EXTRA BASS™-serie

SRS-XB10/XB20/XB30/XB40, GTK-XB5

Krachtig basgeluid en flitsende lichten in één

Een muziekfestival brengt mensen samen door muzikale en visuele magie — de dreunende bas en dynamische lichten creëren een gevoel van gedeelde euforie. De EXTRA BASS™-serie, onze innovatieve versie van draagbare, draadloze speakers, brengt die ervaring dichter bij huis en zorgt ervoor dat gebruikers samen kunnen genieten van het unieke geluksgevoel dat muziek met zich meebrengt.

De volledige festivalbeleving reproduceren

Mensen luisteren tegenwoordig steeds minder in hun eentje naar muziek. Nu de populariteit van elektronische dancemuziek (EDM) en muziekfestivals toeneemt, willen mensen hun livemuziekbeleving steeds meer delen met anderen. Met de EXTRA BASS-serie willen we gebruikers laten genieten van die beleving zonder dat ze naar een liveoptreden hoeven. Om een volledige muziekbeleving te kunnen bieden, eentje die verder gaat dan audio, hebben we de conventionele functie van een speaker — geluid reproduceren — gecombineerd met verlichting, draagbaarheid en duurzaamheid. Het resultaat: een zintuigprikkelende, draadloze speaker.

Afbeelding van een deel van EXTRA BASS.
Een stevig model voor bas met schitterende lichttechnologie

Het designteam moest het antwoord vinden op twee cruciale vragen: hoe vertalen we het onmiskenbare basgeluid van EDM naar iets zichtbaars, en hoe maken we ons product stevig genoeg om bij iedere gelegenheid een unieke muziekervaring te bieden? Na enkele mogelijke oplossingen te hebben onderzocht, kwamen we uit op een stevig design met een massieve, krachtige look voor lage frequenties. Het EXTRA BASS-design geeft basgeluid niet alleen een robuustere, krachtigere vorm dan gebruikelijke platte boxspeakers, maar is ook veel duurzamer dankzij de afgeronde randen. Het stevige design is een samenvatting van de hele ervaring, met krachtige bastonen en een duurzame behuizing.

De lichten langs de randen van de speakereenheid pulseren op de maat van de muziek die uit de speakers komt, wat nóg een visuele dimensie creëert. Door de stevige behuizing te combineren met intelligente lichttechnologie hebben we een design ontwikkeld dat EXTRA BASS naar een nog hoger niveau tilt.

Afbeelding van een verlichte EXTRA BASS-speaker van SONY.
Alles wat nodig is om samen van muziek te genieten

Takuma, Chief Art Director

Ons idee was om de volledige ervaring van een muziekfestival — geluid, licht en saamhorigheid — in één speaker te stoppen. De combinatie van een stevige behuizing en lichttechnologie was precies waarnaar we op zoek waren: een speaker die elk feestje leven inblaast.

De functionaliteit van een ronde vorm

We wisten dat we de perfecte vormen, materialen en andere elementen nodig hadden om een stevig design te maken dat ook zeer draagbaar is én een krachtig basgeluid produceert. Samen met de technici hebben we een aantal constructies uitgeprobeerd om de diverse onderdelen met verschillende functies samen te voegen in één stevig, compleet design. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een strakke, ronde vorm. Toen we de basis eenmaal hadden gekozen, besloten we de speaker een dubbele afwerking te geven: de bovenkant heeft een coating van effen, krasbestendig rubber voor een eenvoudige look, terwijl de onderkant een stoere uitstraling creëert. De noppen aan de onderkant zorgen voor meer grip, zodat u de speaker overal kunt neerzetten. De tweekleurige afwerking accentueert het functionele design met een vleugje contrast.

Zijaanzicht van de SRS-XB20 van SONY.
De voorkant van de SRS-XB40 van SONY.
Bas zichtbaar maken met een mix van stijlelementen

Het designteam richtte zich met name op de speakereenheid — deze is niet alleen verantwoordelijk voor het diepe basgeluid, maar moest ook echt in het oog springen. Om de eenheid goed op te laten vallen, hebben we de randen voorzien van een meepulserende lichtstrip en het rooster ontworpen met een gaatjespatroon. Hierdoor kunt u het geluid duidelijker horen en trilt de speaker mee als de akoestische druk verandert, zodat u die pittige basfrequenties niet alleen kunt horen, maar ook kunt zien. De ronde vorm van het rooster accentueert het krachtige geluid dat de speaker produceert. Ook de kleur van de behuizing is gekozen met het oog op dit concept: de OPVALLENDE KLEUREN dragen bij aan de visualisatie van het geluid. Met zijn veelzijdige, in het oog springende design biedt deze speaker van top tot teen, vanbinnen en vanbuiten, de ultieme zichtbare bas-ervaring.

Duurzaam maakt veelzijdig

Hibino, design manager

Draadloze speakersystemen met een vaste plaats in huis verdwijnen langzaam. Steeds meer mensen willen compacte speakers die ze mee kunnen nemen en op verschillende plaatsen kunnen gebruiken. Daarom hebben we ons gericht op een duurzaam, mobiel product dat geschikt is voor campings, feestjes en andere gelegenheden waar veelzijdigheid van groot belang is.

Lichtpatronen ontwerpen om de festivalsfeer mee te vangen

Accepteer de Youtube-cookies om deze video te bekijken

Ga naar je cookievoorkeuren hieronder en zorg ervoor dat je de Youtube-cookie inschakelt in het gedeelte 'Functioneel'.

In de wereld van EDM zijn lichteffecten essentieel voor de ervaring. Om de onmiskenbare sfeer van een festival na te bootsen, hebben we een kleurenschema ontworpen dat de dynamische afwisseling tussen hard en zacht geluid reflecteert. De kleurrijke lichtstrip, met koude en warme kleuren voor een chromatisch contrast, pulseert op de maat van de muziek — de perfecte aanvulling op de kenmerkende hoge en lage tonen van het EDM-genre.

We hebben voortgebouwd op onze unieke ritmedetectietechnologie en een algoritme ontwikkeld dat veranderingen in de muziek kan waarnemen — op de maat en in realtime. Het resultaat is een lichtschema dat zich moeiteloos aanpast aan de toon en flow van een nummer en de muziek complementeert met slimme effecten. Ook de eenheid zelf flitst mee op de maat van de muziek, maar niet in een vast patroon: de snelheid waarmee het licht pulseert, hangt af van het nummer. Zo wordt de dynamiek van de lichten tijdens een liveshow nagebootst.

Licht dat uw muziek een boost geeft

Fujiki, designer

Op een muziekfestival voelt u hoe de bas en de lichteffecten u fysiek raken. Dat overweldigende gevoel is wat we met onze speaker wilden opwekken. Natuurlijk zijn ritmedetectie en kleurencombinaties onmisbare aspecten van het lichtontwerp, maar we wisten ook hoe belangrijk het is dat mensen instinctief plezier beleven aan de ervaring.

Het wereldbeeld van festivals demonstreren door intuïtieve communicatie

Er is geen enkel product dat een geheel wereldbeeld kan overbrengen. Daarom is communicatiedesign essentieel. Met dat in het achterhoofd heeft het ontwerpteam een EXTRA BASS-serielogo ontworpen dat de diepe bas centraal stelt en het algemene concept van de serie reflecteert. De tekst van de naam EXTRA BASS heeft verschillende stijlen. Zo is het woord 'BASS' vetgedrukt om de lage frequentie van het product te accentueren en staan de letters dicht op elkaar om het strakke, dichte ontwerp te weerspiegelen. De grafische onderlagen spelen ook een belangrijke rol. De graphics bevatten elementen die doen denken aan het gevoel en geluid van een livemuziekoptreden en creëren een intuïtieve verbinding tussen het product en de muziekfestivalbeleving.

De ontwerpers van de verpakkingen laten de producten op een dynamische manier naar voren komen en hebben een hoogwaardige lay-out gecreëerd die op de bas is gefocust. De bas is meer dan alleen het hart van het productconcept en vormt de basis voor veel functies van het communicatieontwerp.

Het draait allemaal om de bas

Matsuda, designer

Bij productverpakkingen ligt de nadruk normaal gesproken op het design van het product. Voor de EXTRA BASS-serie hebben we er echter voor gekozen om de bas-ervaring in de spotlight te zetten. Onze hele communicatiestrategie draait om dit idee.

Met een spannende fusie van dreunende bastonen en slimme, dynamische lichten gaat de EXTRA BASS-serie het traditionele concept van audiosystemen voorbij. De serie introduceert een nieuwe focus: het mogelijk maken voor mensen om in grote groepen een geweldige muziekervaring te delen, waar ze ook zijn.

*Beschikbaarheid van het product verschilt per regio en land.