Artikel-ID : 00079930 / Laatst gewijzigd : 12/07/2018Afdrukken

Problemen met batterijen oplossen

    Batterijen zijn verbruiksartikelen. Dat betekent dat ze tijdens de levensduur van een computer regelmatig vervangen moeten worden. Raadpleeg de brochure Regulations, Guarantee, EULA and Service Support voor informatie over de garantievoorwaarden van je batterij.

    Als je batterij versleten is, kun je in deSony Store Online of bij een plaatselijke dealer een nieuwe batterij voor je VAIO kopen.
    Als de batterij van je VAIO-model niet langer in de kleinhandel verkrijgbaar is, kun je ze misschien nog als serviceonderdeel kopen. Neem contact op met onze diensten voor de prijs en beschikbaarheid.

     


    Je kunt met een van de volgende batterijproblemen te maken krijgen:

    • De batterij verliest lading terwijl de VAIO uitgeschakeld is
    • De VAIO werkt niet meer op de batterij/kan niet meer worden opgeladen
    • De VAIO toont een foutbericht met de melding dat de batterij geen originele Sony-batterij is

    De batterij verliest lading terwijl de VAIO uitgeschakeld is


    Sommige VAIO-computers onttrekken een minimale hoeveelheid aan energie aan de batterij, zelfs wanneer de computer volledig uitgeschakeld is. Zo zijn deze computers ontworpen en dit kan niet worden gewijzigd.
    Als je de computer wilt bewaren zonder ladingverlies van de batterij, moet je de batterij verwijderen.

    Opmerking: het opstarten van de computer kost vrij veel vermogen en kan veel batterijlading verbruiken.


    De VAIO werkt niet meer op de batterij of kan niet meer worden opgeladen


    1. Verwijder de batterij uit de VAIO en controleer de batterij en de VAIO op schade, vuil en corrosie op de contactpunten van de batterij.

      contactpunt van batterij
      Afbeelding 1 - Schone batterijcontactpunten
    2. Plaats de batterij terug en zorg dat ze goed wordt geplaatst en vergrendeld.


      Afbeelding 2 - Batterijvergrendeling
    3. Test de VAIO, indien mogelijk, met een andere batterij van hetzelfde type om te zien of het probleem door de batterij zelf wordt veroorzaakt. Als de batterij de oorzaak van het probleem is, kunt u overwegen een nieuwe batterij aan te schaffen.
    4. Als u niet zeker weet wat de oorzaak van het probleem is of als u meer vragen hebt, kunt u contact opnemen met VAIO Support.

    De VAIO toont een foutbericht met de melding dat de batterij geen originele Sony-batterij is


    WAARSCHUWING: Batterijen van derden zijn mogelijk niet conform de veiligheidsrichtlijnen ontworpen en kunnen gevoeliger zijn voor oververhitting.

    Als je onlangs een nieuwe batterij voor je VAIO hebt aangeschaft en je dit bericht te zien krijgt, raden wij je aan met de batterij terug te gaan naar de leverancier.

    In zeldzame omstandigheden kan dit bericht bij een originele Sony-batterij worden weergegeven.
    Dit kan zich voordoen in de volgende gevallen:

    • De batterij is niet goed geplaatst en vergrendeld
    • Er is een probleem met de contactpunten van de batterij
    • Er is een probleem met het interne geheugen van de batterij
    Als dit gebeurt, moet u contact opnemen met de leverancier waar u de batterij hebt gekocht of contact opnemen met VAIO Support.