruit voor een geluidstechnicus?

Ainlay: Er is eigenlijk nooit een gewone dag, dat vind ik er zo mooi aan. Tracking met een ruimte vol muzikanten en een nummer horen samenvallen, daar doe ik het voor. Maar er zijn ook dagen met alledaagse en voornamelijk technische bezigheden. Mixen is nog zo’n aspect waarbij je helemaal in de muziek opgaat. Soms kost het letterlijk uren om na een dag mixen weer in de werkelijkheid terug te keren.

V: Wat is uw favoriete opname die u hebt geproduceerd?

Ainlay: Mijn favoriete opname is altijd mijn laatste productie: in dit geval 'Cold Beer Conversation' van George Strait. Maar het is moeilijk om er één favoriet uit te pikken. Sommige opnamen zijn een enorm commercieel succes geworden en dat is mooi. Maar er zijn ook geweldige opnamen die misschien niemand ooit zal horen. Het is fantastisch dat je met mensen mag werken die naar de opnamestudio komen en je echt versteld doen staan.

V: Kunt u concrete voorbeelden noemen?

Ainlay: Ik moet denken aan een bepaald moment toen ik een paar jaar geleden aan Lee Ann Womacks album werkte. De band was bezig met oefenen voor het eerste nummer van het album toen ze de studio binnenstapte. Zodra ze de vocal booth binnenstapte en begon te zingen, kreeg ik overal kippenvel. De band nam haar energie over en die hele week was magisch. Dat album was 'The Way I’m Living' en kreeg een GRAMMY®-nominatie voor Best Country Album en Best Engineered Non-Classical Album.

V: Hoe is het om artiesten met hun muziek bezig te zien?

Ainlay: Ik zal nooit de eerste keer vergeten dat ik met Dire Straits werkte en Mark Knopfler overdubs met de gitaar vanuit de regelkamer deed. Ik vond Mark in die tijd al een van de beste gitaristen ooit en hij zat daar pal naast me die indrukwekkende solo te spelen.

V: Werkt u liever met grote namen of nieuwkomers?

Ainlay: Allebei. Je weet dat je het gemaakt hebt als je een album met een gevestigd artiest mag doen, maar we kikken ook echt op werken met nieuwe, onbekende artiesten. Ik weet nog dat ik aan Taylor Swifts eerste album werkte toe ze een jaar of 16 was. Ik kwam thuis en zei tegen mijn vrouw dat deze jongedame een grootse toekomst had. Met zulke albums vestig je je naam en neemt je carrière een vlucht.

V: Hoe was het om uw eerste GRAMMY® te winnen?

Ainlay: Ik zal nooit vergeten hoe ik me voelde toen ik hoorde dat ik de GRAMMY® voor Best Surround Sound Album had gewonnen. Ik was op dat moment in Utah op skivakantie met een stel vrienden. We zaten aan het einde van de dag heerlijk in het bubbelbad toen een vriend bij de show belde met het goede nieuws. Ik was die avond de coolste gast in het bubbelbad.

V: Wat is er zo bijzonder aan hi-res audio?

Ainlay: Consumenten kunnen muziek in hi-res audio nu thuis downloaden of op een draagbaar apparaat beluisteren, en het klinkt dan net zo als in de studio. De doffe kwaliteit van gecomprimeerde mp3’s is voorbij! En met de hoge samplesnelheid en bitdiepte is het net alsof je bij de opname zelf aanwezig bent.

Muziek en leven: trends en nieuws voor muziekliefhebbers.