Artikel-ID : 00279746 / Laatst gewijzigd : 01/08/2022Afdrukken

Mijn tv gaat niet aan en reageert niet

    BELANGRIJK: Dit artikel is alleen van toepassing op specifieke producten. Controleer de toepasselijke producten bovenaan dit artikel.

    Als uw tv niet aangaat en niet reageert, kunt u een aantal stappen volgen om te controleren of uw tv nog werkt.

    • Een tv zonder stroom betekent dat u geen led-signaal of iets dergelijks op het scherm ziet.
    • Als u een zwart scherm met letters of een scherm vol driehoeken ziet, moet u mogelijk op de knop Input op uw afstandsbediening drukken om naar het juiste invoerkanaal te gaan. Deze bevindt zich meestal linksboven op uw afstandsbediening, tegenover de aan-uitknop.
    • Als het led-lampje van de tv rood knippert, ga dan naar dit artikel over het knipperen van het rode lampje.

    Stap 1: Gebruik de aan-uitknop op uw tv

    Uw tv heeft een aan-uitknop op de tv. U vindt de locatie van de aan-uitknop in uw opstartgids of naslaggids (beschikbaar op de productpagina van uw tv op deze ondersteuningswebsite). Controleer of u de tv met die knop kunt inschakelen, omdat de afstandsbediening misschien kapot is of de batterijen leeg zijn.

    Stap 2: Controleer of de voedingskabel goed is aangesloten en schakel het apparaat uit en weer in

    De eerste controle die u altijd moet uitvoeren is controleren of de voedingskabel van de tv goed is aangesloten op zowel de tv als het stopcontact. Soms stoten huisdieren of stofzuigers tegen de kabel waardoor deze loslaat. Duw de kabel stevig aan en probeer de tv in te schakelen. Als u een kabel met een adapterblok gebruikt, zorg er dan voor dat de kabel ook stevig op het toegangspunt van de adapter is aangesloten.

    Nu u aandacht schenkt aan de voedingskabel geeft, is het ook een uitstekende gelegenheid om het meest elementaire type tv-reset uit te voeren: de aan-uitcyclus. Haal de kabel uit het stopcontact, wacht 30 seconden en steek de kabel opnieuw in. Zorg er nogmaals voor dat alles stevig is aangesloten.

    Stap 3: Controleer het stopcontact of de stekkerdoos

    Het kan in zeldzame gevallen voorkomen dat het stopcontact of de stekkerdoos defect is. Gebruik een ander elektronisch apparaat waarvan u weet dat het werkt, en probeer het stopcontact en de stekkerdoos om te zien of het werkt.

    Stap 4: Koppel alle externe apparaten los

    Koppel alles los dat op uw tv is aangesloten: console, settopbox, Soundbar, etc. Een aangesloten apparaat is mogelijk defect en veroorzaakt dit probleem. Als alle externe apparaten zijn losgekoppeld, probeert u de tv opnieuw IN te schakelen.

    Stap 5: Probeer de fabrieksgegevens geforceerd opnieuw in te stellen (ANDROID TV en GOOGLE TV)

    De laatste stap die u kunt proberen is een geforceerde reset van de fabrieksgegevens. U voert een handmatige reset uit door op de knoppen te drukken en de kabel aan te sluiten.

    Als deze stappen de situatie helaas niet verhelpen, moet uw tv worden gerepareerd.