Problemen met tv-beeld en -scherm oplossen
Er zijn lijnen op het scherm, het scherm is wazig, heeft dubbele beelden, is te helder of donker, of heeft vreemde kleuren.
Dit artikel biedt hulp bij het identificeren en oplossen van scherm- en beeldproblemen. Scherm- en beeldproblemen zijn abnormale veranderingen in het beeld dat op het tv-scherm wordt weergegeven. Typische voorbeelden zijn horizontale of verticale lijnen over het scherm, verschoven kleuren of 'beeldbloedingen' veroorzaakt door fysieke schade.
- U kunt onze voorbeeldencatalogus met referentiefoto's verderop in het artikel raadplegen. Ga naar de voorbeeldfoto's.
- De stappen voor probleemoplossing zijn van toepassing op de meeste, zo niet alle, beeldproblemen, tenzij u te maken hebt met fysieke schade.
Stap 1: Is het beeldprobleem van toepassing op het hele tv-scherm of alleen op specifieke content of momenten?
Voordat we beginnen met het oplossen van problemen, moeten we vaststellen of:
- Het beeldprobleem altijd aanwezig is op het scherm, ongeacht waar u naar kijkt. Het zichtbaar is als u het instellingenmenu opent.
- Het beeldprobleem beperkt blijft tot een specifieke situatie: bij gebruik van een app of een bepaald apparaat (bijvoorbeeld een console of settopbox), of andere situaties.
- Het beeldprobleem te maken heeft met pixels, niet met lijnen of kleuren.
U kunt een snelle controle uitvoeren door het menu Instellingen te openen om te zien of het beeldprobleem zichtbaar is.
Stap 2: Wat zijn de mogelijke stappen voor het oplossen van problemen met het tv-beeld?
Het beeldprobleem is altijd zichtbaar op het scherm (zelfs op het beginscherm of in het instellingenmenu)
- Controleer uw tv-scherm op fysieke schade (deuken, scheuren, barsten, enz.). Het scherm kan beschadigd zijn als er tv een klap heeft gehad waardoor er fysieke schade aan het scherm is ontstaan. Gewoonlijk zal de plaats van de klap de oorsprong van de beeldvervorming zijn. Lijnen als gevolg van fysieke schade zijn gewoonlijk zowel horizontaal als verticaal met een zichtbaar inslagpunt (zie onderstaande afbeelding).
- Als uw tv fysieke schade vertoont, neem dan contact op met een van de geautoriseerde servicecentra van Sony om de beste oplossing voor u te vinden.
- Als u geen fysieke schade kunt waarnemen, probeert u de tv uit en weer in te schakelen: haal de stekker uit het stopcontact, wacht 30 seconden en steek de stekker weer in het stopcontact om de tv opnieuw in te stellen.
- Als dit niet helpt, maak dan duidelijke foto's van het probleem dat u ondervindt. De foto's moeten worden gemaakt onder normale lichtomstandigheden, waarbij de tv content weergeeft die u normaal gesproken zou bekijken. Zorg ervoor dat u een foto maakt waarop de vier hoeken van de tv zichtbaar zijn, en een close-upfoto die is scherpgesteld op het betreffende gebied van het scherm. Neem contact met ons op als u de foto's hebt genomen.
Het beeldprobleem is alleen zichtbaar in specifieke gevallen of momenten
Als het duidelijk is dat het beeldprobleem niet van invloed is op de hele tv, kunnen we specifieke problemen proberen op te lossen. Deze worden mogelijk veroorzaakt door:
- Slechte signaalsterkte van internet of omroep (dit kan tijdgebonden zijn)
- Een storing of bug (bijv. een app of console die opnieuw moet worden opgestart)
- Kabelaansluiting of defecte kabel (slecht aangesloten gameconsole of settopbox, oude kabel)
- Beeldinstellingen
- Het is inherent aan de technologie die onder bepaalde omstandigheden wordt gebruikt
Blijf lezen voor meer details.
Schommelingen in de signaalsterkte
U ondervindt mogelijk internetproblemen of een probleem met uw serviceprovider, wat de beeldkwaliteit en -scherpte kan beïnvloeden. Gewoonlijk is dit tijdelijk, maar het kan geen kwaad om uw router opnieuw op te starten of de websites van de serviceprovider te raadplegen voor meer informatie.
U hebt mogelijk last van een bug of afwijking
Als u plotseling een vreemd beeld ervaart wanneer u een tv-app, gameconsole, settopbox of ander apparaat gebruikt, kan dit een afwijking zijn. Start het apparaat opnieuw op. Haal de stekker van de tv uit het stopcontact, wacht 30 seconden en sluit de stekker weer aan om te zien of het probleem hiermee is opgelost.
Controleer de kabelaansluiting of probeer een andere kabel
Controleer of alle kabels van en naar de tv correct zijn aangesloten (soms raken ze bij het schoonmaken los). U kunt ook proberen een kabel te vervangen om te zien of de situatie hiermee verbetert (vervang bijvoorbeeld de HDMI-kabel die is aangesloten op uw gameconsole als het probleem zich daar voordoet).
Wijzig of reset de beeldinstellingen
Misschien zijn de beeldinstellingen die u gebruikt niet ideaal voor de content die u bekijkt (bijvoorbeeld problemen met contrast en helderheid). Ga naar de beeldinstellingen van de tv en stel deze opnieuw in op de standaardwaarden als u ze eerder hebt gewijzigd. Probeer anders de instellingen te optimaliseren voor de content die u bekijkt.
De beeldinstellingen van de tv aanpassen
Het is inherent aan de technologie (LCD en OLED)
Soms kan de combinatie van beelden en tv-technologie verschijnselen zoals beeldruis of het bloeden van het backlight (LCD-tv's) veroorzaken. Hoewel dit onvermijdelijk is, zijn er bepaalde instellingen die u kunt aanpassen om de situatie te verbeteren. Bekijk deze artikelen voor meer informatie:
- Er is sprake van trillende, flikkerende of knipperende beeldruis wanneer ik video's met donkere scènes bekijk
- Wit backlight op LCD-tv's wanneer u naar donkere scènes kijkt
Als het gaat om OLED-tv's kan het ook beeldretentie zijn. Beeldretentie houdt in dat u heel kort het vorige beeld ziet wanneer u van scherm wisselt. Lees ons artikel over beeldretentie en hoe inbranden voorkomen kan worden.
Beeldproblemencatalogus: beschrijving en visuele voorbeelden
Fysieke schade
De integriteit van uw tv-scherm is aangetast door een fysieke impact. Neem contact op met een van de geautoriseerde servicecentra van Sony om de beste oplossing voor u te vinden.
Lijnen op het scherm (verticale/horizontale lijnen, banden)
Op het tv-scherm worden verticale of horizontale lijnen weergegeven in rood, blauw, groen, wit of zwart. De lijnen lopen over het hele scherm.
Mozaïek/geblokt beeldruis of vervormd beeld
Het beeld is vervormd, waardoor het er geblokt en mozaïekachtige uitziet.
Grote vlekken of verkleuring van het scherm
Wazig scherm (wazig, vaag, dof)
Het tv-beeld is onduidelijk en wazig, het beeld is niet scherp. Het beeld kan er uitzien alsof het achterloopt.
Dubbel beeld (spiegelbeeld, dubbel beeld)
Het tv-beeld ziet eruit alsof er een spiegelbeeld is dat net niet synchroon loopt, waardoor u een dubbel beeld ziet.
Wolkachtige, witte schaduw of heldere plekken als er geen input is of als er zeer donkere scènes worden bekeken (onregelmatigheid, bloeden van het backlight, strepen)
Het tv-beeld ziet er fragmentarisch of vlekkerig uit wanneer u naar zeer donkere scènes kijkt of wanneer het tv-scherm zwart is.
Zwart scherm
Het scherm is helemaal zwart
Beeldcontrast: te helder of te donker
Het tv-beeld lijkt te helder of te donker, ver buiten de gebruikelijke instelgrenzen.
Grijs scherm of geen kleuren
Het tv-scherm wordt grijs wanneer u content bekijkt.
Abnormale kleuren op het scherm (solarisatie, geen kleur, vervaagd, menging/spreiding van kleuren)
Kleuren van tv-beelden lijken overbelicht of omgekeerd (de helderste kleuren worden bijvoorbeeld donker) of beelden hebben een abnormaal kleurenschema.