Wat moet ik doen als er geen geluid, geluid van slechte kwaliteit of een vreemd geluid (klikken, kraken, ratelen) uit mijn tv komt?
Je hoort een vreemd geluid
Als je tv in stand-by staat of speelt terwijl het geluid gedempt is, kun je af en toe een vreemd geluid (klikken, kraken, ratelen) horen.
Dat geluid is gewoon het gevolg van de mechanische samentrekking en uitzetting van bepaalde onderdelen in je tv. Het kan hoorbaar zijn tijdens het afspelen, tot één uur na het uitschakelen of wanneer je de tv koud inschakelt. Dit symptoom is volkomen normaal en kan niet worden verholpen door Sony.
Helemaal geen geluid of slecht geluid
Als je helemaal geen geluid hoort of als de audiokwaliteit ontoereikend is, volg je de onderstaande stappen om het probleem op te lossen. Elke van deze afzonderlijke stappen kan een oplossing bieden.
Controleer de interne luidsprekers (ingebouwd in de tv)
1. Om te bepalen of het probleem wordt veroorzaakt door de interne luidsprekers van de tv en niet door een extern geluidssysteem, koppel je de HDMI-verbinding van alle audio-apparaten los.
2. Druk op de knop Volume+ op de afstandsbediening van de BRAVIA om het volume te verhogen. Als de gewone afstandsbediening van de tv niet reageert, probeer je het met een andere afstandsbediening die de tv kan bedienen.
3. Druk op de knop MUTE van de afstandsbediening om te controleren of het geluid niet per ongeluk gedempt is. Als je nog steeds geen geluid hoort, druk je nogmaals op de MUTE-knop om het geluid te herstellen.
4. Als het geluid nog steeds niet naar wens is, reset je alle geluidsinstellingen door te drukken op de knoppen Home >Settings > Sound > Reset (Home > Instellingen > Geluid > Resetten) en selecteer je de gewenste geluidsinstelling.
OPMERKING: Voor Android Oreo (OSV-O) staat het Instellingen-pictogram in de rechterbovenhoek.
5. Zorg dat je in de instelling [Sound] (Geluid) [Speakers] (Luidsprekers) instelt op [TV Speakers] (Tv-luidsprekers). Als de luidsprekers ingesteld zijn op [Audio System] (Audiosysteem), geven de luidsprekers van de tv geen geluid, ongeacht de volumeregeling van de tv.
Controleer de externe luidsprekers (Monolithisch/Geluidsbalk/ Home Cinema-systeem)
1. Wanneer je externe luidsprekers gebruikt en aansluit via HDMI, moet je een High Speed HDMI-kabel gebruiken.
- Als je geen set-top-box gebruikt: Zorg dat het audiosysteem is aangesloten op de TV HDMI-aansluiting die aangeduid is als HDMI ARC (Audio Return Channel).
- Als je wel een set-top-box gebruikt: Zorg dat je het externe geluidssysteem aansluit op de set-top-box en niet rechtstreeks op de tv!
2. Zodra het externe systeem is aangesloten op de tv, zal de audio niet werken tot je volgende instelling selecteert op het tv-menu: Gebruik de afstandsbediening van de tv om Options (Opties)> te selecteren en scroll omlaag naar Speakers > Audio System (Luidsprekers > Audiosysteem).
Controleer de kabels & externe apparaten
1. Controleer of alle kabels goed aangesloten zijn. Maak ze indien nodig los en sluit ze opnieuw aan.
2. Een van de kabels kan defect zijn. Vervang ze daarom indien mogelijk door andere kabels van hetzelfde type.
3. Als je een extern apparaat gebruikt, vervang je het door een apparaat waarvan je weet dat het goed werkt.
De installatie van de laatste softwareversie controleren
Als je een verouderde softwareversie hebt, kunnen sommige of alle kanalen verstoord zijn. Controleer je softwareversie en voer indien nodig een update uit.
De tv-software automatisch updaten
De tv-software handmatig updatenDe tv resetten
Als er echt geen andere mogelijkheid is, zet je de tv terug naar de fabriekswaarden.
BELANGRIJK: Je persoonlijke instellingen en geprogrammeerde tv-kanalen & en services zullen worden verwijderd en moeten achteraf worden hersteld.
Nog steeds geen oplossing gevonden? Neem contact op met Sony via de tab Contact us (Neem contact op met ons) op de ondersteuningswebsite.