Navigatie overslaan

The Music Man: Phil Nicolo

Een GRAMMY® Award-winnende muziekproducer over hi-res audio en meer

De prachtige geluiden van zijn vaders favoriete opera's hebben Phil Nicolo al van jongs af aan omringd. En nadat hij de rock-'n-roll van een beroemd Brits viertal hoorde en zich liet meeslepen door 'Beatlemania', was Nicolo vastberaden een carrière na te streven waarin hij altijd zou kunnen genieten van muziek. Sinds de opening van zijn eerste studio op de zolder van zijn ouders heeft Nicolo o.a. met Aerosmith, Bob Dylan en Lauryn Hill gewerkt. Deze Amerikaanse, met een GRAMMY® Award bekroonde muziekproducer, studio-eigenaar, mixer en masteringtechnicus produceert samen met zijn tweelingbroer Joe muziek voor topartiesten en aanstormend talent. 

Lees verder voor meer over Nicolo's levenslange passie voor muziek, over zijn advies voor mensen die graag muziekproducer willen worden, en over hoe hi-res audio de kwaliteit van muziek verbetert voor zowel fans als iedereen die in de muziekindustrie werkt.

 V: Wat is uw eerste herinnering aan muziek? 

Nicolo: Mijn allereerste herinnering aan muziek is nog van voor ik kon praten. Mijn vader was een enorme fan van opera. Daardoor ben ik opgegroeid met van alles van 'La Traviata', 'Rigoletto' en 'Aida' van Giuseppe Verdi tot 'Tosca', 'La Bohème' en 'Madama Butterfly' van Giacomo Puccini en 'De barbier van Sevilla', 'La Cenerentola' en 'La Gazza Ladra' van Gioachino Rossini, om er maar een paar te noemen. Doordat ik al zo vroeg met zulke prachtige muziek in aanraking kwam, ontwikkelde ik passie en liefde voor alle vormen van muziek. En toen ik in 1964 de Beatles hoorde, wist ik het zeker: muziek moest onderdeel zijn van mijn toekomst.

V: Hoe is uw muziekcarrière begonnen?

Nicolo: In ons derde jaar aan Temple University hebben mijn tweelingbroer en ik een studio opgezet in de zolder van onze ouders. We verkochten audioapparatuur via een verkoper (Stereo Discounters) en al het geld dat we verdienden, staken we weer in onze studio.

V: Hoe was het om uw eigen studio te openen? 

Nicolo: De studiozolder was een fantastisch begin, maar uiteindelijk zijn we uit de zolder van onze ouders vertrokken en hebben we in 1980 onze eerste echte studio geopend in het centrum van Philadelphia, met de naam Studio 4 Recording. We hadden een hoop onverwachte uitdagingen. Het is één ding om een goede opname te maken, maar het is iets heel anders om een nieuw bedrijf te marketen. We hebben de studio geleidelijk opgebouwd door vol te houden, hard te werken en zoveel mogelijk dingen te doen (soms voor erg weinig geld, puur om de rekeningen te kunnen betalen). Met geduld en volharding zijn we een van de top opnamefaciliteiten in Philadelphia geworden.

V: Hoe is het om met uw broer Joe te werken?

Nicolo: Het is een fantastisch partnerschap. We mogen dan een tweeling zijn, maar we zien de dingen toch echt anders. Mijn broer en ik hebben wel een vergelijkbare smaak in muziek, maar onze smaken verschillen ook wezenlijk. Joe neigt meer naar hiphop en ik iets meer naar rock. Ik mix graag en zit iets liever achter de knoppen dan hij, dus als we samenwerken, komt het nogal eens voor dat ik hem wegduw omdat ik het liever zelf doe!

V: Welke eigenschappen heeft een muziekproducer nodig om succesvol te kunnen worden? 

Nicolo: Om te slagen als producer moet je kunnen luisteren en kunnen communiceren met een artiest. Maar ik zou zeggen dat geduld wel de allerbelangrijkste eigenschap is waar een producer over moet beschikken. Het is erg belangrijk om artiesten hun eigen ideeën te laten uitproberen, ook al lijken ze raar. Als je je op een pad begeeft, vooral eentje dat nogal ongewoon lijkt, weet je nooit waar je uitkomt. Je weet nooit wanneer dat geniale moment zich ontvouwt.

V: Met welke artiesten hebt u het liefst samengewerkt en wat is uw favoriete muziekgenre om te produceren? 

Nicolo: Ik heb heel veel geluk gehad en heb met vele fantastische artiesten mogen werken. Het is dan ook moeilijk om er maar een paar uit te kiezen. Boven aan de lijst zouden bluesmuzikant Taj Mahal en R&B-zangeres Lauryn Hill staan. Dit zijn allebei geweldige artiesten die elke keer weer 110 procent geven en dat ook van anderen verwachten. 

Ik houd van allerlei soorten producties en heb het geluk gehad dat ik ook in allerlei soorten muziekgenres heb mogen werken, maar mijn favoriete genre is toch wel traditionele jazz.

V: Als u met elke willekeurige muzikant zou kunnen werken, levend of overleden, wie zou dat dan zijn? 

Nicolo: Daar hoef ik niet over na te denken; dat is John Lennon. Het was fantastisch om met Yoko Ono te werken aan de heruitgave van het solowerk van John. Het was een eer geweest met hem persoonlijk te mogen werken.

V: Wat is het trotste moment in uw carrière tot nu toe?

Nicolo: Ik was het trotst toen we in 2005 de GRAMMY® Award wonnen voor de mix en mastering van het salsa/merengue hitalbum 'Across 110th Street' van het Spanish Harlem Orchestra. Het was geweldig om een GRAMMY® te winnen in een muziekgenre dat ik nog niet helemaal in de vingers had. Het salsagenre heeft net als elk muziekgenre heel eigen geluiden, structuren, arrangementen, dynamiek en instrumenten. Het duurde wel even voordat ik doorhad wat deze aspecten allemaal waren en hoe ze worden toegepast in salsamuziek. Ik ben Aaron Levinson, de producer, dankbaar dat hij me de liefde en passie van salsamuziek heeft leren kennen.

V: Wat vindt u van hi-res audio?

Nicolo: Voor iedereen voor wie muziek zijn leven is, is hi-res audio enorm belangrijk. Het is tragisch dat, hoewel muziek de laatste jaren vooruit is gegaan, de geluidskwaliteit juist minder is geworden vanwege het gebruik van mp3's en streaming. Het is tijd dat we die trend omkeren door mensen te informeren en bloot te stellen aan fantastisch geluid. Naarmate meer muziekliefhebbers hi-res audio ervaren, denk ik dat ze zich zullen realiseren hoeveel beter en mooier dit eigenlijk wel niet is. Waarom zou je niet naar je favoriete artiest luisteren met geweldige details en helderheid? 

V: Op welke manier leert u anderen over geluidskwaliteit en muziek? En waarom vindt u dit belangrijk? 

Nicolo: In 2003 ben ik opgenomen in de Temple University Communication Hall of Fame. Ze nodigden me uit om lessen te verzorgen in geavanceerde technieken voor muziekopnamen, en sinds die tijd geef ik les. Het is fantastisch om jonge mensen om je heen te hebben, zelf dingen opnieuw te ontdekken en nieuwe dingen te leren. Ik leer anderen graag over geluidskwaliteit en muziekproductie. Als we een hoog kwaliteitsniveau in alle aspecten van muziek willen behouden, van geluid tot productie tot creatie, dan is het doorgeven van kennis cruciaal.

Muziek en leven: trends en nieuws voor muziekliefhebbers.