Problemen met HDMI van de tv oplossen: 6 oplossingen voor instabiel signaal, schokkerig scherm of signaalverlies
Het gebruik van een HDMI-kabel (High-Definition Multimedia Interface) is de meest gebruikte manier om apparaten als computers, gameconsoles, set-top boxes en Blu-ray-spelers aan te sluiten op uw tv, omdat HDMI hoogwaardige audio en video levert. Soms ervaart u echter problemen zoals trillen of flikkeren van het scherm of zelfs signaalverlies. Dergelijke HDMI-problemen met tv's kunnen mogelijk worden opgelost door de volgende eenvoudige 6 punten te controleren:
- Controleer of de kabel goed is aangesloten
- Probeer verschillende HDMI-poorten en vermijd onnodige extra apparaten
- Controleer de tv-instellingen (ingang) en de instellingen van het aangesloten apparaat
- Koppel extra apparaten los
- Werk de software van uw tv en apparaat bij
- Vermijd interferentie van andere elektronische apparaten.
- Als u absoluut geen beeld hebt wanneer u verbinding maakt via HDMI, raadpleeg dan ons speciale artikel hierover.
- Als u denkt dat u een probleem met het scherm hebt, ga dan naar ons artikel over problemen met het scherm en hoe u deze kunt oplossen.
Controleer uw kabels en verbindingen
Controleer eerst of de kabel waarmee uw tv op het apparaat is aangesloten, in goede staat verkeert. Controleer ook of de kabel goed is aangesloten op zowel uw tv als het apparaat. Controleer op fysieke schade of verbogen connectoren. Vervang de kabel door een nieuwe HDMI-kabel als deze beschadigd lijkt.
Probeer verschillende HDMI-poorten
Als uw tv meerdere HDMI-poorten heeft, sluit u het apparaat aan op een andere poort, bij voorkeur de poort gemarkeerd met ARC of eARC.
Controleer uw tv- en apparaatinstellingen
Onjuiste instellingen tussen uw tv en het aangesloten apparaat kunnen problemen veroorzaken. Probeer bijvoorbeeld de tv-ingang te wijzigen. Of controleer de instellingen voor resolutie en vernieuwingssnelheid op het aangesloten apparaat (zoals een computer of gameconsole) en controleer of deze overeenkomen met de instellingen die door uw tv worden ondersteund. Wijzig indien nodig de instellingen in de aanbevolen instellingen voor uw tv.
Extra apparaten vermijden (indien van toepassing)
Als u een apparaat zoals een AV-ontvanger of -schakelaar gebruikt, kunt u proberen het apparaat rechtstreeks op de tv aan te sluiten. Het gebruik van deze extra apparaten kan soms problemen veroorzaken, zodat het probleem mogelijk kan worden opgelost door rechtstreeks verbinding te maken.
Werk de software van uw tv en aangesloten apparaat bij
Soms kan verouderde software HDMI-problemen veroorzaken en uw apparaten bijwerken kan dan het probleem oplossen. Controleer of er updates beschikbaar zijn voor uw tv en aangesloten apparaat. U kunt alle updates voor Sony vinden op deze ondersteuningswebsite. Ga anders naar de website van de fabrikant of leverancier.
Verminder interferentie
Elektronische apparaten zoals Wi-Fi-routers of magnetrons kunnen het HDMI-signaal verstoren. Houd deze apparaten uit de buurt van de kabel en uw tv om dit te verminderen. Gebruik ook hoogwaardige HDMI-kabels met een goede afscherming ter bescherming tegen interferentie.