Artikel-ID : 00228285 / Laatst gewijzigd : 14/08/2019

Hebt u problemen met uw afstandsbediening? Dit zijn de vijf meest voorkomende problemen en hoe u deze kunt oplossen

    Afstandsbedieningen: eenvoudige voorwerpen die u de volledige controle over uw tv geven. De afstandsbediening is de belangrijkste interface die u voor uw tv gebruikt, dus zorg ervoor dat deze goed werkt. Hier volgt onze gids met de vijf meest voorkomende problemen en bijbehorende oplossingen.

    1. Fysieke schade
    2. Trage reactietijd
    3. Spraakfunctie werkt niet
    4. Knoppen werken niet
    5. Andere problemen


    Maar voordat we beginnen... Onze aanbevolen snelle oplossing

    Voordat u een van de stappen voor probleemoplossing in deze handleiding gaat uitvoeren, raden wij u aan de batterijen ongeveer één minuut uit de afstandsbediening te halen. Plaats de batterijen vervolgens in de goede richting (-/+) terug.

    Als het probleem aanhoudt, raden we u aan de meest geschikte oplossing te kiezen op basis van de symptomen die in de inhoudsopgave worden beschreven. 

     


     

    1. Fysieke schade

      Bent u per ongeluk op uw afstandsbediening gaan zitten of is deze op de vloer gevallen? Als er zichtbare tekenen van beschadiging zijn of als u uw tv niet kunt bedienen met de afstandsbediening, raden wij u aan een vervangend exemplaar aan te schaffen bij onze aanbevolen leverancier van reserveonderdelen, EET Europarts Ltd.

     


    1. Trage reactietijd

      Als uw tv traag is of niet reageert, probeer dan deze eenvoudige tips:

    a. Verwijder eventuele obstakels die de IR-ontvanger van de tv bedekken
    b. Probeer de afstand tussen de afstandsbediening en de tv te verkleinen
    c. Verwijder de batterijen, wacht één minuut en plaats de batterijen in de goede richting (-/+) terug
    d. Controleer of u nieuwe batterijen nodig hebt
    e. Voer een power-reset uit: haal het netsnoer van de tv één minuut (twee minuten voor Android TV's) uit het stopcontact en steek het weer in het stopcontact.
    f. Voer een software-update voor uw tv uit
    g. Herstel de fabrieksinstellingen*

    Opmerkingen: 

    • De reactiesnelheid van de tv en afstandsbediening worden bij elke firmware-update verbeterd. Als het probleem nog steeds optreedt, wacht dan op de volgende firmware-update
    • * BELANGRIJK:
      • Voor Android TV's: houd er rekening mee dat als u de fabrieksinstellingen herstelt, alle gegevens en instellingen van uw tv (waaronder informatie over instellingen voor Wi-Fi en bekabeld netwerk, Google-account en andere aanmeldingsgegevens, Google Play en andere geïnstalleerde apps) worden gewist en dat de tv daarna weer de status van het moment van aankoop heeft.
      • Voor niet-Android TV's: Bij deze procedure worden de videokalibratie-instellingen van de tv gereset.

    Klik hier om te controleren of uw model wel of geen Android TV is.


    3. Spraakfunctie werkt niet

    Als u problemen ondervindt met zoeken via spraak of opdrachten, kunt u iets andere oplossingen proberen, afhankelijk van uw model.

    Controleer na elke stap of het probleem is opgelost:

    a. Ziet u een oranje lampje branden wanneer u op de MIC-knop drukt? 

    i. [Ja] ga naar stap [e.]
    ii. [Nee] 

    b. Verwijder de batterijen, wacht één minuut, plaats de batterijen in de goede richting (-/+) terug
    c. Controleer of u nieuwe batterijen nodig hebt
    d. Controleer het lampje in stap [a.] opnieuw
    e. Probeer de afstandsbedieningen opnieuw te koppelen via Bluetooth

    i. Voor een touchpad-afstandsbediening
    ii. Voor IR-afstandsbedieningen met spraakbediening 

    f. Voer een power-reset uit: haal het netsnoer van de tv één minuut (twee minuten voor Android TV's) uit het stopcontact en steek het weer in het stopcontact. Voor Android TV's kunt u ook een reset uitvoeren door de aan-uitknop op de afstandsbediening vijf seconden ingedrukt te houden
    g. Voer een software-update voor uw tv uit
    h. Herstel de fabrieksinstellingen*

    • * BELANGRIJK:
      • Voor Android TV's: houd er rekening mee dat als u de fabrieksinstellingen herstelt, alle gegevens en instellingen van uw tv (waaronder informatie over instellingen voor Wi-Fi en bekabeld netwerk, Google-account en andere aanmeldingsgegevens, Google Play en andere geïnstalleerde apps) worden gewist en dat de tv daarna weer de status van het moment van aankoop heeft.
      • Voor niet-Android TV's: Bij deze procedure worden de videokalibratie-instellingen van de tv gereset.

    Klik hier om te controleren of uw model wel of geen Android TV is.


     

    4. De knoppen werken niet

    Een handige tip: controleer of de IR-sensor werkt met de camera op uw smartphone.

    i. Schakel de camera op uw smartphone in
    ii Druk vervolgens op een willekeurige knop op de afstandsbediening terwijl u deze op de camera van de smartphone richt
    iii. Als u een straal in het beeld ziet, werkt het. 
    Druk op een willekeurige knop op de afstandsbediening terwijl u deze op de camera van de smartphone richt
     

    Vervolgens moet u twee snelle stappen uitvoeren:

    I. Verwijder eventuele obstakels die de IR-ontvanger van de tv bedekken
    II. Probeer de afstand tussen de afstandsbediening en de tv te verkleinen


    Als u niets ziet, raden we u aan de volgende oplossingen te proberen en na elke stap te controleren of het probleem is opgelost:

    a. Verwijder de batterijen, wacht één minuut, plaats de batterijen in de goede richting (-/+) terug
    b. Controleer of u nieuwe batterijen nodig hebt
    c. Voer een power-reset uit: haal het netsnoer van de tv één minuut (twee minuten voor Android TV's) uit het stopcontact en steek het weer in het stopcontact. Voor Android TV's kunt u ook een reset uitvoeren door de aan-uitknop op de afstandsbediening vijf seconden ingedrukt te houden
    d. Voer een software-update voor uw tv uit
    e. Herstel de fabrieksinstellingen*

    • *BELANGRIJK:
      • Voor Android TV's: houd er rekening mee dat als u de fabrieksinstellingen herstelt, alle gegevens en instellingen van uw tv (waaronder informatie over instellingen voor Wi-Fi en bekabeld netwerk, Google-account en andere aanmeldingsgegevens, Google Play en andere geïnstalleerde apps) worden gewist en dat de tv daarna weer de status van het moment van aankoop heeft.
      • Voor niet-Android TV's: Bij deze procedure worden de videokalibratie-instellingen van de tv gereset.

    Klik hier om te controleren of uw model wel of geen Android TV is.


    5. Andere problemen

    Lijkt niks te helpen? We hebben een Knowledge Base vol handige tips en trucs. We weten zeker dat u daar een oplossing vindt, hoe uniek uw probleem ook is. Ga naar onze ondersteuningswebsite, ga naar de productpagina van uw tv en typ uw probleem of een aantal trefwoorden in de zoekbalk.