Artikel-ID : 00074899 / Laatst gewijzigd : 27/12/2017

De videostream van internet stopt, de videostream wordt onderbroken of gebufferd, of het beeld en de geluidskwaliteit zijn niet goed

Producten en categorieën waar dit artikel op van toepassing is

Voor het bekijken van videostreams van internet is een netwerk met een stabiele, hoge snelheid nodig. Over het algemeen hebt u ongeveer de onderstaande snelheden nodig:

Gebruik de 'Snelheidstesttool' om de snelheid te testen van het netwerk dat u gebruikt:
De snelheid van uw internetverbinding testen.

Als de snelheid laag is:
Hier volgen enkele voorbeelden van manieren om de snelheid van uw netwerk te verhogen en te stabiliseren. (De snelheid kan niet hoger zijn dan de limiet van het contract dat u met uw internetprovider hebt of de mogelijkheden van uw router.)

OPMERKING: Sommige internetproviders hanteren een bandbreedte- of gegevenslimiet voor hun abonnementen, die de gegevensoverdracht beperkt en bij gebruik van Netflix kan leiden tot de weergave van een zwart scherm. Netflix kan dan nog wel worden afgespeeld op een lagere snelheid en met een slechtere beeldkwaliteit, tenzij er tegelijkertijd nog andere apparaten met hetzelfde netwerk verbonden zijn.

  • Zorg ervoor dat het product van Sony dat de video streamt, is voorzien van de nieuwste systeemsoftware (firmware).
    Het installeren van bijgewerkte firmware (indien beschikbaar) kan de stabiliteit van de internetverbinding verbeteren.
    Voor tv raadpleegt u: Hoe werk ik de software op mijn tv bij?
  • Als er verschillende apparaten met het netwerk zijn verbonden, probeert u slechts één apparaat tegelijk te gebruiken.
    Andere computers of apparaten op hetzelfde netwerk kunnen de verbindingssnelheid en de kwaliteit van de videostream beïnvloeden. Dat kan met name het geval zijn als iemand anders op uw netwerk bestanden downloadt, online videogames speelt of videostreams op een ander apparaat bekijkt. Probeer het gebruik van andere apparaten te stoppen voordat u gaat kijken.

    OPMERKINGEN:

    • Als u een onbeveiligd draadloos netwerk gebruikt, kunt u ongewild uw verbinding delen met andere mensen in uw omgeving, waardoor de vraag naar bandbreedte op het netwerk toeneemt. Het gebruik van een beveiligd netwerk wordt aanbevolen.
    • Als u een VoIP-service (Voice over Internet Protocol) gebruikt om te telefoneren, kan de snelheid van de internetverbinding afnemen wanneer iemand in huis de telefoon gebruikt.
  • Als u een draadloos netwerk gebruikt, moet u rekening houden met de gebruiksomgeving en de installatie.

    1. Een power-reset van de router uitvoeren
      Het uitvoeren van een power-reset van de router kan ook helpen.
      1. Haal het netsnoer van de router uit het stopcontact en wacht 30 seconden.
      2. Steek de stekker van het netsnoer weer in het stopcontact en wacht tot de knipperende lampjes aangeven dat de router volledig opnieuw is opgestart.

    2. Controleren of er verbetering optreedt als de draadloos-LAN-router dichterbij geplaatst wordt
      Elk draadloos product kan te maken krijgen met lage verbindingssnelheden.
      Doorgaans is dat het gevolg van de afstand tot de router of van andere elektronische apparaten in huis die het draadloze signaal verstoren.
      1. Plaats de router of het toegangspunt dichter bij het product van Sony dat de video streamt.
      2. Als de router zich al dichtbij bevindt, kunt u ook overwegen om een verbinding met een ethernetkabel te gebruiken.

    3. De instellingen van de draadloos-LAN-router optimaliseren
      1. Wanneer een draadloos netwerk in de buurt hetzelfde kanaal gebruikt als u, kan interferentie de communicatie verstoren. Probeer uw router in te stellen op een ander kanaal.
      2. Afhankelijk van de specificaties van uw draadloze LAN kunnen communicatiesnelheden, stabiliteit, overdrachtsbereik enzovoort variëren.
        Maak verbinding via [n] als uw router deze optie ondersteunt.
        • [n]: Aanbevolen door Sony. Ondersteunt afspelen van beeld in HD-kwaliteit.
        • [g]: Niet zo snel als [n], maar stabiel.
        • [b]: Niet aanbevolen voor het streamen van video's.
      3. Bovendien verdelen sommige routers de gegevensstroom (bandbreedte) gelijkmatig over alle apparaten in het netwerk.
        Andere routers hebben QoS-instellingen (Quality of Service, kwaliteit van service) die aangepast kunnen worden om de prioriteit van gegevens binnen uw netwerk te beheren. U moet wellicht contact opnemen met de fabrikant van uw router of met uw internetprovider voor informatie over de QoS-instellingen.
  • Probeer de Primaire DNS-instellingen te wijzigen in de netwerkinstellingen van uw product van Sony.
    • Uw internetprovider heeft mogelijk veel internetverkeer te verwerken. In dat geval kunnen de prestaties worden verbeterd door in het menu Network Settings (Netwerkinstellingen) van het product van Sony de optie Primaire DNS-server handmatig te veranderen in 8.8.8.8 of 8.8.8.4. Als de prestaties nog steeds niet goed zijn, probeert u de inhoud op een later tijdstip te bekijken of neemt u contact op met uw internetprovider om het probleem op te lossen.

Als er nog steeds geen verbetering is, maakt uw gebruiksomgeving een hogere snelheid wellicht onmogelijk. Als de netwerkservice die u gebruikt de mogelijkheid biedt om de beeldkwaliteit te veranderen, kunt u de beelden op een lagere kwaliteit/resolutie bekijken.

Voor het verlagen van de resolutie op Netflix raadpleegt u de veelgestelde vraag: Netflix-video in lage resolutie streamen .

Als de snelheid acceptabel is:

  • Controleer of uw product van Sony over de nieuwste firmware beschikt.
    Zorg ervoor dat het product van Sony dat de video streamt, is voorzien van de nieuwste systeemsoftware (firmware). Het installeren van bijgewerkte firmware (indien beschikbaar) kan de stabiliteit van de internetverbinding verbeteren.
  • Neem contact op met de provider van uw netwerkservice.
    Als u alleen problemen ondervindt bij het bekijken van een bepaalde netwerkservice, kan er een probleem zijn met de server die de video's verzendt. Voor informatie over onderhoud en andere mogelijke problemen met de netwerkservice kunt u contact opnemen met de provider van de netwerkservice.