Waagt u de sprong naar de spannende (en soms overweldigende) wereld van hi-res audio? Er is veel informatie te vinden over hi-res audio, maar de gebruikte termen en acroniemen zijn niet altijd even helder en duidelijk.
Maak u geen zorgen. Sony wil u voorzien van de kennis over hi-res audio die u nodig hebt om een audio-expert te worden en de best mogelijke muziekervaring te beleven.
Hier is een lijst met standaardtermen op het gebied van hi-res audio die tegenwoordig rondzoemen in de audiowereld, plus de bijbehorende definities:
Hi-res audio:
Audio met een hogere samplesnelheid dan in cd's en mp3's voor het coderen en afspelen van muziek. Hi-res audio wordt gekenmerkt door haarscherpe helderheid en nuances; uw favoriete nummers komen tot leven, omdat meer gegevens behouden blijven dan tijdens het conversieproces van oorspronkelijke opnamen naar mp3-bestanden. Audiobestandsindelingen met hoge resolutie zijn WAV, DSD, ALAC, FLAC en AIFF.
DSD vs. PCM:
De twee belangrijkste methoden voor verwerking/codering van audio in digitaal bruikbare indelingen zijn PCM en DSD. In het kort: het is gemakkelijker om met PCM te werken. DSD is echter de masterarchiefindeling die in opnamestudio's wordt gebruikt en er wordt wel gezegd dat DSD voor digitale audiobestanden zorgt die de oorspronkelijke analoge bron het dichtst benaderen. Dit zijn de specificaties voor PCM en DSD:
DSD:
Direct-Stream Digital gebruikt codering op basis van pulsdichtheidmodulatie om geluidssignalen op digitale opslagmedia op te slaan. De samplesnelheid voor deze technologie is 2,8224 mHz of 5,6448 mHz, ofwel 64 keer of 128 keer zo snel als voor cd-audiosampling.
PCM:
Pulse Code Modulation is een technologie die standaardgeluidssignalen converteert naar digitale audio. Het is de standaardvorm van digitaal geluid in computers en cd's. De amplitude van het signaal wordt gesampled met gelijke intervallen, waarbij elk sample wordt met een reeks digitale stappen beperkt tot de dichtstbijliggende waarde.
Gegevensverlies:
Bestandscompressie met gegevensverlies resulteert in een lagere kwaliteit ten opzichte van de oorspronkelijke versie. Voorbeelden zijn mp3- en AAC-bestanden. Het resulterende bestand neemt veel minder ruimte in beslag dan de oorspronkelijke versie, maar dat gaat wel ten koste van de kwaliteit.
Zonder kwaliteitsverlies:
Bij comprimeren zonder kwaliteitsverlies worden de oorspronkelijke gegevens bijna perfect gereconstrueerd uit de gecomprimeerde gegevens op basis van een klasse algoritmen. De bestandsgrootte voor gegevens zonder kwaliteitsverlies is doorgaans groter dan van bestanden met kwaliteitsverlies, maar de geluidskwaliteit is aanzienlijk beter. Bestandsindelingen van dit type zijn bijvoorbeeld FLAC en Apple Lossless.
Ongecomprimeerd:
Ongecomprimeerde audio verwijst naar de oorspronkelijke gegevens zonder compressie. In algemene zin krijgt u de hoogste geluidskwaliteit met ongecomprimeerde geluidsbestanden, zoals de WAV- en AIFF-indeling. De nadelen van ongecomprimeerde audio zijn onder meer de grote hoeveelheid ruimte die de bestanden innemen en de benodigde bandbreedte om ze te openen en af te spelen.
kHz/bit:
Dit is de standaardaanduiding van de samplefrequentie over de bitdiepte.
Het aantal kilohertz (kHz)
duidt de samplefrequentie aan, ofwel het aantal keren per seconde waarmee audio wordt gesampled. Dus hoe hoger het aantal kHz, hoe beter de geluidskwaliteit.
De bitdiepte
geeft aan hoeveel bits (of de hoeveelheid gegevens) elk sample bevat. De bitdiepte correspondeert direct met de resolutie van elk sample. Hoe hoger de bitdiepte, hoe beter de geluidskwaliteit.
Nu u op de hoogte bent van de nieuwe termen op het gebied van hi-res audio, probeer ze dan eens in het echt uit.
Luister naar een kristalhelder nummer in hi-res audio op uw MDR-1A/B stereohoofdtelefoon voor hi-res audio.
Geniet van de voordelen van DSD die u kunt afspelen op uw digitale Walkman®-muziekspeler van 64 GB voor hi-res audio.
U kunt al uw favoriete nummers in hi-res audio vinden.
Muziek en leven: trends en nieuws voor muziekliefhebbers.