Artikel-ID : 00264690 / Laatst gewijzigd : 20/07/2021

Hoe los ik internetproblemen op mijn tv op?

    Er zijn drie belangrijke internetproblemen die u zou kunnen ondervinden: Een probleem met de netwerkverbinding, een probleem met de kwaliteit van het internet en problemen met apps. In elke alinea worden kort enkele oplossingen besproken.
    Klik op de koppeling om snel naar de alinea te gaan:

    Mijn tv is verbonden met het netwerk, maar ik heb geen internet. 

    De router resetten

    Gebruik eerst uw smartphone of computer om te controleren of het Wi-Fi-netwerk werkt. Als andere apparaten ook geen verbinding kunnen maken met het netwerk, moet u zich specifiek richten op de router. De eenvoudigste manier om problemen met een router op te lossen is door deze uit het stopcontact te halen, de stekker één minuut uit het stopcontact te laten en vervolgens weer in het stopcontact te steken. Met dit eenvoudige proces wordt uw router gereset. Houd er rekening mee dat het herstarten enkele minuten kan duren. 

    Als dit uw internetnetwerk niet heeft hersteld, kan het probleem worden veroorzaakt door uw internetprovider. Als er momenteel een storing is bij uw internetprovider, kunnen bepaalde indicatielampjes op uw router knipperen. Als dit het geval is, kunt u contact opnemen met uw internetprovider en controleren of er technische problemen zijn. 

    De tv resetten

    Als uw smartphone of computer is verbonden met het Wi-Fi-netwerk, moeten we naar de tv kijken. 

    Haal de stekker van uw tv uit het stopcontact, wacht een minuut en steek de stekker weer in het stopcontact. Dit proces heet een aan-uitcyclus en is de snelste methode om uw tv weer op gang te helpen als er problemen zijn met uw tv. Als u een Android TV hebt, kunt u de aan-uitknop op de afstandsbediening vijf seconden ingedrukt houden om een zachte reset te activeren. Beide methoden werken. 

    Als het probleem niet is opgelost met deze reset, moet u mogelijk de fabrieksinstellingen herstellen:

    Korte samenvatting

    1. Controleer of uw internetverbinding wel werkt met een ander apparaat.
    2. Hebben alle apparaten last van hetzelfde probleem? Schakel uw router uit en weer in door de stekker uit het stopcontact te halen of controleer of er problemen zijn bij uw internetprovider.
    3. Heeft alleen de tv last van het probleem? Schakel de tv uit en weer in door de stekker uit het stopcontact te halen.
    4. Als het probleem zich blijft voordoen, probeert u of het probleem wordt verholpen door de fabrieksinstellingen van de tv te herstellen.

    Mijn tv is verbonden, maar mijn internet is traag, en ik heb last van vertraging.

    De meest voorkomende oorzaak is dat uw netwerk traag is. Het netwerk vertraagt bij overbelasting (bijvoorbeeld tijdens piekuren) of als uw draadloze signaal niet sterk genoeg is.
    Controleer eerst de signaalsterkte van uw tv door te kijken naar het pictogram van het Wi-Fi-netwerk in de netwerkinstellingen. Een compleet pictogram geeft een sterk signaal aan. 

    Een mogelijke tijdelijke oplossing is het overschakelen naar een ander Wi-Fi-signaal. De meeste routers hebben twee signalen: Een signaalfrequentie van 2.4 GHz en een van 5 GHz. Vaak zijn ze zichtbaar als twee beschikbare Wi-Fi-netwerken (sommige routers gebruiken dezelfde naam voor beide).
    Het signaal van 2.4 GHz heeft een lagere snelheid, maar een groter bereik, terwijl het signaal van 5 GHz sneller is, maar een minder groot bereik heeft dan de frequentie van 2.4 GHz. Afhankelijk van de plaatsing van uw tv en router kan het wisselen tussen deze twee opties uw situatie verbeteren. 

    Ten slotte kunt u er altijd voor kiezen om een ethernetkabel te gebruiken om uw tv aan te sluiten op uw router om te voorkomen dat uw netwerkprestaties af en toe slechter worden. 

    Korte samenvatting

    1. Traag internet is meestal gerelateerd aan drukte op het netwerk (piekuren, veel mensen die gebruikmaken van Wi-Fi, downloaden, streamen, enz.).
    2. Probeer te schakelen tussen uw 2.4 GHz- en 5 GHz Wi-Fi-netwerk als beide beschikbaar zijn. 
    3. Gebruik (tijdelijk) een ethernetkabel om uw router op de tv aan te sluiten. 

    Mijn tv is verbonden met internet, maar een app wordt niet geladen of werkt niet (andere apps werken prima).

    Als uw netwerkverbinding in orde is en uw tv is verbonden met internet, maar één app (bijv. YouTube of een streamingservice) werkt niet goed, dan moet u zich specifiek richten op de app. 

    Zorg er ten eerste voor dat u altijd de nieuwste versie van de app hebt geïnstalleerd. Zoek naar de app in de Google Play Store om dit te controleren. 

    Ten tweede kan de app zich om technische redenen afwijkend gedragen. U kunt dit oplossen door de app te stoppen (als u een Android TV hebt) of de stekker van uw tv een minuut uit het stopcontact te halen (aan/uit-cyclus). 

    Ten derde werkt de app mogelijk niet vanwege een app-specifieke reden (servers zijn bijvoorbeeld niet actief). U kunt op de website van de app-provider controleren of er technische problemen zijn. 

    Korte samenvatting

    1. Werk de app bij.
    2. Stop de app geforceerd (houd de knop OK ingedrukt als u over de tegel van de app gaat totdat er een pop-upvenster verschijnt. Selecteer Info - Force stop (Geforceerd stoppen). 
    3. Voer een aan-uitcyclus uit. (Haal de stekker van de tv eruit.)
    4. Controleer of de app-provider technische problemen ondervindt.