Volg de onderstaande procedure om problemen met draadloze verbindingen op te lossen, zoals weggevallen verbindingen, mislukte verbindingen of zwakke signaalsterkte.
Moeilijkheidsgraad: gemiddeld
Benodigde tijd: 15-30 minuten
OPMERKING: Aangezien deze stappen elk een mogelijke oplossing voor dit probleem bieden, dient u na elke stap te proberen verbinding met het draadloze netwerk te maken en websites te bekijken in uw internetbrowser.
Controleer de fysieke Wireless-schakelaar
Controleer of de fysieke Wireless-schakelaar is ingesteld op ON (aan). Raadpleeg de gebruiksaanwijzing voor instructies. afbeelding 1 - Wireless-schakelaar
Controleer het draadloze configuratieprogramma
Zoek op de taakbalk naar het pictogram voor de draadloze verbinding en controleer of deze is ingeschakeld. Afhankelijk van uw VAIO-model kunnen er een verschillende draadloze configuratieprogramma's zijn geïnstalleerd. Op de meeste VAIO-modellen worden draadloze netwerktoepassingen beheerd door Schakelaar draadloze apparaten of VAIO Smart Network.
Klik met de rechtermuisknop op het pictogram Wireless Lan en selecteer Hoofdvenster weergeven. afbeelding 2a - Schakelaar draadloze apparaten
VAIO Smart Network
U krijgt toegang tot de hoofdinterface van VAIO Smart Network door met de rechtermuisknop op het VAIO Smart Network-pictogram te klikken en Hoofdvenster weergeven te selecteren. Indien nodig kunt u naar geavanceerde instellingen gaan door onderaan op de knop Instellingen te klikken. afbeelding 2b - Hoofdvenster van VAIO Smart Network
afbeelding 2c- Instellingen van VAIO Smart Network
Voor een normale configuratie selecteert u de optie "2,4 GHz Wireless LAN inschakelen". Als u geen Bluetooth-apparaten gebruikt, raden wij u aan deze optie uitgeschakeld te laten.
Drivers en configuratieprogramma's opnieuw installeren / updates
Installeer het configuratieprogramma voor het Wireless Lan en de driver opnieuw met de VAIO Recovery-software.
OPMERKINGEN: Als er modelspecifieke informatie is vereist voor gebruik van de VAIO Recovery-software, raadpleeg dan de bedieningsinstructies van het product.
Indien beschikbaar, downloadt en installeert u de Wireless Lan-gerelateerde updates van ons downloadgedeelte.
Test de verbinding met een andere computer
Test indien mogelijk een andere computer op het draadloze netwerk.
OPMERKING: Als het met een andere computer wel lukt, weet u zeker dat het probleem niet bij de internetaanbieder, de modem of de router ligt.
Schakel de energiebeheerinstelling voor de WLAN-adapter uit.
Klik op de knop Start en klik met de rechtermuisknop op Deze computer Selecteer Beheren . Selecteer Apparaatbeheer
Zoek in Netwerkadapters naar Draadloze netwerkadapter. Klik er met de rechtermuisknop en selecteer Eigenschappen selecteer de tab Energiebeheer Schakel de optie "De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen" uit en klik op OK afbeelding 3 - Eigenschappen Draadloze adapter
Repareer de draadloze verbinding.
Klik op Start - plaats de muisaanwijzer op Netwerk, klik met de rechtermuisknop en selecteer Eigenschappen Klik aan de linkerkant van Netwerkcentrum op de taak Diagnose en herstel afbeelding 4 - Netwerkcentrum in Vista
Schakel Internet Protocol versie 6 uit (TCP/IPv6).
Klik in Netwerkcentrum op Status weergeven voor de draadloze netwerkverbinding. Klik in de vensters voor de verbindingsstatus op Eigenschappen. Schakel de optie Internet Protocol versie 6 (TCP/IPv6) uit en klik op OK. afbeelding 5 - IPv6 uitschakelen
Test de verbinding in de Veilige modus met netwerkmogelijkheden
De computer starten in Veilige modus: - schakel de VAIO geheel uit en start opnieuw op. - druk direct na het inschakelen meerdere keren op de toets F8 - in het opstartmenu dat verschijnt, gebruikt u de pijltoetsen om Veilige modus met netwerkmogelijkheden te selecteren en druk op Enter.
OPMERKING: Als de verbinding werkt in de Veilige modus wordt het probleem waarschijnlijk veroorzaak door antivirus- of antispyware-software. Configureer de software aan de hand van de instructies van de fabrikant.
WAARSCHUWING: Als er antivirus- of antispyware-software is verwijderd of uitgeschakeld om dit probleem op te lossen, raadt Sony u aan deze weer in te schakelen of opnieuw te installeren om blootstelling aan kwaadaardige software te voorkomen. Zodra de software is ingeschakeld of opnieuw is geïnstalleerd, configureer deze dan aan de hand van de instructies van de fabrikant zodat de internet- of netwerkverbinding correct werken.
Controleer de configuratie van de router
Controleer het WAN IP-adres van de router aan de hand van de instructies van de fabrikant.
OPMERKING: Als de router geen WAN IP-adres krijgt, wordt het probleem waarschijnlijk veroorzaakt door een probleem bij de internetaanbieder.
WAARSCHUWING: Er kunnen eventueel gegevens verloren gaan. Als een router specifiek is geconfigureerd (PPPoe, DSL, MAC-adresfiltering, beveiliging, etc...), dan worden de instelling verwijderd bij het resetten van de router. De router moet dan opnieuw worden geconfigureerd.
Reset de router en/of modem aan de hand van de instructies van de fabrikant. Indien beschikbaar, installeert u een firmware-update voor de router en/of modem. Kijk op de website van de fabrikant of er updates en instructies aanwezig zijn.
Draadloze interferentie
Controleer of er draadloze interferentie is die het probleem veroorzaakt. Zorg ervoor dat er geen andere elektrische apparatuur in de buurt van de draadloze router of de VAIO is.
Onze website is niet geoptimaliseerd voor uw huidige browser. We raden u aan de nieuwste versie van een van de volgende browsers te downloaden en installeren:
Onze website is niet geoptimaliseerd voor uw huidige browser. Een nieuwere versie van uw browser is mogelijk beschikbaar